Publicerat November 14, 201312 yr Har haft möjlihgeten att låna en night owl handkikare, gen 1. Och tja, jag vart lite förälskad av att ha möjligheten att se igenom natten. Nu går jag i funderingar i att skaffa mig en själv, men skulle gärna ta input från er, om vilka som är rimliga. Går inte i några planer att skaffa mig någon riktig herrejösses utrustning, efter som den ändå bara är till för att spana av fält och dyligt. Jag livnär mig på annat än att jaga, så detta är bara lull,lull. Min kravspec är enkel. 3-5ggr förstoring Bärbar. och under 10K, Har kikat på denna, eftersom att den verkar vara en rimlig peng. http://www.quill.com/binocular/cbs/395508.html?cm_mmc=SEM_PLA_T_395508 Har ni testat någon bra mörkerkikare vore mkt intresserad av eran input! Pja, varna gärna för sämre modeller åxå, så jag slipper köpa något som inte funkar.
Publicerat November 14, 201312 yr Jag skulle undvika att köpa dylik utrustning just nu. (Om det bara är för "skojs skull") Anledningen är att sedan mitten av Oktober håller Amerikanska myndigheter på med en översyn av "the munition list". DVS utrustning med ITAR klassificaering. Syftet är att föra över stora mängder av arbete från department of state till department of commerce. Det är mycket få produkter som handhas av department of commerce som har exportrestriktioner till Sverige. Jag kan inte lova att IR och nightvision produkter flyttas till Commerce. Men då det redan finns liknande (i många fall bättre) utrustning i Europa är det nog mest en tidsfråga innan de flyttas över. (Om det inte redan skett) Hur som helst så borde detta öppna upp för enklare export till Europa vilket i slutändan måste innebära justering av prisbilden. Alternativt att du får en generation nyare till ungefär samma pris...
Publicerat November 15, 201312 yr Författare Jag sitter inte i sjön. Så om det kommer lättningar i restriktionerna väntar jag gärna.
Publicerat November 15, 201312 yr Har kollat listan så här långt. Än så länge är det bara komponenter, Inga kpl produkter som flyttats över. Kanske var jag lite för optimistisk... Skall kolla med vår "export compliance officer"...