Publicerat November 7, 201312 yr Jag är inte så bevandrad i ämnet, men läste om stackarn som fick sina vapen beslagtagna för lite över ett år sedan. Dessa returnerades därefter med "skador". Jag befinner inte på kollisionskurs med rättvisan, har inte handlat orätt eller tveksamt. Men jag började fundera över följande: Våra jaktvapen kan idag vara tämligen dyra historier. Vissa av oss utrustar dem med optik, fästen och kolvar för tusentals kronor för att vi vill uppnå viss prestanda och dylikt. Ett jaktvapen kan lätt utrustas för upp mot 40-50tkr - plånbok och fantasi kan begränsa summan. Det kan också vara gamla fina vapen som gått i arv med stort affektionsvärde vilket är svårt att sätta ett pris på. Om man hamnar/ försätter sig i en situation där polisen får i uppdrag att beslagta ditt vapen. Är det licenspliktiga delar som avses, eller kan beslaget avse hela vapnets funktion: Kikarsikte, kolv, magasin och ljuddämpare eller hur det nu ser ut vid tillfället för beslag. Det är sin sak att lämna ifrån sig låda, slutstycke och pipa. Dessa delar går återställa till en rimlig peng. Andra delar kan vara mer kostsamma att reparera eller åtgärda skönhetsfel på. Jag hade förmodligen önskat demontera kikarsikte, kolv etc. innan jag lämnat ifrån mig licenspliktiga delar. Följdfråga: Om komplett vapen (pipa, låda, slutstycke, kolv, kikarsikte, fästen etc) beslagtas. Kan man kräva att få verifierat och dokumenterat skick på vapnet av fackman innan man lämnar det ifrån sig? Desto färre delar man lämnar ifrån sig, desto färre delar som kan ta skada till följd av omild behandling/ förvaring. Jag är ganska rädd om mina prylar och hade förmodligen aldrig kunnat hantera skador eller skönhetsfel på utrustningen som jag inte själv hade varit orsak till. /M
Publicerat November 7, 201312 yr Blir det beslag så tror jag inte man kommer att låta dig stå och skruva isär pangarna, är det Kling&Klang som kommer så har de inte koll på vad som är licensbelagt och inte, de kan knappt identifiera ett komplett vapen i de flesta fall...... Än mindre lär de låta dig åka till den lokala handlaren för intyg om skick och värde. Möjligen kan du med lite framförhållning stoppa dem i fodral och köra in dem själv, så slipper pangarna ligga skuffen och skramla utan fodral. Men förvaringen i övrigt har du ingen kontroll över. Och den blir nog lite vad den blir.... Ibland helt utan anmärkning, i andra fall slängs beslagen i en hög i en kasun efter att de skrivits in som beslagtagna. Den andra sidan på frågan är att om beslaget innebär indragna licenser så sitter du med halva bössan och polisen med den andra, hur hade du tänkt dig att sälja dem? Som blandade delar? Min erfarenhet av polisen i sådana här frågor är att de har extremt dålig koll på vad som är vad. Och då blir det garanterat fel om du ger dem chansen att slarva bort något. Så länge vapnet är komplett och sitter ihop minska den risken betydligt. Blir vapnen beslagtagna så är det nog enklast om du bara lämnar dem i från dig, skulle du med lite flyt få tillbaka dem med skador så får du väl driva frågan om ersättning utifrån skadorna. Du kan ju plåta pangarna i dag och lägga minnet i skåpet tex. Fast enklast torde väl vara att se til att inte hamna i sitsen att det är en risk för beslag? T
Publicerat November 7, 201312 yr I de fall som misstänkt gärningsman sitter anhållen eller häktad så frågar nog inte polisen hur man vill ha det. Dom går nog bara och tar det dom vill ha när dom gör husrannsakan. Och är det jaktbrott eller annat brott där vapnet används så har ju hela vapnet varit med som verktyg i brottet, därför inbillar jag mig att hela vapnet förverkas. Hur det är med ev. andra vapen än det aktuella vapnet låter jag vara osagt, men i de fall jag känner till så har samtliga vapen beslagtagits kompletta. Nu är jag dock ingalunda särskilt insatt, men det är så jag förstått det hela.
Publicerat November 7, 201312 yr Fast enklast torde väl vara att se til att inte hamna i sitsen att det är en risk för beslag? T Det är ju tyvärr inte alltid man kan styra över den saken själv. Galna ex kan ställa till med mycket. (Personen i fråga fick sina vapen beslagtagna och satt häktad i tre månader till SKLs provsvar kom. Han fick tillbaka vapnen, och fick hämta dom på polisstationen. Där låg dom i en hög på golvet inne på handläggarens kontor.)
Publicerat November 7, 201312 yr Beslag är en sak, förverkan något heeeeelt annat. T Är inte beslag när polisen omhändertar vapnen tillfälligt under utredningen innan beslut är fattat om dom ska förverkas permanent?
Publicerat November 7, 201312 yr Jo, men beslag kan leda till: 1 återlämnande - du får tillbaka dina vapen. 2 förverkade (återkallade) licenser - du får sälja dina vapen 3 förverkade vapen - staten tar dina vapen T
Publicerat November 7, 201312 yr Tack för klargörandet. Men det var väl beslag vi diskuterade? Du skrev: "Fast enklast torde väl vara att se til att inte hamna i sitsen att det är en risk för beslag?" Nåväl, nu är vi OT. Tack i alla fall för klargörandet av att det finns tre olika utgångar av ett beslag, det visste jag inte. En fråga till: Om licenserna återkallas och man inte lyckas sälja sina vapen, förvarar polisen dom tills man återfår licensen då? Eller dras en licens alltid in på livstid? Och, skrotas förverkade vapen eller säljs dom på t.ex. auktion?
Publicerat November 7, 201312 yr Hittade delvis svar på min fråga: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12041890.ab
Publicerat November 7, 201312 yr I fallet du länkar här ovan så har kronofogden löst in en persons egendom och då är det upp till fogden att sälja egendomen för att täcka personens skulder, vanligtvis via auktion. Vapen som polisen har löst in, som inte är direkt illegala/bevismaterial/viktigt för framtida utredningar, säljs vidare för att täcka polisens kostnader. Mig veterligen går i princip alla dessa till Värnamo. /Patrik
Publicerat November 7, 201312 yr I fallet du länkar här ovan så har kronofogden löst in en persons egendom och då är det upp till fogden att sälja egendomen för att täcka personens skulder, vanligtvis via auktion. Vapen som polisen har löst in, som inte är direkt illegala/bevismaterial/viktigt för framtida utredningar, säljs vidare för att täcka polisens kostnader. Mig veterligen går i princip alla dessa till Värnamo. /Patrik Tack! Då klarnade det lite.
Publicerat November 7, 201312 yr Tack för klargörandet. Men det var väl beslag vi diskuterade? Du skrev: "Fast enklast torde väl vara att se til att inte hamna i sitsen att det är en risk för beslag?" Nåväl, nu är vi OT. Tack i alla fall för klargörandet av att det finns tre olika utgångar av ett beslag, det visste jag inte. En fråga till: Om licenserna återkallas och man inte lyckas sälja sina vapen, förvarar polisen dom tills man återfår licensen då? Du får mig veterligen lika långt tid som ett dödsbo på dig. Eller dras en licens alltid in på livstid? Nej, licensen kan återkallas. Sedan må du i en del ansöka om nya licenser. Men man drar inte in licensen i 4år tex. Är den återkallad får du ansöka på nytt, sedan kan det ta mer eller mindre lång tid innan du får en ny licens - om du får en dvs. Och, skrotas förverkade vapen eller säljs dom på t.ex. auktion? De säljs om de inte varit inblandade i brottslighet. Sedan är fogden inte samma som polisen, har du skulder kan fogden mäta ut dina tillgångar -såsom vapen- och sälja dessa. En annan sak mao. T
Publicerat November 7, 201312 yr Författare Tror jag blev lite bättre upplyst så tackar för era bidrag! Givetvis är det enklaste att hålla sig borta från allsköns dumheter, likväl kan en vardaglig situation snabbt förvandlas till ett byråkratiskt helvete med olika lagrum och dess utfall. Som nämnts kan man även om man sköter sig stöta på problem, illvilliga ex-flickvänner etc. eller §28 situationer som spårar ur fullständigt. Har identifierat ett samtalsämne för nästa familjemiddag, syster-lagvrängare och hennes konstapel-pojkvän kan måhända ha å tankar kring detta. Hade varit intressant att ha med en åklagare men det finns en sådan i bekantskapskretsen så jag tror jag ska ställa frågan där också. Att dokumentera bössorna var ett bra förslag. Varför jag funderade kring demontering och hur det ser ut gällande hela vapen eller licenspliktiga delar är just "slängs på beslagshögen" för förvaring biten. Ett dyrt kikarsikte kanske ska palla hanteringen, men en pipa med en låda och ett slutstycke på kan kvitta. Exklusivt trä blir säkert skadat och glasfiber kan spricka eller liknande. Att man skickat med vapenfodral kanske lindrar hanteringen något. Men ju fler delar man lämnar från sig, desto mer kan försvinna eller skadas i hanteringen. Allt är såklart beroende av omständigheterna för och kring beslaget. /M
Publicerat November 7, 201312 yr Jo, men om du tror att du kommer undan med ett slutstycke, en låda och en pipa så tror jag du har för höga tankar om Kling&Klangs kompetens på vapen. Hur ska de veta att kolven på en R93a är licensbelagd, men inte en till en m98a? T
Publicerat November 7, 201312 yr Författare Jo, men om du tror att du kommer undan med ett slutstycke, en låda och en pipa så tror jag du har för höga tankar om Kling&Klangs kompetens på vapen. Hur ska de veta att kolven på en R93a är licensbelagd, men inte en till en m98a? T Jag tror inte, jag vet helst - men inte i detta fallet därför ställer jag frågan. Jag delar antagligen dina inte så höga tankar vad gäller kompetens och kännedom om vapen hos de som handlägger och utför beslag. Att de kan känna till skillnader mellan vapenfabrikat/ vapentyper ser jag som föga troligt annat än att de blivit insatta i ämnet, är jägare eller sportskyttar. Jag kanske inte ska fundera så mycket och istället försöka sova om nätterna samt fortsätta hålla mig utanför trubbel. Vad gäller att söka ersättning i efterhand från en myndighet så är det lite som att stå på toalettringen och bajsa, eller att kissa i byxorna innan man tar på dem. Det kan vara roligt i början när det fortfarande känns som en bra idé men bli ganska säkert jobbigt efter ett tag när det inte värmer längre och man sitter där mitt i skiten. /M
Publicerat November 7, 201312 yr I senaste JoF skriver deras juridiska expert om man förlorar vapen pga att licenserna återkallas eller om någon dör och vapnen ska lösas in av staten. I sådana fall ska vapnen värderas av polisens värderingsmän, ofta en lokal vapenhandlare, och ersättas med marknadsvärdet. Enligt experten så ska vapnen enligt vapenslagens sjunde kapitel värderas utan t.ex kikarsikte. Kikarsiktet monteras bort av polisen men ersätts alltså inte. Han uppmanar till att skruva bort kikarsikten på vapen som ska gå till inlösen eller dödsbovapen och att man ska sälja det separat. Han menar även att man ska kunna behålla även gevärskolvar eftersom de, liksom kikarsikten, inte är en licenspliktig vital del av skjutvapnet. Kanske inte exakt det tråden handlar om men tillräckligt nära tyckte jag...
Publicerat November 7, 201312 yr Du får mig veterligen lika långt tid som ett dödsbo på dig. Nej, licensen kan återkallas. Sedan må du i en del ansöka om nya licenser. Men man drar inte in licensen i 4år tex. Är den återkallad får du ansöka på nytt, sedan kan det ta mer eller mindre lång tid innan du får en ny licens - om du får en dvs. De säljs om de inte varit inblandade i brottslighet. Sedan är fogden inte samma som polisen, har du skulder kan fogden mäta ut dina tillgångar -såsom vapen- och sälja dessa. En annan sak mao. T Tack för ett riktigt bra och utförligt svar!
Publicerat November 7, 201312 yr Jag tror inte, jag vet helst - men inte i detta fallet därför ställer jag frågan. Tro är själva motsatsen av att veta.... Och tro kan man göra i kyrkan. Jag delar antagligen dina inte så höga tankar vad gäller kompetens och kännedom om vapen hos de som handlägger och utför beslag. Att de kan känna till skillnader mellan vapenfabrikat/ vapentyper ser jag som föga troligt annat än att de blivit insatta i ämnet, är jägare eller sportskyttar. Ja, och nu är Kling&Klang personer med allt vad det medför av inkonsekvenser, inkompetenser och personliga tillkortakommanden. Vi kan mao inte förutsätta att den som gör beslaget besitter mer vapenkunskap än vad som gäller gemene man. Och då blir det nog ganska skiftande i hur beslagen sker, och vad de som utför beslagen drar hem till stationen. Jag kanske inte ska fundera så mycket och istället försöka sova om nätterna samt fortsätta hålla mig utanför trubbel. Vad gäller att söka ersättning i efterhand från en myndighet så är det lite som att stå på toalettringen och bajsa, eller att kissa i byxorna innan man tar på dem. Det kan vara roligt i början när det fortfarande känns som en bra idé men bli ganska säkert jobbigt efter ett tag när det inte värmer längre och man sitter där mitt i skiten. /M Mja, det är väl inte helt stört omöjligt - men man bör nog ha ganska låga förväntningar. T
Publicerat November 7, 201312 yr Nu träffar jag ju många poliser i arbetet, och inte kan dom vapen inte, men jag tror ju inte dom nekar dig till att ta en bild på vapnet innan dom tar det med sig om du är trevlig, ja om du nu inte skjutit nån för då har du nog ingen talan!
Publicerat Maj 5, 201411 yr Jo, men om du tror att du kommer undan med ett slutstycke, en låda och en pipa så tror jag du har för höga tankar om Kling&Klangs kompetens på vapen. Hur ska de veta att kolven på en R93a är licensbelagd, men inte en till en m98a? T OT, men varför är kolven på Blasern licenspliktig?
Publicerat Maj 6, 201411 yr OT, men varför är kolven på Blasern licenspliktig? VARFÖR (dvs orsaken till) kan jag inte svara på, men den räknas tydligen som "låda eller motsvarande" enligt RPS, alltså är den licenspliktig. /T
Publicerat Maj 6, 201411 yr Kolven är inte tillståndspliktig om man lyfter ur lådan Jo, det vore faktiskt lite väl hysteriskt att licenslägga träbitar..... Även fört RPS. /T