Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

222 rem, vad rekommenderar ni ?

Featured Replies

Publicerat

Tjena

Pga omständigheter har jag ca 5kkr tillgodo hos en handlare här i Skåne. Vad är bra i kal 222?

Jag har för länge sedan haft tillgång till en winchester m70, var väl inte så kul kasst tryck och ganska tråkig

så någon sådan blir det varje fall inte. :sad:

MB

Publicerat

Tikka och Sako är enkla och välskjutande, en äldre rem 700 är beroende på läggning inte fel, i övrigt är det inte mycket som är rätt eller bra. /Christian

Publicerat

Jag har haft en Sako Vixen i snart 10 år och jag är supernöjd med den! :)

Publicerat

Tikka m55 borde ligga i din prisklass.

Publicerat

Tikka m55 är perfekt för mig. :)

Publicerat

Har haft en krico 600 i .222r som jag tyckte om sköt mycke bra fint trycke och en otrolig slutstycksgång lite tråkig stock kanske

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Sako alla gånger. Kan du hitta en som klarar Sakos fina 62gr blyspets har du en riktigt potent liten pang. 

Publicerat
  • Författare

Tjena

Ligger som en slagen hjälte i halsont och feber.  Som man anser jag att detta är värre än en förlossning för det kvinnliga könet.

Skall inte klaga, säng, Treo och Jaktsidan så repar man sig snabbare.

Jag skall upp till handlaren på Tisdag och hämta upp en 222a, anledningen att det blir ett klass2 byte är att min 243 blev återtagen pga av slutskjuten pipa.

Jag vill ha en sådan (klass2a) är att jag hyfsat ofta blir bjuden på rådjursjakt med inblandning av räv och då är en 222a/223a väldigt kompetent.

Blir en skön runda då jag skall hämta upp min Mannlicher 308 på Onsdagen så det blir 2 vapen med hem till Skåne.

Ha det

MB

Publicerat

Ta en jamare så ska du se det blir bättre. ;)

Publicerat

Begär en epidural.

Publicerat
  • Författare

Tack Fredrik, min mor mor tycker man skall prova allt men nej tack.

Kollat fotboll och lyckats flytta mig från sängen tll soffan, Surfat runt runt och hittat kite kandidater som jag gärna vill ha input om Sako hunter , Sako vixen, Tikka m55, Remington 700 bdl och mitt favoritmärke Steyr model SL sporter.

Gillar Sakos hunter i varmint, jag har en Finnfire 22a i den serien och den är grym.

När jag ville sälja min 243 som var en Sako hade jag med den på en bild och här är en butik i Finland som har en till salu.

http://www.eramaapuoti.fi/index.php?_a=viewCat&catId=18&page=1

Obs ser att det är en P54 ej P94 men bra pris.

MB

Publicerat

Saknar min gamla Remington Mohawk i .222R... även om jag kanske inte tror jag skulle använda den ofta idag. Sköt grymt mycket med den...

Publicerat

Saknar min gamla Remington Mohawk i .222R... även om jag kanske inte tror jag skulle använda den ofta idag. Sköt grymt mycket med den...

Saknar min också...sjukt mysig bössa!

/Mike

Publicerat
  • Författare

Hej alla

Mår bättre än innan, kanske beror det på att Tisdagen närmar sig.

Konstigt har hållt på med vapen i hela livet ändå ser man fram emot en tingest varje gång.

Man vill bara få den och ut och panga så det svider.

Ok, följande alternativ verkar vara bra

Sako hunter med varmint pipa

Remington 600 och 700 även i helstock

Tikka m55

Sako vixen

Känns som ett bra urval, frågan som följer Om jag skall ha någon som klara/stabiliserar 62 grains kula vilken är det som gäller då?

MB

Publicerat
  • Författare

Hej Alla

Så var det gjort 100mil på 24h, 5 handlare besökta.

Med början i Tisdags kl 1500 startade färden från Malmö till Klippan, snabbt besök på Olssons vapenhendel med sikte på ett mag till P94, mycket grejer finns där men inga passande mag.

Vidare till huvudmålet som var Lindgrens vapen i Örkeljunga för att hitta en passande 222.

Här köpte jag för något år sedan en Sako 243 som tyvärr var utskjuten i pipan (gjordes många olika bedömningar men...)  skönt att det fortfarande finns

individer  i branschen som tar ansvar även efter ett avslutat köp. Full returätt och pengar tillgodo eller kontant om jag inte finner något.

Kerstin och Sven-Olof är hyvens människor och försöker alltid se till att du som kund får dina önskningar infriade.

Kerstin som har koll på alla deras arsenal tar fram 222a efter 222a, Sako fanns det några olika, Cg3000 även med varmintpipa, Rem 788 och 1/8 twistpipa, några olika Tikka såsom M55 och andra.

Och sen var den där, en Steyr Mannlicher SL mmmmmmm.

Vilken otroligt vapen, balansen och känslan är så nice, SL står för superliecht vet inte tyngden men känns som ca 2.5kg och pekbar, fick ett bra pris med 2 mag och montagen Mannlichers vridmontage tillverkat av Apel.

(Bara montagen nya ca 7000kr)

Sedan färd till Halmstad för möte med kollegor och lite fotboll sjyst käk och människor =kasst fotbollsresultat.

Och andra sidan får man väl likna Ronaldo med Buffalo Bill, träff varje gång.

Onsdags morse körning till Trollhättan för upphämtning av en 308 en Mannlicher helstock,samma känsla som i den tidigare nämnd.

Trevlig herre som drev butiken och tar man med kaffebröd så sätts en panna på med kaffe sk jägarkaffe.

Eftersom tiden var på min sida så tänkte jag men vadå klart jag hinner med Torsbo på vägen ner.

Ankommer vid 2tiden och ägnar en timme i affären mycket kul där och fyndar några småsaker.

På vägen därifrån i den nedåtgående solens skimmer 100 meter från vägen får jag syn på mitt livs största älg som såg ut att väga hur mycket som helst och tanken slog mig, en annan gång då du.

Avslutade på Hylte lantmän, bra saker och trevlig personal men det fattas något i dessa butiker som finns t.ex. hos Lindgrens och för allt i världen Kjells i Sjöbo, den där charmen och känslan när de går ut på lagret och letar fram den där lilla ploppen som skickades med till skjutkäppen som din far köpte 1978......

Så svaret på frågorna som jag ställde blev en Steyr.

Ber att få tacka alla för inputs och även förslag som har kommit genom pm.

MB

Publicerat

Hej Alla

Så var det gjort 100mil på 24h, 5 handlare besökta.

Med början i Tisdags kl 1500 startade färden från Malmö till Klippan, snabbt besök på Olssons vapenhendel med sikte på ett mag till P94, mycket grejer finns där men inga passande mag.

Vidare till huvudmålet som var Lindgrens vapen i Örkeljunga för att hitta en passande 222.

Här köpte jag för något år sedan en Sako 243 som tyvärr var utskjuten i pipan (gjordes många olika bedömningar men...) skönt att det fortfarande finns

individer i branschen som tar ansvar även efter ett avslutat köp. Full returätt och pengar tillgodo eller kontant om jag inte finner något.

Kerstin och Sven-Olof är hyvens människor och försöker alltid se till att du som kund får dina önskningar infriade.

Kerstin som har koll på alla deras arsenal tar fram 222a efter 222a, Sako fanns det några olika, Cg3000 även med varmintpipa, Rem 788 och 1/8 twistpipa, några olika Tikka såsom M55 och andra.

Och sen var den där, en Steyr Mannlicher SL mmmmmmm.

Vilken otroligt vapen, balansen och känslan är så nice, SL står för superliecht vet inte tyngden men känns som ca 2.5kg och pekbar, fick ett bra pris med 2 mag och montagen Mannlichers vridmontage tillverkat av Apel.

(Bara montagen nya ca 7000kr)

Sedan färd till Halmstad för möte med kollegor och lite fotboll sjyst käk och människor =kasst fotbollsresultat.

Och andra sidan får man väl likna Ronaldo med Buffalo Bill, träff varje gång.

Onsdags morse körning till Trollhättan för upphämtning av en 308 en Mannlicher helstock,samma känsla som i den tidigare nämnd.

Trevlig herre som drev butiken och tar man med kaffebröd så sätts en panna på med kaffe sk jägarkaffe.

Eftersom tiden var på min sida så tänkte jag men vadå klart jag hinner med Torsbo på vägen ner.

Ankommer vid 2tiden och ägnar en timme i affären mycket kul där och fyndar några småsaker.

På vägen därifrån i den nedåtgående solens skimmer 100 meter från vägen får jag syn på mitt livs största älg som såg ut att väga hur mycket som helst och tanken slog mig, en annan gång då du.

Avslutade på Hylte lantmän, bra saker och trevlig personal men det fattas något i dessa butiker som finns t.ex. hos Lindgrens och för allt i världen Kjells i Sjöbo, den där charmen och känslan när de går ut på lagret och letar fram den där lilla ploppen som skickades med till skjutkäppen som din far köpte 1978......

Så svaret på frågorna som jag ställde blev en Steyr.

Ber att få tacka alla för inputs och även förslag som har kommit genom pm.

MB

Grattis till nybössan hoppas den kommer tjäna dig väl :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Jävla resa! Hoppas ni blir lyckliga tillsammans.

Publicerat

skit i Handlaren , köp min vixen , en klassiker som skjuter tätt och är bra i ordning

//HW

Publicerat

Oupps , orkade inte läsa allt , men köp min 222a ändå  :tongue: