Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Enkel beskrivning skillnader?

Featured Replies

Publicerat

En av mina bästa vänner är på väg att skaffa sin första hund. Han är ganska säker på att han vill ha stövare. Kanske mest för korvgrillningens skull... Förlåt, harjakten skulle det stå. Finns det någon enkel beskrivning på övergripande skillnader? Och då menar jag inte utseende. Viktigare är om någon är mindre olämplig som första hund? Större chans att få duglig som harhund? Osv. Tipps? De jag känner med stövare är så övertygade om sin ras att det är svårt att bedöma riktigheten...

• 2 weeks later...
Publicerat

Har bara haft två finnstövare så jag är kanske lite färgad.

Men generellt är dom väl ganska lika idag med små undantag.

Finne:bra jaktlust, duktig på slag, hyffsad drevfart, spårnoga.

Hamilton: ganska lik finnen. Ev högre drevfart då som genar mer.

Schiller:klassisk rävhund, dock inte träffat nån som imponerar själv. Spårnoga, sölig, bra tassar nättare i kroppen.

Småland: aldrig träffat eller jagat med nån men det verkar helt klart finnas individer med rätta takterna.

Publicerat

Är det hare man vill jaga så är det nog tyvärr så att finnstövaren är det säkraste kortet, tyvärr säger jag för att jag sällan sett en riktigt snygg finne, stora och kalvliknande men det är ju i sista ändan jakten som räknas. Jo, det finns duktiga hamilton också men skärskådar man resultatlistor från diverse drevprov, ja då är det i finland man hamnar.

Är personligen väldigt förtjust i de norska raserna, speciellt då dunker men då ska man nog ha väldig tur om man ska få en riktigt bra harhund, skulle gärna ha en luzern också men där är det väl ännu sämre ställt med det jaktliga.

Hade jag tillräckligt med mark så köpte jag mig en schiller direkt bara för att jag älskar schiller sedan skulle jag bara gå och hoppas att den var förälskad i hare...

Så, är det faktiskt för harjaktens skull, ja råd din kompis att köpa en finne, är orsaken korvgrillning vilket också är en trevlig syssla så kan hen ju skaffa sig en "roligare" ras.

Publicerat

Finnstövare och Hamilton är de säkraste korten till hare. Tämligen likvärdiga. Möjligtvis att Hamilton jobbar med högre fart. Men en heldel är lite ömfotad, tassarna håller inte om det blir lite vasst före.

Schiller är snabbare att hitta hare/räv på slag, dock sämre drev och tappar tidigare. Mer benägen på rov.

Småland är väl en så pass liten ras så det är svårt att hitta folk som kan beskriva hur dom jobbar. Men också linjer som ger fungerande jakthundar. Lite så är det med Schiller också, Det är en mindre ras än Hamilton och Finne, så det blir per automatik svårare att hitta friska linjer med jakt i flera generationer.

Dunker, Gotlands, Halden och Hygenstövarna kanske är mer för vana jägare och entusiaster iom att de är väldigt små raser och kräver kunnande för att hitta rätt.

(Sen har vi Plotthunden som kanske kan kallas för en ställande stövare..... Men den är ju mest för rovdjur typ björn, lo osv)

Så säkraste kortet är Hamilton och Finne. Hamilton lite snabbare med risk för ömfotingar.

Finne möjligtvis lite långsammare men envisare. Inte ovanligt att Finneägarna måste skida några (natt) timmar/mil efter hunden när det är dags att bryta för dagen.

(Utan att ha faktisk statistik, så kan finnarna vara lite mer enmanshundar och kan vara lite mer grinig mot annat folk... Det går hitta sådana hundar bland Hamilton också, men min känsla är att det är vanligare bland finnarna.)

Sen är det som med alla hundraser, det hänger lite på individen, hur föraren är/gör, injagning, vilken tur man har i skogen från början, hur hunden faktiskt blir.

Publicerat
  • Författare

Jag tackar jätte mycket för hjälpen.

På det stora hela bekräftar ni mina förutfattade meningar. Förutfattade för att jag egnetligen inte har tillräckligt stor erfarenhet av Stövare för att ha en bestämd uppfattning. (Ända har jag det...)

Det som verkligen var en nyhet var Kias Husses kommentar om att Finnarna skulle vara mer enmanshundar. Jag har i och för sig alltid ansett att den egenskapen beror betydligt mer på ägaren än på rasen. Men ändå intressant. Finns det någon som säger emot eller bekräftar?

Publicerat

Bra linjer och tur är viktigare än ras OCH framför allt många timmar i skogen.

Säger jag som har en far som haft finnar i 25år ;-)

Publicerat

Jo finnarna är mer enmannshundar. Mina har inte gått att koppla av någon annan. Det finns ju nackdelar med det, men stulna blir dom inte.

Publicerat

EN av mina jaktkompisar är utpräglad harjägare. Han har tidigare haft Schiller men trots att han följde upp parningar under ett par år så hittade han inte lämplig parning på riktigt duktig  harlinje hos Schillern utan fick hem en Finnstövare istället.

Publicerat

Erinrar mig att jag läste någonstans (tror det var en bok om stövarjakt) att smålandsstövarna är duktiga på att ofta få upp (finna hare). Alltså dagar när de andra stövarraserna gick bet så lyckades smålandsstövarna få upp. Skulle väll ha att göra med att smålänningarna både kunde ta på spår respektive vindvittring medans exempelvis de andra är mer utpräglade enbart på spår. Däremot så har smålänningarna missgynnats av jaktproven som premierar LÅNGA drev vilket smålänningarna inte varit lika duktiga på som de andra nordiska stövarna. Morfar hade en smålandsstövare som jagade det mesta. Den var lugn och trevlig och hade inte sådan damp som en del Hamilton och Finnar jag träffat.

Jagat ibland med rysstövare. Nu senast en i jaktlaget som haft med en på älgjakten :wink:  Ryssarna verkar vara mer vinddrivande hundar och inte lika spårnoga som de nordiska. En del behöver rätt varma spår. Kort sagt ska man ha en bra harstövare så är nog inte rysstövare det säkraste valet. Är väll mer räv och lojägare som satsar på dom.

En del Hamilton verkar vara så avlade på rådjursrenhet att även rovsjursintresset verkar mattats av :sad:

Finnstövare kanske är det säkraste valet med Hamilton strax efter. Men jag kan tycka att man kan göra stövarjakten en tjänst och satsa på en svensk ras (eller norsk). Det vore ju trist om det till slut bara finns finnstövare kvar och de andra dött ut :sad:

• 1 month later...
Publicerat

Hej Vi jagar med 2 luzernstövare och dom funkar hur bra som helst, fint skall och långa drevtider, spårnoga och kan jaga flera dagar i sträck utan att tassarna tar stryk av det :) Förra året i september så var vi upp till Vilhelmina och tänkte jaga hare, dom jagade jättebra och vi sköt några harar för dom, 3dje dagen vi jagade så fick en av dom upp ett lodjur som han började driva, det blev ett fint drev och tillslut så kom lodjuret ut på vägen 25 meter framför oss. Så nog har dom jakt i sig, jag tror att det är ett säkert väl om du vill jaga hare,räv eller något rovdjur. Jag känner flera som jagar med luzernstövare och dom funkar jättebra och ägarna är nöjda. Sen är det ju upp till dig hur du formar hunden osv. Jag själv kommer att köpa en luzernstövare inom snar framtid :D