Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaga utan kontrakt

Featured Replies

Publicerat

Hej

en vän till mig som äger runt 75ha skog till sin jordbruksfastighet och själv jagar på denna mark där han också anlagt 2 åtlar samt två jakttorn har erbjudit mig att jaga på denna mark när jag känner för det. Så länge vi talas vid när den ena eller andra går ut och vi inte jagar i kors.

Min fråga är: Är det absolut nödvändigt att skriva ett arrendekontrakt eller räcker det med en muntlig nyttjanderätt solänge jag har löst statligt jaktkort och naturligtvis har jag fullt jaktbevis?

vore tacksam för några upplysningar.

Publicerat

Muntligt duger bra.

Publicerat

Det är mer en fråga om vad du kan bevisa om ni senare kommer i konflikt.

Publicerat

Jag har på en åkermark, gränsande till min egen mark, satt upp ett jakttorn efter muntlig överenskommelse med markägaren. Betalning sker i form av ett rådjur per år. Inget kontrakt men en annan granne är ju vittne till det hela så det borde väl räcka.....har ingen konflikt utan en mycket god kontakt med markägaren av det aktuella fältet gränsande till mitt. Kan nämnas att jordbruksarrendatorn också är informerad om och accepterar uppgörelsen. Så det borde väl räcka med två vittnen i händelse av konflikt?

iPad Tapatalk HD

Publicerat

Väldigt många mer permanenta överlåterlser av jakträtt i form av skriftliga arrenden börjar på detta informella sätt; skulle man alltid kräva en skriftlig överenskommelse från första jakttillfället tror jag att man kommer missa en del tillfällen som kan bli något riktigt bra på sikt. Men visst finns det en viss risk. Ett enkelt sätt att skapa litet stabilitet är att framföra att man behöver etablera en kontakt med jaktgrannarna inför jakten, så att de vet att någon ny ibland jagar på grannmarken. Då får man samtidigt en del "indirekt" stöd, även om inte de talat med markägaren eller hört när man gjort överenskommelsen. 

Publicerat

Jag har på en åkermark, gränsande till min egen mark, satt upp ett jakttorn efter muntlig överenskommelse med markägaren. Betalning sker i form av ett rådjur per år. Inget kontrakt men en annan granne är ju vittne till det hela så det borde väl räcka.....har ingen konflikt utan en mycket god kontakt med markägaren av det aktuella fältet gränsande till mitt. Kan nämnas att jordbruksarrendatorn också är informerad om och accepterar uppgörelsen. Så det borde väl räcka med två vittnen i händelse av konflikt?

iPad Tapatalk HD

Det räcker om domstolen bedömer dina vittnen som trovärdiga och de säger samma sak idag som om ett antal år när de vittnar...

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.