Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nationella viltolycksrådet

Featured Replies

Publicerat

Hej

Tycker det finns ett problem när det gäller registrering av eftersöksjägare! Som det är idag kan du inte bli registrerad för ett vilt du inte har en hund till. 

Men i vissa situationer som t.ex. nattliga eftersök på vildsvin är det nödvändigt att ringa in någon till från organisationen, men då måste denna personen vara registrerad på just vildsvinseftersök. Vilket gör att man har en begränsad skara att ringa till!

Däremot om samma person ringer upp mig som kontaktperson, får han bistå mig vid ett vildsvinseftersök! Förstår inte riktigt skillnaden.

Publicerat

Jag reggade mej som förare på brorsans hund för att kunna bistå vid älg/vildsvinsolycka.

Nu jagar och spårar jag en hel del som hundförare med hunden så vi fungerar bra ihop, men det är ett sätt att komma "runt" byråkratin...

Sent from my C6903 using Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Nu är det någon från Jägarförbundet som ska svara härinne!

Så hade jag det innan då sonen var registrerad på samma hund som jag, men han för tillfället indisponibel!

Tycker inte det ska behövas att en annan person ska behöva registreras på min hund för att det ska fungera på ett bra sätt!

Detta är ju i mycket en arbetsmiljö och säkerhetsfråga och därför tycker jag man borde lägga stor vikt att det ska fungera så smidigt som möjligt

Publicerat
  • Författare

Publicerat

Nu är det någon från Jägarförbundet som ska svara härinne!

Sorry, visste inte det.:wacko:

Sent from my C6903 using Tapatalk

Publicerat

Hej,

passade frågan vidare till vår kollega Markus Olsson som är nationellt ansvarig:

Jag har full förståelse för att det kan blir problem i praktiken när man behöver hjälp av någon, vid ett tillfälle då få lokala NVR-eftersöksjägare är tillgängliga.

Samtidigt tror jag alla är överens om att för att göra trafikeftersök måste man vara eftersöksjägare (och inte bara kontaktperson). Och för att vara eftersöksjägare behöver man ha en hund som fungerar på berörd viltart.

Hur kan man då vända sig? När en kontaktperson fått att hantera en eftersökssituation på vildsvin har denne valet att sätta in lämpligt ekipage. Dvs. enkel- eller dubbelekipage, eller biträda själv. I det senare fallet kan, som du mycket riktigt nämner, alltså eftersöksjägaren få hjälp även om Kontaktpersonen i detta enskilda fall saknar hund för uppgiften.

Men som sagt, jag har full förståelse för att det i verkligheten ibland kan vara knöligt. Mitt bästa råd är nog att ta upp denna fråga med samordnande jägare på kommun/kretsnivå, för att säkra att ni har rätt dimensionerad bemanning på lokalplanet där ni verkar.

Publicerat
  • Författare

Jo vi har löst det för tillfället, men känns fel att man ska behöva manipulera med systemet för att det ska fungera i praktiken!

Publicerat

Vi tar med oss frågan och den (i mina ögon närmast självklara) invändningen.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.