Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Användning av jaktradio till annat än jakt?

Featured Replies

Publicerat

Vilka ändamål får 155mhz jaktradio användas till?

Det är ett vägbygge i närheten av mig och dom använder jaktradio kanal 1 för att kommunicera med varandra o det blir en jävla massa tjat om allt mellan himmel o jord.

Det är ju lätt löst genom att använda pilotton men gubbarna brukar ju ha svårt att ratta sina apparater så 1an öppen är ju det som brukar användas tyvärr.

Har för mig att jag läst att 155mhz jaktradio kanal 1,2,3 o 4 enbart får användas till jakt.

Sedan finns det ju en hel hög med industrikanaler o känns det inte som att vägbyggen o liknande borde använda sig av någon av de kanalerna?

Publicerat

Ring och klaga hos post och telestyrelsen ;)

Nej men jaktkanalerna är väl endast avsedda för att användas vid jakt..

Publicerat
  • Författare

Haha nja så långt ska man väll inte behöva gå. Bättre att be dom hålla käften över radion ;)

Vill mest veta vad som gäller :)

Publicerat

Finns väl fler kanaler än 1:an ?

Publicerat

Haha känner igen dedär! En gång när vi jagade började två skogsmaskins förare snacka skit på radion trots att vi kör pilotton, dom tystnade efter tillsägelse ;)

En annan gång när jag var mindre slog jag igång radion här hemma, visade sig att företaget som asfalterade en genomfart i Katrineholm använde radion. Säger inte mer än att jag och några kompisar hade kul den kvällen ;)

Publicerat

155,3875 155,5375   Landmobil radio Undantag från tillståndsplikt; jord- och skogsbruk samt jakt

155,9875 156,0125   Landmobil radio Undantag från tillståndsplikt

Publicerat

Kör 31 så ska du se att det är tyst ;-) gick med i ett nytt lag och svor lite över att de körde 31 så fick köpa en.....men ack så skönt och tyst det är :-)

iPad Tapatalk HD

Publicerat

Håller med ankan. 31orna är underskattade. Problemet med 155orna är att även om man använder pilotton så stör grannjaktlagenssändningar. Pilottonen gör bara att man slipper höra på dom.

/Urban

Publicerat

Naje, du det finns  massor av pilottoner, så det är bara att lägga sig på en högre pilot-ton.

31orna är en relik, och jag anser förövrigt att dom borde förstöras.

Fram för skogsannten på 155'or, och krav på användarna att förstå sin radio!

Min budget radio, har även FM radio, vilket är kusligt bekvämt när man jagar på söndagar,  och kan vara med på melodikrysset under jakten.

Publicerat

Vilka ändamål får 155mhz jaktradio användas till?

Det är ett vägbygge i närheten av mig och dom använder jaktradio kanal 1 för att kommunicera med varandra o det blir en jävla massa tjat om allt mellan himmel o jord.

Det är ju lätt löst genom att använda pilotton men gubbarna brukar ju ha svårt att ratta sina apparater så 1an öppen är ju det som brukar användas tyvärr.

Har för mig att jag läst att 155mhz jaktradio kanal 1,2,3 o 4 enbart får användas till jakt.

Sedan finns det ju en hel hög med industrikanaler o känns det inte som att vägbyggen o liknande borde använda sig av någon av de kanalerna?

Vi använder kanal 9 i vårat jaktlag. Så testa att bara byta kanal kanske? eller är det för enkel lösning?  :thumbsup:

Publicerat

från början är 155'orn till för jord och skogsbruk

jakt fick förekomma om dom inte störde något för jord och skogsbruket

tyvärr är det djävligt slappt när det gäller radiodiciplin, det finns extremt mycket att säga till om där med

att icke jordbruk,skogsbruk eller jakt annvänder frekvenserna är skamligt, i en bra värld hadde det polisanmälts och det skulle hända något, men nuförtiden är det ingen som gör något alls åt sådanna saker

och om hur radion annvänds vid jakt, det finns många gånger där jag önskar att man istället hadde radiopassningstider, ex varje heltimma så man kunde slippa skiten och njuta av jakten istället

Publicerat

Vissa kanaler på 155-bandet är gemensamma för både jakt och marin VHF, så egentligen krävs tillstånd för dessa...

Publicerat

Vissa kanaler på 155-bandet är gemensamma för både jakt och marin VHF, så egentligen krävs tillstånd för dessa...

För de 6 kanaler som används i 155-bandet är två samma som marin VHF L1 och L2, dessa sex är fria att nyttja för tänkt ändamål. Andra ändamål skulle jag tro bli tillståndskrävandet.

Föreskrift hos PTS

Publicerat

det är enkelt, om det finns risk för att man kan störa marinradion så får  man inte annvända dom kanaler där

och med störa, det räcker att man når havet

edit, det är ungefär som vår allemansrätt, du får vara där om du inte stör någon annan och du måste visa hänsyn mot andra

vilket inte görs idag, radiodisiplinen är oftast skamligt dålig

Publicerat

Radiodisciplin? Menar ni att diskussioner om falukorv kontra medvurst på mackorna inte är livsviktigt att diskutera på radion???

Publicerat

nix, först när man har ägg och baconmackor och diskuterar om baconen kommer från vildsvin eller tamsvin där är viktigt