Publicerat November 7, 201312 yr Då har första vildsvinsjakten gått av stapeln. Jag är med som hundförare, en utav fem st. Skyttar är personal från Länsstyrelsen. Anledningen till jakt är dom stora skador som blivit i parken och omkringliggande åkermark. Utan att känna till markerna var vi ska ha pass, utan skjutlavar/torn och utan att hundförarna känner till marken tyckte jag att första jakten gick bra. Första såten var det grisar överallt och vi skjöt åtta st. Eftersom denna tog längre tid än beräknat och det tog tid att få in grisar som låg olägligt till så blev andra såten mindre och kortare. Vi lyckades iaf skjuta en gris här, så totalt nio blev det. Det får man se som godkänt resultat första jakten. Jag återkommer hur dem andra jakterna går!
Publicerat November 12, 201312 yr Författare Igår var det dags för nästa ställe, Herrrevads Kloster. Det är samma förvaltare som förvaltar nationalparken, men detta är bara ett naturreservat. Marken är på 600 ha och vi jaga ihop med kringliggande grannar. Så vi hade ca 1000 ha. Mitt i marken ligger en sjö med enorma vassa och videbuskage. Här låg många grisar men tyvärr simma dom bara längre ut i sjön och kom aldrig till skottläge. Resten av marken är 50% öppen och 50 % större dungar. Dessa består av mossar med videbuskage. Det var riktigt mycket gris på benen, alla fyra hundförarna hade nästan oavbrutet ståndskall på olika oberoende flockar. Tyvärr hade dom svårt att ta sig fram i den täta terrängen men det trillade ändå fyra grisar på ståndskall. Resten sköts av passskyttar och det blev totalt 14 st. Det var mycket gris kvar när vi sluta men hundarna hade det svårt eftersom det var vittring överallt, så vi bestämde oss för att sluta. En trevlig dag som borde ge lite effekt och vila åt betesmarkerna!
Publicerat November 12, 201312 yr Jag tycker nog i och för sig att det hade varit bättre om flera av nationalparkerna hade öppnats för normal jakt. Kanske lite mer restrikta former än på annan mark. Men någon form av jakt som inte bara ger tillfälle för yrkesjägare och Lst personal tycker jag hade varit klädsamt. Framförallt för att det inte skall vara så fördelaktigt för Lst personal att propagera för jaktförbud på olika typer av statens mark. Men med det sagt. Grattis till Fipe! Verkar ha varit väldigt trevligt.
Publicerat November 12, 201312 yr Härligt att höra att det finns grisar kvar i skåne jag började tvivla
Publicerat November 13, 201312 yr Författare Jag tycker nog i och för sig att det hade varit bättre om flera av nationalparkerna hade öppnats för normal jakt. Kanske lite mer restrikta former än på annan mark. Men någon form av jakt som inte bara ger tillfälle för yrkesjägare och Lst personal tycker jag hade varit klädsamt. Framförallt för att det inte skall vara så fördelaktigt för Lst personal att propagera för jaktförbud på olika typer av statens mark. Men med det sagt. Grattis till Fipe! Verkar ha varit väldigt trevligt. Ja Henke, det kan jag delvis hålla med om. Speciellt i Nationalparken där vi hade enorma flockar dovhjortar som också gör en del skada. Nationalparken är ju trots allt skapad för att behålla skogen och värdena av den. Sen det här med skyttar från Lst är av den enkla anledningen att det är extra känsligt när det är nationalpark så därför vill Jesper och Hans ha erfarna skyttar som tar ansvar. Vi har inte haft något eftersök på de 23 vildsvin vi skjutit hittills.
Publicerat November 14, 201312 yr Nja. Jag köper nog inte att man skulle vara bättre eller mer ansvarstagande skytt för att man jobbar på Lst... Men det kanske inte var så du menade. Skickas från min iPad via Tapatalk
Publicerat November 14, 201312 yr Nja. Jag köper nog inte att man skulle vara bättre eller mer ansvarstagande skytt för att man jobbar på Lst... Men det kanske inte var så du menade. Skickas från min iPad via Tapatalk Nu tror jag inte att ens arbetsplats styr ens egenskaper som jägare, men sannolikt känner de varandra och därmed är det nog en trygghet för jaktledaren att känna sina skyttar. T
Publicerat November 14, 201312 yr pmt Vänskaps korrutpion med andra ord... Vilket jag egentligen inte har några större problem med. Kanske eventuellt inte själv bör kasta första stenen... Men grundproblemet kvarstår. Områden undantas från jakt med följden att man skapar extra förmåner för "adeln". OK att kalla det korruption och att kalla Lst för Adel är lite överdrivet. Men det är dit den nu utstakade riktningen leder. Och det gillar jag inte.
Publicerat November 14, 201312 yr pmt Vänskaps korrutpion med andra ord... Vilket jag egentligen inte har några större problem med. Kanske eventuellt inte själv bör kasta första stenen... Men grundproblemet kvarstår. Områden undantas från jakt med följden att man skapar extra förmåner för "adeln". OK att kalla det korruption och att kalla Lst för Adel är lite överdrivet. Men det är dit den nu utstakade riktningen leder. Och det gillar jag inte. Henke, tycker du brukar ha väl underbyggda inlägg, men nu tycker jag du gör en höna av en fjäder! Det är ovanligt att skyddsjakt bedrivs i natipnalparker, så tillfällena är få. Dessutom är staten alltid markägare. Naturreservat är en annan sak, där finns rätt mycket konstigheter när det gäller jakten.
Publicerat November 14, 201312 yr Författare Ja nu mena jag givetvis inte att man är en bättre jägare bara för man jobbar på Lst. Jag formulera mig lite konstigt. Jag förstår vad du menar Henke. Jag är bara hundförare och har ju inte tagit något beslut om detta utan detta ar vad dom sa till oss. Sen är det ju upp till var och en och tycka vad dom vill! Men jag tror på detta konceptet, skulle på huggsexa om platserna och avundsjuka hit och dit annars. Ett annat alternativ hade varit utbildningsjakt, men då har vi den andra aspekten jag prata om att det ska vara ansvarstagande och erfarna skyttar. Så tror det blivit krångligt att göra det på annat sätt..
Publicerat November 14, 201312 yr pmt Vänskaps korrutpion med andra ord... Vilket jag egentligen inte har några större problem med. Kanske eventuellt inte själv bör kasta första stenen... Men grundproblemet kvarstår. Områden undantas från jakt med följden att man skapar extra förmåner för "adeln". OK att kalla det korruption och att kalla Lst för Adel är lite överdrivet. Men det är dit den nu utstakade riktningen leder. Och det gillar jag inte. Jag säger inte att du har fel, men du har nog inte helt rätt. Eller så är det lite av allt..... T
Publicerat November 14, 201312 yr Kalle Tackar för omdömmet. Och som du kanske ser så erkände jag redan från början att jag överdrev. Och om du läst mina inlägg så kanske du även märkt att ibland har jag ett syfte med mina inlägg som kanske inte alltid är helt uppenbara om man inte tänker två eller tre steg fram. I det här läget är jag egentligen ganska ointresserad av Söderåsen, Och när det nu är som det är så är det säkert väldigt krångligt att hitta på andra lösningar. Det jag är ute efter är att få ytterligare någon eller några att försöka säga ifrån när det bildas nya reservat av olika slag i flera delar av landet. Förhoppningsvis är det fler som kommer att komma ihåg det här och se risken än om jag skrivit det jag skiver nu redan i första inlägget... Framförallt bland "ubåtar" som är här inne och spionerar med jämna mellanrum ;-)
Publicerat November 15, 201312 yr Helt rätt Henke, polarn miste andjakten i en bra sjö när det bildades ett Natura 2000. Iofs fick de utbytesmark men där finns inge änder, bara en massa gris. Totalt vansinne att freda typ Sveriges vanligaste fågel. Obegripligt !