Publicerat Oktober 30, 201312 yr Hej, Jag håller på att skriva lite rutiner för jaktlagets slaktbod då hygien har varit lite svajjig. Tar gärna mot tips på vad som kan vara bra att använda som medel för att rengöra slaktplats samt kylrum, min första tanke var klorin ? Mvh Marcus
Publicerat Oktober 30, 201312 yr Vi har gjort 2 hållare för engångsvantar till styckning o kötthantering med 3 olika storlekar i varje behållare. Vi har då anpassat storlekarna för kvinnfolket också. Alla karlar har inte dasslock till händer heller. Ättikssprit finns i slakthuset ifall älgen är tarmskjuten så att det går att tvätta den rent. Torkpappaer sitter väggmonterat inne i slakthuset jämte tvättställ. http://www.granngarden.se/product/torkrulle-basic-ind-xl-brun 2 st x100 l varmvattenberedare. Första förband. Högtryckstvätt. Plast att rulla ut på styckbänkarna så att borden hålls rena o inte skadas o en 15 skärbräador i trä som hyvlas ner efter jaktsäsongens slut. Vi har 3 stora svarta backar ståendes på golvet under styckning som slaktavfallet hamnar i och töms i en traktorskopa för nedgrävning om ingen rävjägare tar det till åtelmat. 3 Separata backar till köttfärsen. Jag ska fundera och se om det är något mer.
Publicerat Oktober 30, 201312 yr Klorin rekomenderar jag absolut inte då det luktar väldigt och absolut inte bra att få på köttet. All sorts desinfektion funkar fint som: Dettol, dax, ewodip, virkon m.m.
Publicerat Oktober 30, 201312 yr Pumpflaska/or med handsprit fungerar utmärkt till både händer, bänkar och verktyg. Engångsförkläden och ärmar är också trevligt. /Markus
Publicerat Oktober 30, 201312 yr Du är inte så värst långt ut i vägrenen o cyklar ett klorbaserat rengöringsmedel fungerar utmärkt. Tolkar att det är städning biten du är ute efter o inte desificerings saker Tänk antingen väldigt surt eller basiskt. Ex arena45 / arena100: Högtryck m hetvatten är oxå en bra grej Mvh per _ Hej, Jag håller på att skriva lite rutiner för jaktlagets slaktbod då hygien har varit lite svajjig. Tar gärna mot tips på vad som kan vara bra att använda som medel för att rengöra slaktplats samt kylrum, min första tanke var klorin ? Mvh Marcus
Publicerat Oktober 31, 201312 yr Författare Mycket bra tips, tack för det! Ett annat problem vi har är fukt i kylrummet, någon som har erfarenhet av det och ev åtgärder? Inte kul när ett rådjur som hängt 7 dagar börjat mögla
Publicerat Oktober 31, 201312 yr In med en fläkt o ordna flugsäker ventilation eller en avfuktare kanske
Publicerat Oktober 31, 201312 yr Jag har alltid en blomsterspruta med ättika för rengöring av det mesta när jag slaktar.
Publicerat Oktober 31, 201312 yr Författare Det där med ättika har jag funderat på, ger det ingen smakändring i köttet?
Publicerat Oktober 31, 201312 yr Det där med ättika har jag funderat på, ger det ingen smakändring i köttet? Nej, det är bakteriedödande vid bukskjutning men man ska inte dränka in köttet i det. I vårat lag så har vi en livsmedels- o hygientekniker på kommunhuset som har stenkoll på detta o har lärt sig detta under sin utbildning. Han är duktig o han vet vad han gör.
Publicerat Oktober 31, 201312 yr In med en fläkt o ordna flugsäker ventilation eller en avfuktare kanske Vi har en avfuktare i vårat kylrum men viltet måste hänga utanför kylrummet tills den är helt nedkyld o det tar 1-2 dygn beroende på värmen. Ta hjälp av en kyltekniker vid intrimningen av kylrummet. Det fick vi göra för vi stötte på ett problem som vi inte knäckte helt själva utan fick ta till hjälp på traven. Det var värt pengarna det kostade o nu fungerar allt perfekt o vi får ett bra o välhängt kött genom bäckenhängningen också.