Publicerat November 9, 201312 yr Hej! jag undrar om de går att jaga mård utan hund nu när snön börjar komma, att följa spåren och sen röka eller på något sätt få ut den? är de någon som håller på med nå sånt så får ni gärna dela med er om tips! // Filip
Publicerat November 9, 201312 yr Jag skall nu berätta om en jaktform jag aldrig provat själv, så hur bra eller dåligt det funkar är upp till var och en att bedöma. Jag jagade småvillt på en mark där det satt ett stort antal "brevlådor" ute i skogen. Ofta på södersidan av en större tall och några meter upp i luften. När jag frågade vad det var så förklarades det att de fungerade ungefär som konstgryt för räv. Mården tog gärna daglega i lådorna. Och man kunde ju enkelt lyfta på locket och se om någon var hemma. Med spårande var det ju ännu enklare. Det påstods vara effektivt men jag har som sagt aldrig provat själv...
Publicerat November 9, 201312 yr Jag skall nu berätta om en jaktform jag aldrig provat själv, så hur bra eller dåligt det funkar är upp till var och en att bedöma. Jag jagade småvillt på en mark där det satt ett stort antal "brevlådor" ute i skogen. Ofta på södersidan av en större tall och några meter upp i luften. När jag frågade vad det var så förklarades det att de fungerade ungefär som konstgryt för räv. Mården tog gärna daglega i lådorna. Och man kunde ju enkelt lyfta på locket och se om någon var hemma. Med spårande var det ju ännu enklare. Det påstods vara effektivt men jag har som sagt aldrig provat själv... Det verkar jäkligt smart! Skall prova detta och återkomma med rapport från dom "djupa" skogarna i angränsning till Varaslätten vad jag märkt är det hyffsat med mård men aldrig sett någon. (det är det sista av "små" vilda rovdjur jag har kvar att skjuta, spara skinnen på nr 1 av alla arter)
Publicerat November 9, 201312 yr det funkar alldeles utmärkt men för att bli effektiv har man stor nytta av en hund som kan markera vars mården ligger under marken för att kunna skrämma ut den men självklart går det utan! sen för att det ens ska vara lönt att spåra mården så bör man väl nästan ha den i ring då en mård kan gå enorma längder på en natt enda upp emot 2 mil!
Publicerat November 11, 201312 yr Som ovan klart det går utan hund men misslyckanden blir fler och dem är rätt många även med hund. Själva spårningen fram till legan funkar bra utan hund har man inte en rutinerad hund brukar den vara till mer besvär än nytta i spårandet med sitt trampande i spår! Bäst om man jagar utan hund är dagar då det inte är så kallt det brukar öka chansen att mården inte ligger under jord utan i ekorrbo. Då klarar man sig ofta bra utan hund men bör helst vara två jägare. En som sparkar och slår i trädet medan den andra passar. Men att vara ute och spåra mård är bästa sättet att lära sig och få koll på hur dem rörs och vart dem ofta ligger. Mården har ofta sina favorit legor och kan vara värt att ringa dessa då det kan bli en snabb och effektiv mårdjakt