Publicerat November 12, 201312 yr Hej, Jag är nybörjare och tänkte köpa ett skjutstöd för stående skytte. Eftersom jag förstår mina begränsningar som skytt så vill jag ha ett så stabilt stöd som möjligt. Hellre att det tar 5 sek längre tid att fälla upp och att jag missar skjuttillfället än något som går snabbare att ställa upp men som är svårare att skjuta bra med. Jag har kollat på tripods typ Primos http://www.racerback.se/benstod-skjutbankar/bipods/primos-triggerstick-gen-ii-tripod/ Hur mycket stabilare blir den generellt med triod jämfört med bipod? Det jag är lite orolig över hur man gör när det är ojämnt underlag. Är det bättre/lättare att hitta ett bra läge med två ben istället för tre då? Min erfarenhet av skjutstöd sen tidigare är ett hemmabygge men två rundstavar och en cykelslang som jag använt på skjutbanan. /G
Publicerat November 12, 201312 yr Kör monopod i skogen och bipod där du vet att den kommer fungera för det mesta.
Publicerat November 12, 201312 yr Det finns en anledning att alla brittiska guider jag har jagat med envisas med antingen en vanlig två bening, de numera klassiska som kan längas och kortas likt sådan där valking stavar, eller med en hemma byggd variant av två två beningar som sitter ihop, http://www.youtube.com/watch?v=8L2Kgmvs_PY jag har tagit skott i stående mot vilt på allt från 7 meter till 170 meter med sådana stöd med 1-skottsverkan. Aimsports produkt är en ren gimmick har sålts sedan 60-talet under ett stort antal namn/varianser, en mindre användbar/flexibel lösning har jag svårt att komma på, men det är många som har köpt en sådan, eller motsvarigheten därav, det tråkiga är att de inte kan användas till något, inte ens att klia sig i röven med. /Christian
Publicerat November 12, 201312 yr Det finns en anledning att alla brittiska guider jag har jagat med envisas med antingen en vanlig två bening, de numera klassiska som kan längas och kortas likt sådan där valking stavar, eller med en hemma byggd variant av två två beningar som sitter ihop, http://www.youtube.com/watch?v=8L2Kgmvs_PY jag har tagit skott i stående mot vilt på allt från 7 meter till 170 meter med sådana stöd med 1-skottsverkan. Aimsports produkt är en ren gimmick har sålts sedan 60-talet under ett stort antal namn/varianser, en mindre användbar/flexibel lösning har jag svårt att komma på, men det är många som har köpt en sådan, eller motsvarigheten därav, det tråkiga är att de inte kan användas till något, inte ens att klia sig i röven med. /Christian har inte testat den själv i riktig jakt situation. men det stämmer säkert att det är skit men det är väl upp till var om en att avgöra det :-)
Publicerat November 12, 201312 yr Tja alternativet är att man genom erfarenhet har formulerat en åsikt om en produkt eller företeelse, detta då i skillnad mot att enbart skicka en ren reklamlänk, för egen del avgör jag då att det är skit att göra så. /Christian
Publicerat November 12, 201312 yr Författare Ah, stort tack för blixtsnabba svar! Ingen allmän jubelsång för tripods helt enkelt. Blev intresserad av den där länken med hemmabygget. Jag har ju redan ett enkelt hemmabygge som sagt med rundstav och cykelslang så jag kanske ska ta och göra ett nytt. Som sagt det är era åsikter från skogen som jagat många år som är värdefulla för mig! tack igen
Publicerat November 12, 201312 yr Tja alternativet är att man genom erfarenhet har formulerat en åsikt om en produkt eller företeelse, detta då i skillnad mot att enbart skicka en ren reklamlänk, för egen del avgör jag då att det är skit att göra så. /Christian Visst men ts ville ha tips på stöd och jag tyckte att det verkade bra , jag har testat det men inte i jaktsituation.jag och tyckte det verkade smidigt att inte behöva ha med "stavar" när man är ute i skogen. har du testat det sjäv eller är det bara vad du har hört från andra Christian?
Publicerat November 12, 201312 yr Till skillnad från en pinne på allt från 50-80 cm som hänger från bältet? Tja jag var nog runt 8 eller 9 när jag snodde min farbrors stöd, vilket då är en tidig föregångare till det som du länkat till Jimmy, efter det har jag vid återkommande tillfällen stött på dessa fantasiska saker, för något år sedan var det han, Thomas Ekberg som var sponsrad och pushade för ett motsvarande stöd, innan det så var det någon annan, oavsett vilket är det ett antal krav som ställs på klädseln för att man skall kunna nyttja ett sådant stöd, stabilt bälte mm, det krävs en helt annan bålstabilitet och styrka. Den enda gång jag ser att det är en fördel med ett sådant stöd är om man absolut måste stå med vapnet uppe i absolut skjutklart läge en låååååång tid för att sedan snabbt kunna ta skott, exempelvis vid viss jakt där viltet ståndar och det är frågan om korta avstånd. Det är nog ingen som avser att asa fyra 120-160 cm långa pinnar genom skogen, i varje fall inte svensk granskog eller svensk förynringsskog, men vid smygjakt på fält, i öppen skog, i brutet landskap, åkrar är det sjukt trevligt att kunna sätta ner och sätta upp pangen med ett fullgott stöd på två eller fyra punkter i marken och sedan börja arbeta med att ta skottet. /Christian
Publicerat November 12, 201312 yr Det såkallade björnstödet är ju en tingest många häromkring verkar nyttja. Själv är jag nog mer inne på att öva upp en stabilare skjutställning än att lära in fel med hjälpmedel. Dock kan den nog ha en funktion om man måste skjuta och tömma blåsan! Om nu klykan räcker till....
Publicerat November 12, 201312 yr Det är inte en jättelätt fråga tycker jag. Men några tankar kring ämnet har jag i alla fall. Först och främst så är det bästa stödet det som används, och de flesta kräver att man tränar lite med dem. Med det sagt så tror jag inte någon bråkar emot om jag påstår att ju mer stöd desto bättre, och ju lättare desto större är chansen att det används.. För stående statiskt skytte vill jag ranka stöden i ordningen: Christians dubbelklyka -bäst Tripod (utan att använt ett riktigt någon gång praktiskt) Två pinnar med klyka Pinne med eller utan klyka pinne mot höften -sämst Omvänd ordning gäller map vikt. Men så till tvisten: Jag presterar inte så imponerande träffbilder på friahand, låt säga 20 cm, med en pinne krymper de till ca 5 cm @ 100m och med två pinnar kanske 4 cm, tripod också 4 och dubbelklykan nästan som att skjuta i bänk. Pinnen mot höften ger inte heller mig så mycket bättre skytte, men jag orkar hålla upp bössan en längre stund, likt Christians erfarenhet. Ska man däremot skjuta på något som rör sig, och bara stannar till ett ögonblick som tex en räv på lock, så kan rörelsefriheten som en ensam pinne ger väga upp att man inte skjuter lika bra med den. Min tanke om detta är att jag bär med mig det stöd jag måste för att klara av de skott jag förväntar mig ta, och det leder oftast till en "två pinnar med klyka" som jag justerar så att bara ena pinnen når till backen i vanliga fall, och jag sätter ner den andra om extra stöd behövs.