Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tips på skogsskidor

Featured Replies

Publicerat

Hej på er!

Undrar om nån kan dela med sig av erfarenheter när det gäller skogsskidor? Jag är på jakt efter ett par bra skidor till vinterns toppfågeljakt! Priset är inte det viktigaste.

Publicerat

Östergrenare från Jokkmokk

Publicerat

Finns en skida som spelar i helt egen division. Östergren men rätt långa leveranstider och begagnade har jag aldrig sett säljas vilket är ännu ett bevis för hur bra dem är.

Visst finns annat tex tegsnässkidan dessa fungerar och finns oftast att köpa utan väntetid även begagnade säljs ofta

Publicerat
  • Författare

Spännande! Vad exakt är det som gör Östergrenskidorna så överlägsna? Är det att de är väldigt långa och lite smalare än andra skogsskidor (som verkar normallånga men väldigt breda)?

Publicerat

Spännande! Vad exakt är det som gör Östergrenskidorna så överlägsna? Är det att de är väldigt långa och lite smalare än andra skogsskidor (som verkar normallånga men väldigt breda)?

Dom är enda skidan som finns att köpa som är genomtänkt gjord att åka lössnö med!

Långa med flacka brätten både fram och bak och mjuka detta gör att skidorna inte behövs lyftas upp på snön med muskelkraft en helt otroligt skillnad i tungt före.

Här har du lite info om dessa http://www.polarisen.se/kulturen/skidor/en-skidtillverkare

Publicerat

Östergrenare från Jokkmokk

Det var till VINTERNS toppjakt, inte därnästa vinters...  ;-)

Publicerat

Hej! Jag kör med Finska järvinen plastskidor, 3 meter långa, billiga och ruskigt bra!

Mvh Fredrik

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Publicerat

+1 på Östergrenare lirar som sagt i en helt annan division. Sväng förbi Jokkmokks Marknad, enligt uppgift ska dom gå att köpa där. Jag vet att det finns en & annan i Pajala som har Östergrenare som du säkert kan få kika på...

Publicerat

Jag har aldrig åkt turskidor/skogsskidor det ska sägas. Men jag har ändå försökt läsa en del om det för att det verkar roligt. 99% säger långa klassiska smala skidor (inte smala som längdskidor men inte som en snowboard heller). I andra länder, och faktiskt en och annan här i Sverige också, verkar man använda sig av såkallade snöskoskidor. Alltså kortare skidor runt 1.5 meter som istället är mycket bredare. Fördelen ska vara just i skogen, att de är lättare att manövrera. De långa ska passa bättre på kalfjäll och annat. Är det någon här som har att säga något om det  ? Jag tänkte inte sno tråden utan mer inflika då trådskaparen ju frågade om just skogsskidor. 

Mvh / Johannes

Publicerat

Vita blixten :)

Publicerat

Jag har aldrig åkt turskidor/skogsskidor det ska sägas. Men jag har ändå försökt läsa en del om det för att det verkar roligt. 99% säger långa klassiska smala skidor (inte smala som längdskidor men inte som en snowboard heller). I andra länder, och faktiskt en och annan här i Sverige också, verkar man använda sig av såkallade snöskoskidor. Alltså kortare skidor runt 1.5 meter som istället är mycket bredare. Fördelen ska vara just i skogen, att de är lättare att manövrera. De långa ska passa bättre på kalfjäll och annat. Är det någon här som har att säga något om det ? Jag tänkte inte sno tråden utan mer inflika då trådskaparen ju frågade om just skogsskidor.

Mvh / Johannes

Korta breda skidor fungerar väldigt dåligt, de är helt enkelt inte nog kursstabila, förr eller senare hamnar man på ett skoterspår eller väg och då glider de nästan lika mkt i sidled, i lössnö kan de kanske fungera som snösko. Det får vara bra snårigt innan man inte tar sig fram på långa skidor.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Publicerat

Har under årens lopp testat vita blixten,olskogen och tegsnäs.Men har nu dom senaste tio åren åkt bara med Östergrenare.Och skillnaden är enorm mellan dessa märken,dom är så mycket bättre.

Har för nuvarande 2 par,ett på 2,70m långa och 8 cm breda. Det andra r 3 m långa och 9 cm breda.

Kommer inte att åka på några andra skidor.

Publicerat

Jag har aldrig åkt turskidor/skogsskidor det ska sägas. Men jag har ändå försökt läsa en del om det för att det verkar roligt. 99% säger långa klassiska smala skidor (inte smala som längdskidor men inte som en snowboard heller). I andra länder, och faktiskt en och annan här i Sverige också, verkar man använda sig av såkallade snöskoskidor. Alltså kortare skidor runt 1.5 meter som istället är mycket bredare. Fördelen ska vara just i skogen, att de är lättare att manövrera. De långa ska passa bättre på kalfjäll och annat. Är det någon här som har att säga något om det  ? Jag tänkte inte sno tråden utan mer inflika då trådskaparen ju frågade om just skogsskidor. 

Mvh / Johannes

Jag använder bägge sorterna.

När det är hårdare snö är det Tegsnäsarna som får tjänstgöra, och när pudersnön ligger djup är det de ryska djupsnö-skidorna, 160 cm långa och 15 cm breda, även kallade "vargjakts-skidor" som åker på, jag använder också samma typ av bindning som många ryssar gör, en bred fast läderrem som man sätter in framdelen av foten i, funkar helt okej.

Publicerat
  • Författare

Mycket intressant läsning. Det får nog bli ett par Östergrenare till nästa år ;)

Intressant att höra att korta och breda skidor funkar dåligt. Bra att det togs upp också för de är ju trots allt en rätt stor del av marknaden.

Publicerat

De funkar inte dåligt om de används i rätt före och på rätt sätt, de är gjorda för att "gå" med mera än att skida i egentlig bemärkelse, fast jag kan intyga att det går att åka riktigt fort utför en slänt med dem...  :biggrin: