Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Galet att skaffa tax?

Featured Replies

Publicerat

Börjar bli dags för hund igen känner jag efter några hundlösa år. Har endast haft russlar och tjt's innan vilket har passat mig och min jakt som handen i handsken. Jagar på mkt viltrika marker men små marker. 75hkt 65hkt 30hkt och 300hkt. Sen ibland blir det bjudjakter på större marker och de tillfällena har ju drastiskt minskat sedan man blev hundlös. Nu är det så att min sambo bara måste ha en tax. Har först varit motvillig till detta men det kanske inte är så dumt i alla fall? jag vet väldigt lite om taxar idag och har mest hört dessa skrönor om hopplösa drev på 3 timmar och man får hämta hunden på andra sidan sverige :biggrin: En långsamt drivande hund är ju väldigt trevligt, anledningen till att jag jagat med stötande är just för de korta dreven/stötarna passat så bra på de mindre markerna. Tror ni det kan funka med en tax?

Publicerat

Med dom markerna du har så skulle jag skaffa en tax direkt. Detta med att hämta hunden på andra sida landet är endast upp till dig och vilken uppfostran du har på hunden. Kompisen har en sju helvetes bra tax förutom att den driver för kort. Men härom veckan så fick vi fyra drev på några timmar för henne istället.

Publicerat

förra vintern sköt vi 2 rådjur för en jätte duktig tax på 40 hkt. så det funkar om du tränar den rätt !!  :smile:

Publicerat

Kompisen har skitbra taxar där nyckeln är inkallning. Får man "bara" det att funka så skall det inte vara några problem. Men annars ser ju en strävhårig TJT nästan ut som en tax.... Åtminstone har jag fått den frågan x antal gånger på stan och tåget när folk frågat om min tyska.

Publicerat

Våran tax driver i högst två timmar sen kommer den tillbaka. Tycker det låter peefekt för dina marker med en tax :)

Publicerat

min tax dra iväg på ungefär 45 min drev som kan vara på 2 hektar eller 4 km bort beror mycket på drevdjuret

Publicerat
  • Författare

Tack för alla svar. Min sambo blir glad om inte annat  :thumbsup: ska börja kolla lite uppfödare... 

Publicerat

Klart du (och din sambo) ska ha tax. Numera finns det en bra uppfinning som kallas GPS-pejl. Du avgør hur långt bort hunden ska springa.

Publicerat

Våran tax har fått en kull nydligen båda föräldrana är bra meriterade ! 

Mor: Laggarängens Diva, 14 raka 1:or på drevprov och tripple champion 

Fader: Algot dubbelchampion 

Skicka PM om du vill ha mer information ! 

Publicerat

Men hur klarar sig taxen i terrängen? när det kommer en gärdesgård, snö eller ett dike?