Publicerat November 11, 201312 yr Hej! Har precis införskaffat mig en tikka m55 308w. Har då funderingar på vilken sorts ammunition man ska satsa på. På både övnings och jakt ammunition. Jagar mestadels vildsvin och hjort, ev. Kommer det kanske bli mer rådjur och älg. Dom som erfarenhet av just m55 uppskattas att ni skriver om vad ni tycker har funkat med era!
Publicerat November 11, 201312 yr Jag kör med Sako Hammerhead 11,7 grams skjuten i en Sako 85 Finnlight. "Mellanmjuk" blyspets, är supernöjd med den! Har skjutit allt ifrån älg, kronvilt, vildsvin, rådjur till räv med den. Ger god effekt utan särskilt stor köttförstöring. Har alltid gett genomskott och ett utgångshål på ungefär 2-3 cm. Finns till vettiga priser jämfört med Norma osv. En ask på 20 brukar gå på drygt 400 spänn
Publicerat November 12, 201312 yr Jag kör med Sako Hammerhead 11,7 grams skjuten i en Sako 85 Finnlight. "Mellanmjuk" blyspets, är supernöjd med den! Har skjutit allt ifrån älg, kronvilt, vildsvin, rådjur till räv med den. Ger god effekt utan särskilt stor köttförstöring. Har alltid gett genomskott och ett utgångshål på ungefär 2-3 cm. Finns till vettiga priser jämfört med Norma osv. En ask på 20 brukar gå på drygt 400 spänn Kan bara hålla med....toppenammo men jag kör Super Hammerhead. Spetsigare än Hammerhead, lite flackare kulbana men skjuter normalt samspelt med Hammerhead så jag brukar aldrig ändra kikaren. Skiljer någon centimeter i mina Sako. Dessutom gillar jag priset på Sakos ammunition. Kör också samma kula till allt och det funkar utmärkt. Har man nu en Tikka måste man nästan köra finskt ;-) Det fina i kråksången är att Hammerhead samskjuter även med Norma Jaktmatch... ;-)
Publicerat November 12, 201312 yr Kör också hammerhead fast 13 grams. Nu har jag bara skjutit ett par rävar med den så jag kan väl inte uttala mig om hur den uppför sig i vilt. Men Eliasson kör med 11,7 grammaren och han skjuter ju älg och gris hela tiden med sin så visst funkar det.
Publicerat November 12, 201312 yr Har haft min m55:a i över ett år nu, och det ska mycket till om den försvinner! Största fördelen enl mig är enkelheten att ändra trycket med skruven upp under lådan:) I min m55:a har jag vart helnöjd med mega, men vulkan har funkat rättså bra också Grattis till ett bra val av bysse! Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Publicerat November 12, 201312 yr Har haft min m55:a i över ett år nu, och det ska mycket till om den försvinner! Största fördelen enl mig är enkelheten att ändra trycket med skruven upp under lådan:) I min m55:a har jag vart helnöjd med mega, men vulkan har funkat rättså bra också Grattis till ett bra val av bysse! Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free Gustaf justerar du trycket ofta?
Publicerat November 12, 201312 yr Gustaf justerar du trycket ofta? Haha kände att den skulle komma Nej men jag tycker att det är bra för oss mindre kunniga att man inte behöver lämna in den för att justera så det blir rätt;) Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Publicerat November 12, 201312 yr Haha kände att den skulle komma Nej men jag tycker att det är bra för oss mindre kunniga att man inte behöver lämna in den för att justera så det blir rätt;) Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free Var bara tvungen
Publicerat November 12, 201312 yr Kör också hammerhead fast 13 grams. Nu har jag bara skjutit ett par rävar med den så jag kan väl inte uttala mig om hur den uppför sig i vilt. Men Eliasson kör med 11,7 grammaren och han skjuter ju älg och gris hela tiden med sin så visst funkar det. ja jag kan inte klaga på den kulan tycker jag
Publicerat November 12, 201312 yr Även jag kör med sako hammerhead, är nöjd ännu så länge! Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat November 12, 201312 yr Författare Hört mycket bra om just hammerhead och mega. Tycker det är konstigt att man knappt hör något om norma när det gäller 308w. Norma tycker kag man hör mycket om när det gäller just 30-06. Skulle det vara någon skillnad när det gäller fabrikat också? T.ex hammerhead låter lite självklart att dom skulle samspela med sako bysser.
Publicerat November 12, 201312 yr Nja en normakula kan skjuta mer väl än en kula från sako i ett sakovapen. Norma oryx funkar säkert fint.
Publicerat Januari 28, 201412 yr Författare Väcker tråden igen, finns det en bra kula just för räv? Helst med knall o fall, bryr mig inte om pälsen, inget intresse av det!
Publicerat Januari 28, 201412 yr V-Max brukar vara populära. En varmint kula är vad du ute efter. Tror det finns en fabriksladdad varmintkula till bla .308, självklart har jag glömt vad den heter och sitter nu på telefonen och kommer inte åt mina länkar... Skickat från telefonen.
Publicerat Januari 29, 201412 yr Millforce varmint line kommer funka fint för dig. Nu har jag inte provat deras ammo, men jag har laddat samma kula (Sierra varminter 110gr). Hornady V-max är bra den med till ändamålet.