Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Behöver råd inför ev köp av en Saab 9-3

Featured Replies

Publicerat

Hej på er! Är på jakt efter en annan bil till tanten här hemma. Har hittat en som jag tycker verkar vara ett riktigt bra köp men skulle behöva lite tips och råd angående modellen då jag inte är så jättehemma på bilar. Bilen det gäller är en Saab 9-3. Här kommer lite info om den

* Årsmodell 2003

* Mil            5500

* Linear,alltså basmodellen

* Automatlåda

* Bensinare

* En ägare sedan ny, ett äldre par som haft den och som nu sedan två år tillbaka bott på hemmet, bilen har således stått still den mesta tiden de senaste 3-4 åren. Bara varit kört lite grann av deras barn då de vart på besök. Bilen är i väldigt fint skick.

Handlaren begär 59000:- för den och jag skulle tro att man kan få ner den några tusenlappar till runt 55000:-. 

Vad tror ni om detta? Vad har ni att säga om Saab? Alernativen till Saab är Volvo S40 eller S60. Dock har jag försökt få henne att ev köpa en bil med 4wd typ Suzuki Grand Vitara, Huyndai Santa Fe eller Toyota Rav4 men verkar gå bet på den punkten då jag har en bestämd tant i huset:-)

Publicerat

Har haft en 9-3 viggen -98 , en 9-3 ss -04 och nu en 9-3x. Endast bytt slitagedelar. 

9-3 är verkligen en bil jag rekommenderar och när är ju saab extra billiga. Detta är ju första året på andra modellen 9-3 lyckligtvis inga större barnsjukdommar utom elektoniken, men det ser du ju att allt funkar så som tankmätare, elhissar. En serie byttes även säkerhetsbältena då spännaren löste ut gick dom sönger (sker när du sätter på dig bältet så inget du behöver vara orolig över vid krock). Vissa har motorn bytts i på garnti pga hög oljeförbrukning.

6000mil har du en stor service tror jag. Kolla upp det, för den är ganska dyr. Kolla även så bilen ej är importerad (då har den ej gått 5500mil på 10år)

Utöver det är det ju bara det vanliga:

olja, servicebok, servo, bussningar, lager m.m.

Publicerat

För dyr även om milen är låga.

Publicerat

Köp en s60 för samma pengar är min röst även om jag själv kört saab.

Publicerat

HAr kört en 9-3 kombi diesel-07;a som gått 12tusen nu drygt 18 tusen. GEneratorn rasade efter 14 tusen, dieselvärmaren slutade funka inte aktuellt för dig, samt nu har det börjat läcka in I taket (vänster sida längst bak) via takrailsen misstänker jag. Annars en trevlig bil att använda och köra.

Annars får väl japanerna bästa begbils testresultaten. Var tydligen en test nyligen I kvällstidningarna där Toyota Avensis fick bäst resultat.

Publicerat

En sådan är inte värd pengarna pga årsmodellen.

45 MAX!

Säger de inte för o vara elak utan för att jag kan bilar och är delägare i en bilfirma.

Vill inte att någon blir lurad! Det är ingen aero vi talar om.

Publicerat

Jag kan sälja en s60 -04 9200mil med 170hk motor för 60. Ungefär samma pengar men den håller det dubbla! Tror det är ett business paket bas. Dock automat men det ville ni ju ha.

Publicerat

Har haft en 9-3 viggen -98

Dom började tillverkas -99 så det är väl en -99 du hade? Ägt en -99 Viggen i snart 4 år, trevlig och rolig bil! :)

Som sagt är 9-3 fina bilar men har dock inte haft någon ss modell men känner några som har och dom har inte haft något problem med dem.

Publicerat

Saabarna är kanonbra men de ska ju ligga på ett vettigt pris ändå

Publicerat

Jag måste hålla med föregående talare. Hur nån skulle få för sig att begära, än mindre handla för, ett sådant pris övergår mitt förstånd - baserat på trettio års bilskruvande och -säljande.

Låga mil är heller ingen garanti för att bilen är i bra skick (borträknat inredningen), tvärtom är ofta extremlågmilare i sämre skick mekaniskt än motsvarande normalkörda, då de långa stillestånden låter rostmasken gräva djupt i lager, cylinderväggar, på växellådsdrev m.m... Att det normalt (även om annat bedyras) slarvas rejält med servicebiten på lågmilare då folk inte förstår hur tiden, och inte bara milen, är en faktor gör inte saken bättre.

Ni kan vara helt betagna av den "nya" bilen nu, den kan kännas perfekt även vid en provkörning, men efter att ha kört aset ett år och fått en vilt ylande växellåda, två glappa styrleder, tre skorrande hjullager och fyra odugliga stötdämpare samt konstaterat att snittförbrukningen legat på 1,3 liter milen lär ni inte vara lika glada...

-- Mats

Publicerat

Som sagt är 9-3 fina bilar men har dock inte haft någon ss modell men känner några som har och dom har inte haft något problem med dem.

Modellen är ju 1999 men bilen var uttagen oktober 1998 =) Fantastisk bil att både köra och äga.

Publicerat
  • Författare

Bilen har blivit såld så det får bli till att leta vidare. Tusen tack för all input