Publicerat November 11, 201312 yr Ruttnat på riktmedlet i zeissen, har de här tre grova stolparna och därefter en belyst punkt i mitten och upplever att punkten är för stor och ffa stolparna är för stora när man vrider på upp till x12. Visserligen blir viltet givetvis större med så det spelar egentligen ingen roll men tja det stör mej och jag tycker det kan vara svårt att sikta mot mindre mål på längre håll eller tex räv i dåligt ljus. Det riktmedel jag vill ha vet jag inte ens vad det heter, vill ha ett tunt belyst kors som man gärna kan skjuta in mot en klisterlapp.. Medförstorande kan jag leva med bara det inte blir så förbaskat stort. 1. Någon som vet vilket riktmedel jag ska ha? 2. Har för mej att det ska gå att byta riktmedel hos Zeiss, kostnad?
Publicerat November 11, 201312 yr Rent krasst borde det då inte vara lättare att sälja siktet och köpa ett med rätt riktmedel?
Publicerat November 11, 201312 yr Rent krasst borde det då inte vara lättare att sälja siktet och köpa ett med rätt riktmedel? Helt rätt! kollade för ett par år sedan, 8000:- (bytte sikte istället) Jaha, köp det du vill ha från början. brukar bli billigare i slutändan även om inköpspriset är högre. Riktmedel 60 är nog finast i Zeiss, nya HT är inte medförstorande så den upplevs ännu finare
Publicerat November 11, 201312 yr Författare Lägg av? 8 lök för att skifta.. ja då är det inget snack, då blir det byte i stället.. Nöjd med tub och linser, vill bara ha annat riktmedel, känns enklast att skifta riktmedel men jag vet inte. Har man märken på tub så tar det ned priset en del och då kan det ju vara egalt, hellre lägga lite på att skifta. Men aldrig åtta lakan! Dragit ett mail till dem för att kolla, tror det som lockar är 43 eller 66. 60.. är det en skitliten punkt eller?
Publicerat November 11, 201312 yr Helt säker på att du menar en 43? Det är ett mil dot och belyst i hela korset, dvs 6 mil upp och ner, hit och dit. http://www.zeiss.com/4125680F002BA25A/ContainerTitel/ReticleSelectorII/$File/wildpig.html Tror att du vill ha en nr 66 men det innebär att den natt ditt batteri lägger av i kölden kan du gå hem, löjligt tunt riktmedel i övrigt. /Christian
Publicerat November 11, 201312 yr Ja har nu sikten med belysta riktmedel nr: 43 (mildot) 60 (belyst punkt, rätt liten. ser inte punkten när den är obelyst i HT) 9 (cirkel dot i S&B br drevjakt rm inte optimalt vid vak) 44 (Belyst kors) Det är som Christia säger, hade nog sagt att 44 är optimalt och skulle batteriet lägga så går det ändå
Publicerat November 11, 201312 yr Författare Har ännu inte haft problem med att batteriet ryker, när man vakar så tänder jag rm när det är dags att skjuta, inte förr.. Men är det svårt att se dagtid utan belysning på? Jo jag var lite sugen på mildot, kul att få en hint om hållet är långt, vilken dot som gäller. Har ett pass där det kan sträcka ut en hel del och då vore det kul att kunna testa faktiskt..
Publicerat November 11, 201312 yr Jag har riktmedel 60 i min Zeiss! Bara haft den sen i våras men är riktigt nöjd med den. Upplever den som väldigt bra i mörker då alla stolpar är tunna vilket gör att det inte blir så mycket skit i vägen som stör när det är svårt att se djuret i mörkret! Fungerar till allt från precisionsskytte till älgjakt
Publicerat November 11, 201312 yr Författare Mmm du har inga problem att använda en klisterlapp som mål vid inskjutningen?
Publicerat November 11, 201312 yr Har ännu inte haft problem med att batteriet ryker, när man vakar så tänder jag rm när det är dags att skjuta, inte förr.. Men är det svårt att se dagtid utan belysning på? Jo jag var lite sugen på mildot, kul att få en hint om hållet är långt, vilken dot som gäller. Har ett pass där det kan sträcka ut en hel del och då vore det kul att kunna testa faktiskt.. förmodar att du menar om det går att se punkten utan belysningen påslagen? I HT serien syns inte punkten utan ett homogent kors sedan tänds punkten i korset så den är riktigt liten. Mildot är bra, om man tränar med den. annars är den nog bara en källa till bryderi och missförstånd, kan lätt bli tilt i huvudet. MEN tränar du och använder det regelbundet/ofta så går det riktigt fort att bedöma avstånd (om du vet målets storlek också)
Publicerat November 11, 201312 yr Klisterlapp för inskjutning funkar inte med riktmedel 60. men då är min medförstorande. Punkten är typ som en femkrona i storlek på 100 m! Sent from my iPad using Tapatalk HD
Publicerat November 11, 201312 yr Mmm du har inga problem att använda en klisterlapp som mål vid inskjutningen? Har faktiskt inte prövat att skjuta på klisterlapp så jag kan inte säga hur det fungerar men jag tvivlar på att det inte skulle gå!
Publicerat November 12, 201312 yr Är det inte bättre att skjuta in mot en större klisterlapp eller mot kanten på den samma? Det gör valet enklare om du kan ta bort en sådan variabel. Som jag skrev ovan, felet med Zeiss mildot är att hela trädet lyser upp, inte bara centrum eller ett kors, det är ett bekymmer som rm:et delar med flera andra märken. /Christian
Publicerat November 12, 201312 yr Författare Är det inte bättre att skjuta in mot en större klisterlapp eller mot kanten på den samma? Det gör valet enklare om du kan ta bort en sådan variabel. Som jag skrev ovan, felet med Zeiss mildot är att hela trädet lyser upp, inte bara centrum eller ett kors, det är ett bekymmer som rm:et delar med flera andra märken. /Christian Det spelar ingen roll vad man skjuter in mot, kan man skjuta mot en klisterlapp enbart så är riktmedlet tillräckligt fint.. det är så jag menar. Alltså är det riktmedel 66 som gäller..
Publicerat November 12, 201312 yr Aha, ja det är ju det där med att förstå hur andra refererar till omvärlden, my bad, jo men då är det en nr 66 som gäller för herrn, förövrigt är det en ginger and garlic fish and prawn boat på Thaistället jag o Mike käkar på, tänkte bara så att du vet. /Christian
Publicerat November 12, 201312 yr Mmm du har inga problem att använda en klisterlapp som mål vid inskjutningen? På Lillan hängde jag dit en Zeiss V Varipoint 4-16x50 med rm60 och ASV. Jag upplever inga problem med tjocka stolpar och tycker punkten när den är nedsläckt är bra nog för mig att skjuta på klisterlappar med. På 100m max zoom så täcker punkten sånär klisterlappen tycker jag. Går rätt bra när det är lite skumt på gränsen till mörker också. För att inte tala om finlir i hägn Då jag skaffade 1,7-10x42 till Stumpan så valde jag rm 4a (eller om det heter a4i) då det var mest likt Zeiss rm60. Båda har tunna fina hårkors, som jag inte upplever bli särskilt tjocka då man fläskar på med lite zoom /M