Publicerat November 7, 201312 yr Hej. Fick ett papper från polisen idag och trodde det var min licensansökan...... Men när jag öppnar kuvertet så blir besvikelsen förödande. Står att jag måste kompletera jägarexamen för kulvapen. Ska tillägga att det är en 223 alltså en klass två. Nu undrar jag HUR KAN DE KOMMA SIG ATT JAG SKA KOMPLETERA FÖR ETT KLASS TVÅ VAPEN NÄR JAG HAR GJORT JÄGAREXAMEN FÖR KLASS TVå KULGEVÄR OCH HAGEL???? :verymad: :verymad: :verymad:
Publicerat November 7, 201312 yr Har du gjort klass 1 delen? Om jag inte har fel för mig och om man bara grundläggande kula så har man bara för klass 4. Och hagel räknas inte in på kula.
Publicerat November 7, 201312 yr Har du bifogat kopia på jägarexamenbeviset?.. Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Publicerat November 7, 201312 yr Grundläggande precision är klass 2,3,4 Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Publicerat November 7, 201312 yr Jägarexamensbeviset ska väl inte behövas? Allting står redan i deras databas!
Publicerat November 7, 201312 yr Kopia på jägarbevis ska bifogas första gången. Annars får de begära ut bevis från Naturvårdsverket. Polisen ser inget per automatik!
Publicerat November 7, 201312 yr Författare Har sedan innan två hagel en automat och en bock, hagelbocken köpte jag i sommras så då var de då inga problem for bara till polisen och skickade in licensansökan. Så tycker de är lite konstigt att de inte funkade denna gång
Publicerat November 7, 201312 yr Detta är en populär post. Bråka inte om småsaker, hetsa inte upp er över småsaker, ta ett utdrag från Naturvårdsverket som har dina uppgifter om din jägarexamen och skicka in, det är inte svårt. /Christian
Publicerat November 9, 201312 yr Bråka behöver man ju inte men samtidigt ska man ju inte lägga sig platt för att dom gör fel. Skickat från min GT-P5110
Publicerat November 9, 201312 yr Plisen har väl inte gjort nåt fel? De har begärt in bevis om att TS har Jägarexamen, något de enligt lag är skyldiga att göra då detta är en grundförutsättning för att erhålla licens för jaktvapen. Det är inte märkvärdigare än att man svänger förbi stationen och flashar jägarbeviset. -- Mats
Publicerat November 9, 201312 yr Bråka behöver man ju inte men samtidigt ska man ju inte lägga sig platt för att dom gör fel. Skickat från min GT-P5110 Nja, det är inget fel att kräva bevis om jägarexamen, iofs har jag inte gjort det de senaste 15-20 ansökningarna jag har gjort men å andra sidan framgår det av dessa att jag haft allt utom helauto-tillstånd samt några former av skyddstillstånd, eller med andra ord, plisen kan lita på att tidigare bedömningar är korrekta och att jag har rätt att få ut tillstånden. Det är som angivet ovan inte svårt att åka förbi och visa upp examensbeviset även om jag hade gjort det genom utdrag från NVV. /CHristian
Publicerat November 9, 201312 yr De kräver faktiskt jägarexamenbeviset om man inte tidigare äger ett likvärdigt vapen. Jag har en hagelbock och sökte nyss på ett kulgevär och fick då bifoga beviset. Har ägt kulgevär i samma klass tidigare men det var över ett år sen då ska beviset också bifogas. telefonskrivet
Publicerat November 9, 201312 yr Nja, det är inget fel att kräva bevis om jägarexamen, iofs har jag inte gjort det de senaste 15-20 ansökningarna jag har gjort men å andra sidan framgår det av dessa att jag haft allt utom helauto-tillstånd samt några former av skyddstillstånd, eller med andra ord, plisen kan lita på att tidigare bedömningar är korrekta och att jag har rätt att få ut tillstånden. Det är som angivet ovan inte svårt att åka förbi och visa upp examensbeviset även om jag hade gjort det genom utdrag från NVV. /CHristian Ursäkta trådkapning men vad är skyddstillstånd?
Publicerat November 9, 201312 yr Det finns ett antal olika ändamål man kan få tillstånd till vapeninnehav för: jakt, målskytte, samling och skydd är de vanligaste. Skyddstillstånd brukar handla om batong eller spray, innan nån får vilda idéer... -- Mats