Publicerat November 12, 201312 yr Tänkte ha lite fågelammo i 6xc, vilka kula är bra? Gärna med laddvikter1
Publicerat November 14, 201312 yr Prova norma JM! Skjuter ruskigt bra i kompisens. Sen är ju laddnig kul men detta är ju ett bekvämt sätt
Publicerat November 14, 201312 yr Författare Hittade den, kanske ska ha den istället för dl på 300m testen? Någon som kan jämföra dl och jm i precition?
Publicerat November 15, 201312 yr Hittade den, kanske ska ha den istället för dl på 300m testen? Någon som kan jämföra dl och jm i precition? Det måste du göra själv i din bössa för att veta vilken som går bäst. Är det till toppjakten så är det nog inte fel med DL heller. Har skjutit mycket med scenar, lite med Matchking. Är avståndet bara över ca 120m så brukar det gå bra med köttförstöringen
Publicerat November 15, 201312 yr Författare jo, det förstår jag, men i vissa fall så har ju andra testat. jag menar om 10st har testat utan att lyckas så är ju min chans mindre än om flera har testat med goda resultat! jaktmatch är beställd!
Publicerat November 18, 201312 yr Detta är skillnaden mellan scenar 105 gr och jaktmatch i min 6xc på 100 meter. Båda funkar till toppfågel men scenar är roligare. Har för mig att jag laddar i 35 gr av normas 203b.
Publicerat November 18, 201312 yr Detta är skillnaden mellan scenar 105 gr och jaktmatch i min 6xc på 100 meter. Båda funkar till toppfågel men scenar är roligare. Har för mig att jag laddar i 35 gr av normas 203b. Trevlig träffbild Johan! Vi kanske får åka och skjuta lite 100, 200 & 300 meter innan säsongen drar igång så att vi är varma i kläderna när snön kommer och tupparna samlas? Har hört att banan vid Bringåsen ska vara bra.
Publicerat November 18, 201312 yr Tjena samuel. Jo, bössan skjuter nog mycket bättre än jag. Jag brukar skjuta ute i Kyrkås. Lite spartansk men har skjutvall under tak på 300 och skjutstolar på 200 och 100. Det bästa är medlemsavgiften på 20 kr per år. Jag ska dessutom skjuta lite och bräjka in min nya 284 winchester. Får höras.
Publicerat November 18, 201312 yr Författare Detta är skillnaden mellan scenar 105 gr och jaktmatch i min 6xc på 100 meter. Båda funkar till toppfågel men scenar är roligare. Har för mig att jag laddar i 35 gr av normas 203b.Tackar, snacka om svar på frågan, bugar mig! Maddog förordade också scenaren! Så då får det även inhandlas scenar, f-n vet vilken 90 eller 105 grains. hoppas ni bistår med era tester på laddata? men scenaren är väl hp?, kanske funkar ändå. Jo och fyll gärna på med res. på 3-500m i tråden!
Publicerat November 18, 201312 yr Ja, det blev ett litet avhopp från ämnet där. Jag har hört att Scenar som hålspets skall vara den hårdaste av hålspetskulorna och därför är den som bäst lämpar sig till fågeljakt. Har en kompis som skjuter 6 br och laddar 90 gr. Han är nöjd med den och tycker att 105 gr blir lite väl tung. Jag tog egentligen bara 105 gr för att den gav bättre precision i 6xc än 90 gr i just den testen jag läste och just den bössan de använde. Har liksom inte haft någon anledning att byta eftersom min bössa också skjuter bra med den kombinationen. Tänkte dessutom att den tyngre kulan skulle vara lite mindre vindkänslig.
Publicerat November 18, 201312 yr Jag använder 90gr scenar i min 6ppc och är mkt nöjd med den men kan tänka mig att den går lite väl snabbt i 6xc. Får du ned den mot 860 så slår den inte sönder mkt.
Publicerat November 18, 201312 yr I en XC skulle jag välja 105gr den går ändå i överkant fort för jakt. Har själv använt Berger och ScenarL 105or i XC med dugligt resultat lite för våldsam med fågeln ibland. Sedan är det alltid lite balansgång med matchkulor till fågel händer ibland att det blir fula fåglar och verkar skilja mellan olika askar av kulor. Sköt med Berger 105or ifjol det gick fint men asken jag laddat ur i år har gett fula fåglar så nu kör jag på ScenarL 105or istället den verkar ok. Skjuter Normas 95gr fmj är den nog toppen till fågel om man inte ska skjuta på riktigt långa avstånd då blir ballistiken lite dålig