Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Benelli M2 och AimPoint Micro

Featured Replies

Publicerat

Hej alla,

eftersom ni besitter avsevärt mer kunskap än jag, ställer jag frågan till er:

Har fått hem min Benelli M2:a och funderar på ett AimPoint Micro på den. Det sitter ett par frästa spår men inte direkt någon möjlighet att fästa en picatinny.

Vilket fäste skall jag ha??!

Med vänlig hälsning

Publicerat

Du får köpa fäste för 11mm spår till aimpoint micro. Ligger på 795kr o finns hos dom flesta välsorterade handlare.

Obs priset kan variera från butik till butik.

Byter bara ut bottendelen som sitter med 4 skruvar. Sen på med de nya o dra åt.

Publicerat
  • Författare

Tack Turbo Hunter!!

Publicerat
  • Författare

En liten fundering till - nu när expertisen finns: 2 eller 4 MOA? Antar att det är storleken på punkten?

Mest hagel men kanske även på Argo:n och Ruger:n....

Publicerat

Stämmer bra det. Ta 2moa. Mer användning för detta. Spec om de kanske ska hamna på kulgevären.

Mvh

Publicerat
  • Författare

Återigen ett stort tack, Turbo Hunter!!

Publicerat

Så lite så! Lycka till med nya bössan o framtida skytte!

Publicerat

Nu när du fått svar på din frågeställning och allt.. Då kan jag köra tråden i diket en smula  :biggrin:

Vad ska du använda bössan till? Du har köpt en skjutmaskin och ska nu sätta sikte och prylar på den?? Bara för att du kan? Iofs en helt okay förklaring  :biggrin:

Publicerat

För att kontra hippen då, jag har ju en Benneli Comfort själv och för det fall att jag skulle medvetet och extensivt nyttja den för slugs/brenneke skytte hade jag hängt på ett lingonlyse långt ut på pipan, enkom för att jag känner att det skulle behövas.

Till allt annat är lingonlyset i vägen./Christian

Publicerat

Jaktstig kanske?

S.

Publicerat

Finns fäste för bajonett ? De där bössorna brukar ha fin balans och kan med fördel användas som spjut i det fall att den vägrar ladda om :D

Publicerat

För att kontra hippen då, jag har ju en Benneli Comfort själv och för det fall att jag skulle medvetet och extensivt nyttja den för slugs/brenneke skytte hade jag hängt på ett lingonlyse långt ut på pipan, enkom för att jag känner att det skulle behövas.

Till allt annat är lingonlyset i vägen./Christian

Tror faktiskt att man ska testa att skjuta kula med dem ganska mycket innan man ger sig på att montera prylar.. tror nämligen att man kommer långt och klarar det bra med ren spång nämlingen. Sköt 3 slugs i skallen på en rådjursfigur på 40 meter med ren spång när jag testade själv för några år sen, lite svårt att se vad man vinner på lingonlyse givet det...förutom att det stör skyttet på löp.

Finns fäste för bajonett ? De där bössorna brukar ha fin balans och kan med fördel användas som spjut i det fall att den vägrar ladda om :D

:biggrin:

Akta dej nu, inte dissa Benelli.. Även om jag bytt till Winchester i dagarna så har benelli.. ingen av de jag haft.. strulat  :cool:

Publicerat

Tror faktiskt att man ska testa att skjuta kula med dem ganska mycket innan man ger sig på att montera prylar.. tror nämligen att man kommer långt och klarar det bra med ren spång nämlingen. Sköt 3 slugs i skallen på en rådjursfigur på 40 meter med ren spång när jag testade själv för några år sen, lite svårt att se vad man vinner på lingonlyse givet det...förutom att det stör skyttet på löp.

:biggrin:

Akta dej nu, inte dissa Benelli.. Även om jag bytt till Winchester i dagarna så har benelli.. ingen av de jag haft.. strulat :cool:

Skulle faktiskt vilja ha en comfort, polaren lånade hem en och den var jättetrevlig! Dock kinkig på att ladda om gyttorpen vi sköt med. Och som svensk vet man inte att det finns andra tillverkare än gyttorp :D

Ska göra som wizard förespråkat och beställa hem lite hull patroner när nya browningen kommer.

Comforten finns med olika piplängder va? Vilken förespråkar ni? Ska jaga fågel med den om det blir köp!

Vilken trådkapning:)

Publicerat

"

Tror faktiskt att man ska testa att skjuta kula med dem ganska mycket innan man ger sig på att montera prylar.. tror nämligen att man kommer långt och klarar det bra med ren spång nämlingen. Sköt 3 slugs i skallen på en rådjursfigur på 40 meter med ren spång när jag testade själv för några år sen, lite svårt att se vad man vinner på lingonlyse givet det...förutom att det stör skyttet på löp. :biggrin:"

Jag tror att om jag skjuter snabbt så har jag hagelmässig anläggning och anslag, eller med andra ord jag skjuter över med slugs, även jag har gjort en 2x3 i pallet på en rådjursfigur genom att sikta längs spången, iofs på mer modesta 35 meter men ändå, det man bevisar då enligt mig är att precisionen finns där, inte att träffsäkerheten gör det.

Du Hippis, är en så pass mycket mer driven hagelskytt (Gotland undanräknat) att du förmodligen klarar dig utan stöd men vi andra kan ha nytta av det just vid lekstuga med slugs osv. /Christian

Publicerat

Du Hippis, är en så pass mycket mer driven hagelskytt (Gotland undanräknat) att du förmodligen klarar dig utan stöd men vi andra kan ha nytta av det just vid lekstuga med slugs osv. /Christian

:biggrin:  humor!

/M

Publicerat

Mmm jag vet inte men jag är så j-la skeptisk till att montera allsköns skräp på hagelvapen.. Garvade mej harmynt åt en snubbe jag känner som jag vet är en driven hagelskytt med en del tävlande bakom sig.. så dök han upp till den årliga slyngeljakten på gräsänder medelst M2:a och ngt rappel monterat strax ovan kolvhalsen.. Var ju så enkelt, röda punkten framför anden och case closed.. Har aldrig sett honom så arg  :biggrin:  :biggrin:  Han träffade fan inte! Och då gick det ändå att "stänga av lingonet och titta igenom siktet" som vanligt skytte typ men nehe ingen lycka där heller  :biggrin:  :biggrin:

Men det är ju klart, det var ju hagelskytte och inte slugs. Sen kan man diskutera hur lyckosamt det är att använda slugs/brenneke men det är en annan fråga.

Nej.. hellre veva upp färdigheten med ren spång och skjuta slugs utan rappel. Monterar man ett sikte så tar man väck hagelvapnets egenskaper dvs att vara ett syftningsinstrument, hade detta varit lyckosamt så hade man sett allsköns rappel på div olika bössor i betydligt högre utsträckning.

Men det står självklart trådskaparen fritt att testa!!

Publicerat

Har ett såntdärna rappelsikte på kolvhalsen........."Burris Speedbead",på min Urika, men använder det bara till jaktstig,där funkar det kanon.Har inte testat skjuta slugs,men kan inte tänka mig annat än att det skulle funka kanon. Till "vanligt" hagelskytte är det bara i vägen. Fördelen med det är att har man det släckt så tänker man inte på det,så smidigt är det.

Publicerat
  • Författare

Haha! Ni har ju humor i alla fall!

Ja, Hipshot - lite för att "jag kan" faktiskt!

Tänkte ha den till gris med brenneke! Spången funkar fint till lerduvor med hagel men jag ville gärna ha lite mer precision för "kula" så att säga. Dessutom gillar jag tanken på att kunna flytta runt siktet lite då jag inte räknar med några jättelånga avstånd för annat vilt heller!

Behöver jag ens nämna att jag är lite av en "prylbög"?

Publicerat

Ja, Hipshot - lite för att "jag kan" faktiskt!

DET är ett helt okay skäl tycker jag  :tongue: