Publicerat November 4, 201312 yr Hoppas att någon/några har lust att komma input i mina funderingar angående vildsvinens beteende! Bakgrunden är min första åtel som fyller 10 år i år, det tog nästan ett helt år innan första grisen besökte åteln och det dröjde ytterligare nästan två år innan första grisen sköts. I stort sett har åteln varit regelbundet besökt med en ökning av frekvensen från år till år. Det har varit mindre avbrott som jag kunnat koppla till större händelser på marken av typen avverkning och röjning. Mestadels har det varit ensamma galtar och mindre grupper med juniorgrisar med 3-5 individer, endast i undantagsfall har åteln besökts av större grupper eller suggor med kultingar vid sidan. Antalet grisstigar har ökat från år till år på marken. Så, till mina funderingar, då jag inte tror att nyheter om foderplatser sprids på nå't socialt svinmedia så undrar jag om den stadiga ökningen av åtelbesök beror på att det blir allt fler grisstigar och kringvandrande grisar av typ nyfikenhet följer en stig de hittar i naturen och därför, lite av en slump hittar åteln eller är det bara ett bevis på att grispopulationen ökat och fler grisar i riktade fodersök hittar till åteln för att det luktar mat. Det känns lite som frågan om vad som var först, hönan eller ägget... Jag känner inte att nytjärade skrubbträd vid åteln drar mer gris, det var säkert nästan två månader sedan jag tjärade men har haft regelbundna besök på åteln och sånär som på ett gäng om 4 yngre grisar där jag fick känslan av att de sannolikt nyligen förlorat sin mamma har det kommit nya individer när man stört en grupp med skott. Ser fram emot att fler med hemsnickrade teorier om grisarnas beteende tar del av denna tråd men vill förstås också läsa om vad de som vet har att säga!
Publicerat November 4, 201312 yr Mina erfarenheter säger att under vissa perioder drar tjäran mer än maten. När det är gott om föda tex. Sen tror jag det är en fördel om det finns någon typ av dike/vatten hål i närheten, så att dom kan bada/dricka. Jag försöker tjära varje vecka.
Publicerat November 4, 201312 yr Mina erfarenheter säger att under vissa perioder drar tjäran mer än maten. När det är gott om föda tex. Sen tror jag det är en fördel om det finns någon typ av dike/vatten hål i närheten, så att dom kan bada/dricka. Jag försöker tjära varje vecka. Tjäran lockar mest på sommaren och maten på vintern om jag inte är ute och cyklar? =) Sen känner väll grisar tjärans lukt upp till 3km om den är nysmord har jag hört, men det vet jag ej om det stämmer.
Publicerat November 7, 201312 yr Vad jag har märkt så är det ovanligt med gris på åtel under sommartiden, oftast brukar det bara vara unga djur (oftast galtar) för som är inte lika försiktiga. Men på vintern ökas allt dramatiskt och man har gris på åteln hela tiden. Kan ha skjutit gris och 30min senare kommer en till grupp. Om man har mycket åkermark runt omkring brukar det vara ganska vanligt med gris. Och därför får man mycket besök på åtlarna. Vad jag har förstått så har vi mer vildsvin neråt i landet jämfört med uppåt i landet, rätta mig om jag har fel! Men delen att du har fått mer vildsvin hos dig har nog mest med den ökande vildsvins stammen. Va jag kommer ihåg var inte vildsvin top prio för 10 årsen inomjagandet för att det inte fanns lika mycket. Om man har tjära vid åteln är det oftast det första dom går till oavsett vinter eller sommar!
Publicerat November 7, 201312 yr Örebrolän (Karlskoga och öster ut ) samt Sydöstra Småland tror jag är vildsvinstätast i landet. Kan ha fel...
Publicerat November 7, 201312 yr Känns som att du har rätt här i Karlskoga väller det av dom Sent from my HTC One using Tapatalk
Publicerat November 7, 201312 yr Känns som att du har rätt här i Karlskoga väller det av dom Sent from my HTC One using Tapatalk Inte överallt. Iofs bara haft min åtel igång sedan i lördags, men jag har ju inget tålamod
Publicerat November 7, 201312 yr Tar ett tag innan dom märker att det finns något där, men så fort det kommer så blir du inte av med dom!
Publicerat November 7, 201312 yr Senast jag var med och vakade svin så berättade markägaren att han åtlar med kalaspuffar och smetar lite honung på träden. Tydligen funkar det!
Publicerat November 8, 201312 yr Mata dom med kalaspuffar och honubg är nog dock inte särskilt bra... Han borde nog börja fundera på att byta utfodring till dom om han inte vill komma med i brottsregistret...
Publicerat November 8, 201312 yr Att mata in dom kan man väll göra med nästan vad som helst som dom gillar, men att sedan fortsätta med kalaspuffar och honung kanske inte är super bra Just nu får dom förtära, winerbröd, limpor, bullar och majs om dom kommer. Sen kommer jag gå över till nästan bara olika sädesslag.
Publicerat November 8, 201312 yr Jojo äter allt gör dom, det har jag erfarenhet av så visst dom bryr sig inte sålänge det smakar gott. Det har mer med Naturvårdsverket att göra då man bara får mata dom med icke "tillagade" produkter så som spannmål!
Publicerat November 8, 201312 yr Jojo äter allt gör dom, det har jag erfarenhet av så visst dom bryr sig inte sålänge det smakar gott. Det har mer med Naturvårdsverket att göra då man bara får mata dom med icke "tillagade" produkter så som spannmål! Äh, för dom får man ju inte göra något roligt.
Publicerat November 8, 201312 yr Jojo äter allt gör dom, det har jag erfarenhet av så visst dom bryr sig inte sålänge det smakar gott. Det har mer med Naturvårdsverket att göra då man bara får mata dom med icke "tillagade" produkter så som spannmål! Spannmål är väl inte tillagat? bara tröskat och magasinerat. Skillnaden vore om bröd och annat krims krams läggs ut..eller fattar jag fel där?
Publicerat November 8, 201312 yr Är det inte så att föryngringarna har besökt åtlarna med Suggan och att de sedan återkommer från annat håll när de blir ivägkörda eller väljer att lämna La familia!! Säger en som inget vet om Grisars beteende!!
Publicerat November 8, 201312 yr Ung djuren i sig är oftast inte lika försiktiga som en sugga så det är därför man ser dom oftare. Oftast är det unga galtar då. Eftersom hondjuren oftast blir så att dom stannar hos suggan. Det är när don blir äldre som dom brukar bli utstötta. Men det är som du säger att dom kommer tillbaka när dom blivit utstötta. Mest för att dom vet att det finns mat där.