Publicerat November 9, 201312 yr Detta är en populär post. Blev en lite rörig fredags kväll. Först var det någon hjort eller älg påkörd, låg tydligen en död älg på plats kontaktmanen tog det själv. Under tiden ringer en annan kontaktman om en liknande olycka på samma sträcka, jag säger till han att kontakta den andra KM som redan är ute, allt i sin ordning så långt. Sen ringer farsan och undrar om jag ska ut på e-sök för när han var på väg hem hade en bil smällt en hjort och han hade set hjorten gå av vägen med stora problem, hängande huvud och svårt haltande fram. Svarade att det redan var folk ute och jag tog ryggläge i soffan igen. Blev sedan uppringd igen ett par timmar senare av första KM nu gällde det en rådjurs olycka några km söder om de andra två, inte utmärkt men föraren var säker på vart det var 100m innan en avfart. Hon säger att det tagit bakspegeln och rådjuret hade horn. Får nu reda på att KM bara varit på älgen den andra olyckan fick han uppgift om att det var samma som den första olyckan, räddningstjänsten var inblandad så möjligt att de rörde ihop det. Blir lite konfunderad för farsan var säker på att hjorten gick ifrån vägen ska ha varit folk ute vid mitträcket och trafiken stod stila en stund i båda riktningar. Åker iaf på rådjuret stannar 300m innan platsen som är angivet och sätter ut varningstältet, parkerar på en hållplats och tar tollaren i lina. Spårar mig fram i vägdiket mot den förmodade platsen och han tar ann något spår men intresset är inte på topp men jag hänger på. Snart har vi gjort en krok och är 50m från vägen där jag satte tältet, då börjar han vinda och jag söker av med pannlampan ser då ett par ögon vid ett par granar. Tar mig närmare skjut klar förstås, ser då att det är en dovkalv som trycker Inte är det ett rådjur med horn men när jag har tio meter kvar så går den upp, ser då att ett bak ben är av så jag avslutar den går omkull och jag låter hunden gå linan ut och han får sin belöning. På vägen ut hittar jag blodspår så det vi spårade var fel djur, blodet leder ut till vägen 20m innan tältet. Ibland ska man ha tur Ringde upp LKC på vägen hem och även de två KM för att få klarhet i de två olyckorna som bara blev en, men de hade bara en olycka rapporterad samt den som jag nyss avslutade. Så vad jag tror efter ytterligare ett samtal med farsan nu på morgonen är att det är en till som inte blev annmäld eller att räddningstjänsten strulade till det
Publicerat November 9, 201312 yr Klurigt värre, men bra jobbat, stackars liten att stå o lida så där tills du fick fatt på den. Christian
Publicerat November 9, 201312 yr Kul att höra om tollare som jobbar vid eftersök. Spårar du bara med den eller släpper du också? Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat November 11, 201312 yr Författare Kul att höra om tollare som jobbar vid eftersök. Spårar du bara med den eller släpper du också? Sent from my iPhone using Tapatalk Spårar mest, släpper när det går men djuren behöver vara riktigt dåliga för han hänger inte i så länge. Denna dovkalv hade varit bra att släppa på om den inte legat så nära vägen.