Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Montering: Vortex Diamondback på Winchester XTR 70 .243

Featured Replies

Publicerat

Hej allihop, är nybörjare på kulvapen & kikarsikten.

Ska till posten och hämta ett Vortex Diamondback 3-9x40 Dead-Hold BDC, själva monteringen är nog inte så svår för mig, det finns redan 1" Weaverringar & fästen/klackar sen ett tidigare kikarsikte som var ett Fontaine. Det jag undrar är om det är nåt mer som jag bör tänka på vid själva monteringen (eller rent av vid inskjutningen med detta sikte),t.ex om bössan med siktet bör stå ett tag i yttertemperaturen innan inskjutningen eller hur mycket jag vågar hårddra skruvarna till ringarna runt tuben?

Tack på förhand,hälsningar/Dahlström75

post-15228-0-55994800-1384186199_thumb.j

Publicerat

Ögonavstånd och att det blir rakt i ringarna, mejslar som passar och en känsla för materialet. /Christian

Publicerat
  • Författare

Just det ,bra du sa det om ögonavståndet Christian,hur menar du med känslan för materialet föresten?,menar du så jag har koll på hur hårt jag skruvar i skruvarna runt materialet i tuben & fästet så jag inte bara kör på helt utan känsla med risk för att nåt går sönder? Isåfall är det lugnt, jag är väldigt varsam och nogrann i det jag gör (nästintill pedant) :)

Publicerat

Materialkänsla= kunskaper, insikter om materialets egenskaper så att man varken drar skruvar för hårt eller för löst, så att man känner när det drar i en gänga och när den går fritt, för att ta några exempel. /Christian

Publicerat
  • Författare

Materialkänsla= kunskaper, insikter om materialets egenskaper så att man varken drar skruvar för hårt eller för löst, så att man känner när det drar i en gänga och när den går fritt, för att ta några exempel. /Christian

Då förstår jag,och i stort sett det jag var inne på,tack för exemplet,ska ha detta i åtanke när jag monterar senare :)

Publicerat

Jag hade bytt fästet utan att tveka. Ringar som består av bockad plåt hör inte hemma på ett vapen som ska användas till jakt.

Byt både klackar o ringar till seriösa grejer. Åker du in till en vettig handlare så ska du se att han hjälper dig att hitta rätt.

Publicerat
  • Författare

Jag hade bytt fästet utan att tveka. Ringar som består av bockad plåt hör inte hemma på ett vapen som ska användas till jakt.

Byt både klackar o ringar till seriösa grejer. Åker du in till en vettig handlare så ska du se att han hjälper dig att hitta rätt.

Per varför menar du att dessa fästen & ringar inte fungerar till jakt? Jag tyckte jag googlat runt tidigare angående detta och läst att Weaver fästen & ringar var fullt funktionsdugliga på jaktvapen?

Publicerat

En bild säger mer än tusen ord, 2 säger ännu mer.

post-11331-0-90761700-1384201703_thumb.j Här har du din typ av ringar.

post-11331-0-95363600-1384201715_thumb.j Här har du Warne ringar.

Nu tog jag bara Warne som ett exempel, men vilka tycker du ser stadigast ut?

Under jakt kommer vapnet o siktet till 100% att få en o annan stöt och det är inte säkert att du märker detta förens det är för sent.

Inte förens du har skjutit bom eller skadeskjutit 2 vilt även att det kändes rätt när du tryckte av.

Med ett vekt montage ökar risken att träffläget ändras markant jämfört med ett montage som bara kostar några hundra mer.

Publicerat
  • Författare

tack för du upplyste mig om detta Per,jag är en ordningens man som absolut under inga omständigheter vill riskera att skadskjuta viltet. Så jag inser nu att jag måste ha nya ringar,har även tagit loss siktet förstår verkligen nu när jag själv ser. Men baserna/klackarna? är ju inget fel på, sitter som gjutna,nåt slags lim är det under frågade en vapensmed tidigare om detta för jag trodde det var slarvigt gjort,men det var tvärt om sa han, och att man brukar gör så för att säkerställa att skruvarna i klackarna inte lossnar. Tar gärna emot  tips/förslag på de billigaste ringarna som går att köpa nya på från nån internetbutik, för detta måste jag bara ordna snabbt pga vintern som kommer analkande snart,då blir det ingen inskjutning på skjutbanorna här nämligen, (pga rikochettriskerna) ...med andra ord ingen jakt med denna bössa den här säsongen isåfall, vilket skulle vara väldigt tråkigt. Måste kontrollmäta vilken höjd behöver ha på ringarna bara,så slutstycksknoppen inte tar i då man laddar om. 

Föresten hämtade jag Vortex siktet tidigare ikväll,men jag tycker banne mig själva hårkorset är suddigt,och ser dubbelt ut,är det nån inställning jag missat bara eller är hårkorset i siktet defekt tror ni? (både min sambo & svärmor ser också att hårkorset är suddigt?)

Publicerat

Tycker ni går lite väl hårt åt weavers gamla klassiska plåtringar. Kör numera med warne på allt men jag hade aldrig precisionsproblem med weavers ringar heller. Bilden blir ju lite missvisande då du visar weavers låga och därmed mindre material än warnes höga. Till 243 rekyl duger weaver utan tvekan. Jag tycker dom är helt ok, mkt bättre än massa annat skit på marknaden som tex millet.

Publicerat

Weaver duger bra. Dom är skottfasta och fullt användbara kör på med dom du

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Tack Stalkern & Majja då kör jag på mina Weaverringar så länge,vad tror ni föresten om hårkorset som ser suddigt ut? (själva bilden genom linsen ser ju skarp ut?),ser förövrigt även lika suddigt genom Fontain siktet som nya Vortex Diamond?,är det några inställningar med dom där klickrattarna på siktet (eller vad dom heter) eller är det fel på mina ögon,som jag annars ser bra på allt annat t.ex igenom vanlig handkikare?

Publicerat

Nej inte klickrattarna. m låter som det kan va ditt öga. Har du kollat på olika avstånd om det alltid är suddigt är bara på vissa avstånd. Farsan har detta problem men det finns skytteglasögon som kompenserar felet om det är störande mkt. Kan även va att du måste justera främre ringen, okularet på kikarsiktet. Alltså precis längst fram på tuben. Prova det först he he

Publicerat

Ett par Warne ringar kostar 400kr alltså mindre än 1 ask jaktammuniton. En i sammanhanget väldigt liten kostnad för att få ett säkrare montage. Men vill du "spara" in på detta så gör det.

Stalkern skriver att du ska justera längst fram på siktet men han menar längst bak. (Mot ögat) Där på okularet ställer du skärpan. Jag behöver vrida ca 1/4 varv åt höger för att mina sikten ska passa mig. Men det är helt individuellt o du får prova dig fram.

Publicerat

Den bockade plåten är nog den starkaste komponenten hos Weavers ringar......den svagaste är personen som monterar ringarna :thumbsup:

Jag skulle vilja säga något liknande om Warne´s ringar som också kan monteras tokigt..... 

Jag har bl.a Warne, Burris och Weaver monterat på mina bössor, inga av dessa ringar har någonsin fallerat.

Raggarö

Publicerat

Ett par Warne ringar kostar 400kr alltså mindre än 1 ask jaktammuniton. En i sammanhanget väldigt liten kostnad för att få ett säkrare montage. Men vill du "spara" in på detta så gör det.

Stalkern skriver att du ska justera längst fram på siktet men han menar längst bak. (Mot ögat) Där på okularet ställer du skärpan. Jag behöver vrida ca 1/4 varv åt höger för att mina sikten ska passa mig. Men det är helt individuellt o du får prova dig fram.

Det är illa när man inte vet vad som är fram eller bak  :biggrin:  :yes: Tack för rättelsen, menar ju längst bak.