Publicerat Oktober 30, 201312 yr Detta är en populär post. Märkligt o ställa upp bilen, på med saftblandare, viltolycksskylten osv. på storgatan mitt i samhället... Förvirrad trafikant som inte hittade vart han kört på rådjuret. Det skulle ligga i diket... kontaktmannen hade träffat gubben när han försökte märka ut platsen. K-man såg oxå bilen så skadan på den visste vi. Jag och kontaktman lufsade runt en stund och hittade lyktglas så då va ju platsen hittad, men inget rådjur låg det där. Passerade folk och hundar hela tiden... Gokväll, Gokväll va gör ni osv... Tog ut hund som markerade och så bar det iväg, ett litet skogsparti ligger bredvid. Signe blir hetsig som fan och spårar hysteriskt... Tycker mig se nått som blänker till nere på en tomt där vi spårar fram, ytterligare en bit på villatomter så börjar Signe pipa i linan och sätter sig. Hon vill helt klart komma loss. Känns som det kan fungera, enda "farliga" vägen är storgatan så i villakvarteren borde det va rätt ok.. Hon reser direkt och drevet bär iväg.... jävla va det började skällde hundar överallt.... Hmm... känns efter en stund som det är fel djur... får tag på jycken en km bort i samhället. Spårar om en gång till men det blir samma löpa... Tillbaka så kollar vi andra sidan vägen, även där tar hon en löpa som bär iväg mellan häckar och staket garage infarter m.m. flera ggr kommer folk ut och undrar va fan jag håller på med... Nä, det är inte rätt detta heller... Tillbaka så slår jag en lov i backen intill vägen men inget. Sätter Signe på olycksplatsen igen, hon tar exakt samma löpa igen och upp på backen. Ser en lega, kollar den noga men där finns inget. Så 20 m fram far geten upp, 10 m från där vi gått förbi två ggr innan.... går inte skjuta för det är hus överallt. Det ser ut som det är rätt djur, går inte så jättefort. Får loss Signe som drar på för fullt ner i kvarteret... Är en hög backe där jag står så jag ser att hon far fram o tillbaka på gatan. Jag hinner ner och ut på gatan medan hon far som en tetting in o ut på garageinfarten hoppar över staket och vimsar runt. Hon tappade bort löpan på nått vis, asfalten kan säkert stört till de lite... Så far hon in på tomten vi kom ut ur och jag hinner precis se halva skallen på geten som ligger platt på magen precis intill hörnet på garaget. Signe ser den samtidigt.... blev rätt ljudligt drev runt huset och i häcken mellan husen, fast på andra sidan från mig räknat blir det stopp. Skjuta kan man ju glömma.... så det blir kniven medan Signe håller geten. Rätt märklig känsla.. tittar upp och det står folk i alla fönster... jag vinkar lite fånigt..... Passar givet på att informera de jag träffar o ser, ringer på i huset oxå och förklarar varför de kommer se blod på gräsmattan å sådär.. Hur som, trägen vinner...kände att detta rådjuret borde inte tagit sig så långt om gamla sortens lyktglas krossats och det blivit en rejäl skada i skär och kofångare. Dock inte minsta bloddroppe i löpan eller sårlegan. Ett bakben va av och ganska mycket blod i bukhålan såg jag när jag tog ur. De feldrev och felspår Signe tog va säkerligen kiden. De stod förmodligen vid geten och stack när vi kom o då blev det fel djur helt enkelt... Flera i kvarteret sa att de sett stor fin get med två kid. Nu är det bara kiden kvar... Skönt att det löste sig iallafall.. Signe har svårt att va still så skärpan blir därefter.....
Publicerat Oktober 30, 201312 yr Bra jobbat som vanligt! Intressant med ett stadseftersök som omväxling mot den betydligt kämpigare teräng du brukar dra igenom. Kul att det verkar gå bra med unghunden. Jag gillar att läsa om dina eftersök och är grymt imponerad av dom insatser du och dina hundar gör! Mvh Mackan
Publicerat Oktober 30, 201312 yr Kul att Signe jobbar bra! Är det första gången hon håller fast ett djur själv? Hur gammal är hon nu? Bra jobb! Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Oktober 31, 201312 yr Författare Hon är väl strax över 15 månader och hade en del hjälp av häcken oxå... Geten va rätt dålig, de lägger sig inte igen och tycker platt på en kortklippt gräsmatta efter 100m när de har hund i hasorna...
Publicerat Oktober 31, 201312 yr Bra jobbat! Den miljön som du beskriver känner jag väl igen, med trädgårdstomtar, urnor och liknande, det är i liknande miljöer vi gör de flesta av våra eftersök med en skillnad, att det finns hårt belastade vägar nästan överallt.