Publicerat Oktober 30, 201312 yr Då va man reggad. Efter att ha läst spaltmeter av inlägg så insåg jag hur lite jag kan och hur mycket andra vet. Nu till problemet. Har fina möjligheter till vakjakt på gris. Har även en bössa som jag passar och trivs med, 9.3x62. Men saknar ett vettigt sikte till bössan. Men vad f_n ska man köpa. Har funderat på både Trijicon och Leupold, 3-9x40. Såg även artikeln i senaste Svensk Jakt, och det gjorde inte saken bättre. Burris var intressant, då med tanke på priset. Man är ju inte gjord av pengar. Så om någon har ett begagnat sikte så hör av er. Men som sagt vad ska man lägga pengarna på. Vill inte köpa sikte och sen byta flera ggr. All hjälp och tips tas tacksamt emot
Publicerat Oktober 30, 201312 yr Som lekman kan jag inte komma med konkreta tips men tror att torsbo har lite rea nu. Kan vara värt att kolla för att spara en peng om du kommer fram till något
Publicerat Oktober 30, 201312 yr vildsvin är lite småjobbiga då dom är så mörka, belyst sikte är att föredra annars, beg zeiss 3-12x56 med tysk etta, det funkar glöm leupolden, och jag hadde helt klart tagit en beg zeiss före en trijicon, har trijicon och dom har sina fördelar på ex drevjakt , men kommer inte upp i zeisskvalitet en zeiss 1.5-6x42 funkar med, om man inte har för långt till åtlen
Publicerat Oktober 30, 201312 yr Du skriver ju inte vad budget ligger på men en helia 5 2,4-12x56 är det bästa vaksiktet i dag! men om vi tittar på under 10 000kr så är alla belysta,nyare Zeiss,swarre,helia,s&b, begagnade bättre än en leupold! Meopta är prisvärt om du vill ha nytt! Och just på grisvak är belyst ett stort plus! Kan du få tillstånd för att skjuta med lampa på bössan så sparar du många tusenlappar! då kan du ha ett billigare sikte men helst ett belyst!
Publicerat Oktober 31, 201312 yr Författare Budgeten ligger väl på max 5000 Hade väl tänkt mig ett belyst, trots att vi har belysning på åtlarna Avståndet till åtlarna är inte heller speciellt långt Och begagnat är helt klart ett alternativ
Publicerat Oktober 31, 201312 yr Nä nu tycker jag det låter som någon får stoppa denna Leupold-snöboll. Har kollat på VX6 och tycker det är en hel del sikte för pengarna. http://www.blocket.se/dalarna/Leupold_VX_6_sikten_47700177.htm?ca=10&w=3 Detta ovan är säkert import men VX-6 är inte skit, speciellt om man läser utländska forum, t.o.m på tyska forum är det mer än ljumma omdömmen. Själv har jag fortfarande två 20 år gamla Scandinavia i drift, 20 klanderfria år vilket jag inte kan säga om alla mina Zeiss sikten.
Publicerat Oktober 31, 201312 yr Du skriver ju inte vad budget ligger på men en helia 5 2,4-12x56 är det bästa vaksiktet i dag! men om vi tittar på under 10 000kr så är alla belysta,nyare Zeiss,swarre,helia,s&b, begagnade bättre än en leupold! Meopta är prisvärt om du vill ha nytt! Och just på grisvak är belyst ett stort plus! Kan du få tillstånd för att skjuta med lampa på bössan så sparar du många tusenlappar! då kan du ha ett billigare sikte men helst ett belyst! Hur får man tillstånd att ha lampa på bössan? Skyddsjakt eller?
Publicerat Oktober 31, 201312 yr Detta är en populär post. Hur får man tillstånd att ha lampa på bössan? Skyddsjakt eller? Flytta till landskapet där de gör allt för att utrota vildsvinen - Småland. Där får man tillstånd för lampa i kellogspaketet
Publicerat Oktober 31, 201312 yr Hur får man tillstånd att ha lampa på bössan? Skyddsjakt eller?Kolla med din länstyrelse! jag fick direkt på mina egna marker men inte på mitt jaktområde, då behöver fler i jaktlaget ansöka!
Publicerat Oktober 31, 201312 yr Nä nu tycker jag det låter som någon får stoppa denna Leupold-snöboll. Har kollat på VX6 och tycker det är en hel del sikte för pengarna. http://www.blocket.se/dalarna/Leupold_VX_6_sikten_47700177.htm?ca=10&w=3 Detta ovan är säkert import men VX-6 är inte skit, speciellt om man läser utländska forum, t.o.m på tyska forum är det mer än ljumma omdömmen. Själv har jag fortfarande två 20 år gamla Scandinavia i drift, 20 klanderfria år vilket jag inte kan säga om alla mina Zeiss sikten. Och jag har ett med, men det går f-n inte att skjuta med när det blir mörkt. men lite rätt har du, det funkar efter 30 år.....på dagtid!
Publicerat Oktober 31, 201312 yr Detta är en populär post. Och jag har ett med, men det går f-n inte att skjuta med när det blir mörkt. men lite rätt har du, det funkar efter 30 år.....på dagtid! Prova tänd lampan Och ja, har haft tillstånd i 6 år. Mekanisk prestanda är inte att förakta, det var min poäng.
Publicerat November 23, 201312 yr Jag ska sälja min meopta meostar 3-12x56 belyst eftersom jag ska köpa högförstorande till långhållsskyttet. Den hamnar i dina prisklasser. Ska kolla papyrerna men den är köpt -11 på torsbo och har felfria linser. Alltid suttit i blasermontaget sen den kom hem till mig. Läs lite om den och fundera så kan du höra av dig om det är intressant. Motljusskydd tills den har jag också som är riktigt bra vid pürsch o vak då solen står lågt och bländar.
Publicerat November 23, 201312 yr http://www.blocket.se/varmland/Schmidt___bender_3_12x50_50777260.htm?ca=7&w=1
Publicerat November 23, 201312 yr Budgeten ligger väl på max 5000 Hade väl tänkt mig ett belyst, trots att vi har belysning på åtlarna Avståndet till åtlarna är inte heller speciellt långt Och begagnat är helt klart ett alternativ Spara pengarna och försök få en större budget! Alt. köp ett obelyst Zeiss/svarowski, Meoptan är prisvärd också men tror du har svårt att finna något under 5k Belyst/obelyst?! som jag ser det: ser du inte djuret så spelar det ingen roll om du ser riktmedlet, alltså välj lins kvalité före belyst riktmedel! Vilket märke som är bäst? Du måste prova för det är för dina ögon det skall vara "bäst" och det varierar faktiskt