Publicerat November 3, 201312 yr när jag tagit jägarexamen till våren? Förutsättningarna är som följer: känner ingen som jagar, har ingen mark, känner ingen som har mark, har ingen hund, känner ingen som har hund. Dessutom så skulle jag helst jaga själv... Visst kan jag gå med i ett jaktlag men det som lockar mest är att gå själv i skogen och njuta av lugnet och jaga småvilt. Jag begriper ju att man kan ha jaktarrende men som nybörjare kanske man inte är så vansinnigt attraktiv på marknaden. Vad jag förstått så finns det skog (inte herrgårdar osv) där man kan köpa dagskort. Men vad kan jag jaga när jag inte har tillgång till eftersökshund? Fågel när det är snötäckt eller... Antar att många frågor får sitt svar under utbildningen till våren men jag vill gärna ha tips redan nu.
Publicerat November 3, 201312 yr Här finns det länkar till olika jaktmöjlighet över hela landet. http://www.inatur.se/jakt/ Sen borde du köpa minst en hund.
Publicerat November 3, 201312 yr när jag tagit jägarexamen till våren? Förutsättningarna är som följer: känner ingen som jagar, har ingen mark, känner ingen som har mark, har ingen hund, känner ingen som har hund. Dessutom så skulle jag helst jaga själv... Visst kan jag gå med i ett jaktlag men det som lockar mest är att gå själv i skogen och njuta av lugnet och jaga småvilt. Jag begriper ju att man kan ha jaktarrende men som nybörjare kanske man inte är så vansinnigt attraktiv på marknaden. Vad jag förstått så finns det skog (inte herrgårdar osv) där man kan köpa dagskort. Men vad kan jag jaga när jag inte har tillgång till eftersökshund? Fågel när det är snötäckt eller... Antar att många frågor får sitt svar under utbildningen till våren men jag vill gärna ha tips redan nu. Alltså, att ingå i ett jaktlag betyder inte med automatik att man är sammanvuxen. Visst det finns såna ställen också, men långt ifrån alla. Beror lite också på vart i Sverige du tänkt hålla till.
Publicerat November 3, 201312 yr Författare Det där med hund kanske kommer, men den bättre hälften hävdar att det kräver en del tid...
Publicerat November 3, 201312 yr Detta är en populär post. Det där med hund kanske kommer, men den bättre hälften hävdar att det kräver en del tid... 1) Bildgoogla "Labradorvalp" 2) Visa bättre hälften. 3) Klart!
Publicerat November 3, 201312 yr Detta är en populär post. Har testat med Beagle, gick nästan... Prova med en jakthund istället.
Publicerat November 3, 201312 yr Författare @Sun Flower iNatur verkar ju käckt speciellt Sveaskog. Någon egen erfarenhet därifrån eller liknande?
Publicerat November 3, 201312 yr Författare @strävhår Angående jaktlag, vilka friheter och vilka begränsningar brukar finnas? Antar att det blir jävligt grinigt om man går ut själv och skjuter en älg men kanske inte lika illa om man känner för att jaga kråkor på egen hand... Men det kanske finns lika många upplägg som det finns jaktlag...
Publicerat November 3, 201312 yr Vad gäller hund och småvillt är det inte lika nödvändigt med hund som många hundälskare försöker påstå. Lämpligt ja, nödvändigt nej! För fågel så är det tex bara nödvändigt för änder, gäss och duva. Eftersökshund skall du givetvis ha tillgång till. Men det är inte ett krav för många småvillt. .
Publicerat November 3, 201312 yr @Sun Flower iNatur verkar ju käckt speciellt Sveaskog. Någon egen erfarenhet därifrån eller liknande? Nej det har jag inte. Är i samma sits som du (fast med hund dårå...) och saknar jaktmark. Har googlat fram den sidan och ville dela med mig bara för att spara dig tiden. Vad gäller hund och småvillt är det inte lika nödvändigt med hund som många hundälskare försöker påstå. Lämpligt ja, nödvändigt nej! För fågel så är det tex bara nödvändigt för änder, gäss och duva. Eftersökshund skall du givetvis ha tillgång till. Men det är inte ett krav för många småvillt. . Det är klart det inte är nödvändigt, men det är kul!
Publicerat November 3, 201312 yr Eftersökshund ska du alltid ha, hur ska du annars få tag i skadat vilt?Eftersöksekipage brukar dock fixa sig om man vet vart man ska jaga, man kan t ex höra sig för här på forumet om det är någon i närheten som har eftersökshund för det vilt man planerar att jaga.
Publicerat November 3, 201312 yr @strävhår Angående jaktlag, vilka friheter och vilka begränsningar brukar finnas? Antar att det blir jävligt grinigt om man går ut själv och skjuter en älg men kanske inte lika illa om man känner för att jaga kråkor på egen hand... Men det kanske finns lika många upplägg som det finns jaktlag... Precis, en del olika upplägg i lagen. Men att du får skjuta en älg på egen hand är inget unikum, på hälften av mina marker har jag den möjligheten. Angående friheter och begränsningar så har du enligt mina erfarenheter mer av sånt söderut i landet, ju mer vilt desto mer regler.
Publicerat November 3, 201312 yr Enklast är om du beskriver vart i landet du befinner dig. Skiljer otroligt mkt på om du är här i södraste delarna i landet eller exempelvis norrut.
Publicerat November 4, 201312 yr Teffek Det är klart att man skall ha eller ha tillgång till eftersökshund. Men det är inget krav utom på klövdjur, Björn, lo och några till. Moraliskt etiskt kan det vara en annan sak...
Publicerat November 4, 201312 yr Är de inte fortfarande krav på apporterande/markerande vid en del fågeljakter oxå? Sen ska man ha tillgång till hund oavsätt vad man jagar. Sen om de är lag eller ej kvittar. Rätten att ta en djur av daga ska följas upp med skyldigheten att kunna spåra upp det djur det inte gick som planerat med. Lag eller ej tycker iaf jag det är vår skyldighet mot djuret vi jagar.
Publicerat November 4, 201312 yr Turbo: Etiskt moraliskt skall vi definitivt ha det. Sedan är det gäss änder duvor som kräver apporterande eller markerande hund. OBS skall medfölja.
Publicerat November 4, 201312 yr när jag tagit jägarexamen till våren? Förutsättningarna är som följer: känner ingen som jagar, har ingen mark, känner ingen som har mark, har ingen hund, känner ingen som har hund. Dessutom så skulle jag helst jaga själv... Visst kan jag gå med i ett jaktlag men det som lockar mest är att gå själv i skogen och njuta av lugnet och jaga småvilt. Jag begriper ju att man kan ha jaktarrende men som nybörjare kanske man inte är så vansinnigt attraktiv på marknaden. Vad jag förstått så finns det skog (inte herrgårdar osv) där man kan köpa dagskort. Men vad kan jag jaga när jag inte har tillgång till eftersökshund? Fågel när det är snötäckt eller... Antar att många frågor får sitt svar under utbildningen till våren men jag vill gärna ha tips redan nu. Att vara med i ett jaktlag betyder absolut inte att man jagar ihop. I mitt jaktlag (söker nytt) jagar/jagade man iår 14-16 okt sedan varannan helg på lördagar. All annan tid så finns det inte en chans i hela världen att man träffar någon med en bössa i skogen. Då det enda dom vill jaga är älg.
Publicerat November 4, 201312 yr Har testat med Beagle, gick nästan... På't igen bara, nu kan du inte förlora
Publicerat November 4, 201312 yr inatur.se är ändå rätt ok om man söker dagkortsjakt. I Norrland kan man också kolla http://www.scajaktochfiske.com Sen har man statens mark ovan odlingsgränsen. Tycker absolut en hund ska medfölja. Men för toppjakt eller ripor på vårvintern är det väl kanske inte supernödvändigt. Fast jag tror att om man vill jaga "själv" är det fint att ha en egen hund. Drygt att behöva kolla om "den bekanta med enligt uppgift ok eftersökshund" är hemmavid och kan rycka ut vid behov. På vissa ställen är det också så att man genom sitt boende har rätt att ingå i ett VVO (så funkar det på flera ställen i Norrbotten iaf). Själv är jag med i ett sånt. Kostar 350 kr/år (småvilt). Men fråga runt, en jakträtt behöver inte kosta jättemycket och kan finnas närmare än du tror. Lycka till!
Publicerat November 4, 201312 yr när jag tagit jägarexamen till våren? Förutsättningarna är som följer: känner ingen som jagar, har ingen mark, känner ingen som har mark, har ingen hund, känner ingen som har hund. Dessutom så skulle jag helst jaga själv... Visst kan jag gå med i ett jaktlag men det som lockar mest är att gå själv i skogen och njuta av lugnet och jaga småvilt. Jag begriper ju att man kan ha jaktarrende men som nybörjare kanske man inte är så vansinnigt attraktiv på marknaden. Vad jag förstått så finns det skog (inte herrgårdar osv) där man kan köpa dagskort. Men vad kan jag jaga när jag inte har tillgång till eftersökshund? Fågel när det är snötäckt eller... Antar att många frågor får sitt svar under utbildningen till våren men jag vill gärna ha tips redan nu. Tycker nog du ska försöka få följa med på lite jakter,köpa tillfällen etc, inte så lätt att bara ge sig ut om man är oerfaren. Nu vet ju inte jag hur erfaren du är, men det är ju lite som man ska fixa med efter skottet tex som man inte lär sig mer än i teorin på jägarexamen,passa viltet,flå,hur,var det ska hänga mm. Det är helt ovärdeligt med hjälp av nån typ "mentor" eller liknande.Det bästa är naturligtvis att hitta ett bra jaktlag där man trivs, men det är sannerligen inte lätt som ny jägare! Börja hänga lite på nån skjutbana,övningsskjut och lär känna folk! Det är en bra väg att gå, är man trevlig och öppen så kanske det kan leda till jakt! Lycka till med examen!
Publicerat November 4, 201312 yr Författare @Upptag71 låter klokt det du säger. Valde att köra genom medborgarskolan så man iallafall lär känna lite andra nybörjare på orten (Västerås) istället för att åka iväg nånstans och komma tillbaka ensam så att säga. Som du säger det är ju lite mer än att bara skjuta, man slipper ju ett par kladdiga steg när man köper en gris från bonden så där finns ju en del att lära.