Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Purdey

Featured Replies

Publicerat

Om man vill för sitt eget höga nöjes skull äga en purdey man kan se snofsig ut med, var köper man en begagnad då?

Har kollat lite men det verkar vara en bristvara (av förklarliga skäl)

Jag hade sett asgrym ut i gubbkeps med en purdey hängande över armen :D

Publicerat

www.huntershouse.dk

www.susegarden.se

Kolla med pmt, han har nog känningar...

/M

Publicerat

Om man vill för sitt eget höga nöjes skull äga en purdey man kan se snofsig ut med, var köper man en begagnad då?

Har kollat lite men det verkar vara en bristvara (av förklarliga skäl)

Jag hade sett asgrym ut i gubbkeps med en purdey hängande över armen :D

Tja, de brukar flyta upp på auktionerna här i Sverige. Därutöver är de sällsynta i Sverige, vi har vanligen inte kunderna här.....

Vill du ha en vet jag två som är till salu, självöppnare casade med alla tillbehör. Men priserna börjar nog på 125 loppor. Annars kan jag ta hem en till dig från England, då blir den kanske ngt billigare.

T

Publicerat
  • Författare

Tja, de brukar flyta upp på auktionerna här i Sverige. Därutöver är de sällsynta i Sverige, vi har vanligen inte kunderna här.....

Vill du ha en vet jag två som är till salu, självöppnare casade med alla tillbehör. Men priserna börjar nog på 125 loppor. Annars kan jag ta hem en till dig från England, då blir den kanske ngt billigare.

T

Kan man se någon röd tråd gällande ålder på bössorna om man kollar runt 100 000kr?

Kan ju tänkas vara vansinne men vill man köpa en custom bössa är man snart uppe i de pengarna och eftersom jag har en browning bock på ingång och vill ha en purdey sbs så lär jag aldrig behöva köpa en ny hagelbössa någonsin mer om jag köper en.

Publicerat

Kan man se någon röd tråd gällande ålder på bössorna om man kollar runt 100 000kr?

Njae.... Det finns mer eller mindre bra årgångar, liksom det finns mer eller mindre populära utföranden och versioner. Så ja, det finns en logik - men nej, den låter sig inte definieras sådär rakt upp och ner.....

Kan ju tänkas vara vansinne men vill man köpa en custom bössa är man snart uppe i de pengarna och eftersom jag har en browning bock på ingång och vill ha en purdey sbs så lär jag aldrig behöva köpa en ny hagelbössa någonsin mer om jag köper en.

Det är fenomenalt trevliga bössor - inte snack om saken. Men 100 loppor - nja..... Skulle pengarna brinna i byxan ja absolut. Du kan hitta "samma sak" för mindre pengar - buy the gun, not the name.

T

Publicerat

Men namnet är väl halva grejen? :D

Bara skådat en sådan i verkligheten på nära håll. Den va fin rätt o slätt. O där slutar min kunskap om den o dom bössorna. Hade gärna haft en själv dock bara för sakens skull ;)

Publicerat

Men namnet är väl halva grejen? :D

Bara skådat en sådan i verkligheten på nära håll. Den va fin rätt o slätt. O där slutar min kunskap om den o dom bössorna. Hade gärna haft en själv dock bara för sakens skull ;)

Om man är fisförnäm snobb så är namnet hela grejen.

Är man kännare och konnässör så skyr man snobbarna som pesten, de vet ändå aldrig vad de håller på med. Och då är det lite roligare med samma bössa fast ett annat namn i spången som kostar 1/4......

T

Publicerat

Känner man att man har pengarna o vill ha dylik bössa så passar väl ändock namnet ypperliggt på spången. Sen dom rika knösarna vad dom köper skiter väl dom flesta i misstänker jag. Dom är inte kända för o ha god smak utan dyr smak.

Sen finns det dock snobbar som lever i verkligheten o har både pengar o kunskap. Då är de riktigt intressanta människor o prata med.

Publicerat
  • Författare

Om man är fisförnäm snobb så är namnet hela grejen.

Är man kännare och konnässör så skyr man snobbarna som pesten, de vet ändå aldrig vad de håller på med. Och då är det lite roligare med samma bössa fast ett annat namn i spången som kostar 1/4......

T

Vilka märken talar vi om i det fallet?

Publicerat

Vilka märken talar vi om i det fallet?

Ja, var ska vi börja..... Churchill, lancaster, Atkin, Grant, Lang, boswell, evans, beesley ( det är ju hans konstruktion Purdey bygger på ), blanch, gibbs, hellis, jeffery, Moore, grey,, scott, Watson, wilkes, Woodward...... Om vi ska de vanligaste i det skiktet i London.

T

Publicerat

Nu är väl den största tjusningen med en Purdey att det är en Purdey, och vill TS ha en Purdey ska han skaffa en Purdey. Det är bara nördar som jag och pmt som ler glatt då nån kommer dragandes med samma-sak-för-en-bråkdel-av-priset...

Det blir faan så många fler momskronor i vårt gemensamma konto med en Purdey, så den är bättre. :-)

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Har funderat på Hollandholland men vet inte så mycket om dessa bössor. Vill ha en med en själ som talar sitt eget språk. Och de är ju charmiga på sitt sätt!

Publicerat

Köp en Black Sable Delux :-) den jag hade funkade väldigt bra o jag tror pmt sagt att den är en kopia på något dyrt sattyg :-) Snygg som fan.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Har funderat på Hollandholland men vet inte så mycket om dessa bössor. Vill ha en med en själ som talar sitt eget språk. Och de är ju charmiga på sitt sätt!

Rent tekniskt skiljer sig H&H från Purdey och Boss - inte så att det liksom påverkar resultatet men Holland är mer renlärigt traditionella, Purdey håller sig till Beesley och Boss till Woodward - i sammanhanget närmast en punkare..... Däremot så är skillnaderna i utseendet enormt! H&H syns, vill synas och ska synas - Royalgravyren är heltäckande och verkligen påtaglig. Purdey och ännu mer Boss har den omvända filosofin: en födelseannonser och en begravningsannons räcker som uppmärksamhet för våra kunder som Boss formulerade sig. Och så har de också en närmast löjligt välgjord och finhuggen scroll på sina bössor, skillnaden ligger i antalet buketter du har i scrollen - 5 eller 7.

Själv har jag alltid tyckt H&H varit lite väl brackiga och för dyra sett till att man kan hitta samma pang till 1/4 av priset, och har letat länge efter en boswell SLE men aldrig hittat en till ett pris jag haft råd med. Då snubblade jag av en slump över en av de mindre kända av Hollands modeller - den gamla No3 med back action och med mycket modest kantgravyr. Så diskret att folk inte tar den för en Holland ens om de tittar på den, med linjer och figur som gör att Elle MacPerson ser ut som en överviktig kramaskinist från blygruvan i Kransotorsk tillika 11barns mor och med mustasch. Den bössan har en balans och skjutegenskaper som jag inte trodde fanns. Och i bra skick! Så ja, jag har själv en H&H - men en diskret och rund sak.

Många kännare av H&H brukar hävda att just den gamla No3 ( det finns en ny med, med bar action locks ) är H&H bästa hagelbössa sett till skjutegenskaperna - lätt är den också 2,6 kg med 30" pipor. Jag är nog böjd att hålla med dem..... Det trista med No3 är att de såldes som kolonial grade - dvs de som gjordes har som regel sett extremt mycket användning och hittar man dem så är de ofta sleevade och hårdhänt renoverade, min är en ganska ovanlig i det att den är osleevad och i bra skick ( låt vara lite renoverad ). Men en Badminton (no2) är en snygg och trevlig H&H man inte ska förakta, ofta till mycket bra priser med.

T

Publicerat

Köp en Black Sable Delux :-) den jag hade funkade väldigt bra o jag tror pmt sagt att den är en kopia på något dyrt sattyg :-) Snygg som fan.Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, den försöker se ut som en H&H Royal. Den lyckas inte direkt bra......

T

Publicerat

Jodå om man inte vet hur en H&H Royal ser ut så fungerar det utmärkt :biggrin:

Tyckte om den där bössan, lite för piplätt så den var svår skjuten, men fantastiskt trevlig att bära runt på under jakt.

Publicerat

Jag har provskjutit två Purdeys i mina dar. En äldre SBS och en lite modernare bock och även om jag ägt hagelbössor i nästan liknande prisklass (Krieghoff) så var det någonting speciellt, nästan lite magiskt, över att skjuta en Purdey!

Byggkvaliteten är 11 av 10 och jävligt sund konstruktion och givetvis är de vackra, men skjuter de bättre? Nej, inte alls.

Hela poängen med att köpa en Purdey är att man köper en ny och får den måttanpassad! Då skjuter den bättre än alla andra icke-måttanpassade bössor du någonsin provat, och detta missar man som sagt när man köper begagnat, men visst kan de fixa detta hos Purdey mot en smärre slant ;)

Om jag fick välja mellan en ny Purdey och en ny custom B-25 så skulle jag välja en Browning 7 dagar i veckan, men då har jag en speciell relation till Browning sedan länge tillbaka  :blush:

Publicerat
  • Författare

En custom b25 startar väl på halva miljonen :D

Eller är de serietillverkat med vissa custominslag?

Publicerat

På egun kan man hitta dem som börjar på 40 000 kr, det är rena vräkpriserna på dem. /Christian

Publicerat

......

Hela poängen med att köpa en Purdey är att man köper en ny och får den måttanpassad! Då skjuter den bättre än alla andra icke-måttanpassade bössor du någonsin provat, och detta missar man som sagt när man köper begagnat, men visst kan de fixa detta hos Purdey mot en smärre slant ;)

Nu är det mer än Purdey som kan måtta en kolv.... Och sett till att du kan hitta en Purdey för runt 100 000 om den ska vara i lite skick, men en ny går lös på över 600 000 så har man lite payoff till en ny kolv - om den man hittar nu inte passar perfa.

Om jag fick välja mellan en ny Purdey och en ny custom B-25 så skulle jag välja en Browning 7 dagar i veckan, men då har jag en speciell relation till Browning sedan länge tillbaka  :blush:

En B25 kostar 160 + trä och gravyr ska du sedan ha den till samma nivå som Purdeyn ( ny ) så är det ju en C-gravyr som måste till, om inte D, och ett grade 5 trä..... Då blir priset det samma.

T