Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Leupold eller Vortex

Featured Replies

Publicerat

Funderar på att köpa ett begagnat Leupold vx-2  3-9x50 eller en vortex diamondback 3,5-10x50. Nu vet jag att inget av dessa är något vaksikte men vilket av dem klarar sig bäst det sista juset? Har kikat i en del leupold men ingen erfarenhet av vortex, båda verkar ju ha bra garanti mm. 

/A

Publicerat

Inte använt Vortex men har 2st leupold jag är super nöjd med 42mm båda, har använt en till åteljakt på grävling och räv och det fungerade bra.

Publicerat

Ta det som har grövst riktmedel, ett tunt riktmedel är svårt att se när det blir mörkt hur bra optiken än är. Leupold har ju tex tyska 1an och Heavy Duplex riktmedel.

Publicerat

Ta det som har grövst riktmedel, ett tunt riktmedel är svårt att se när det blir mörkt hur bra optiken än är. Leupold har ju tex tyska 1an och Heavy Duplex riktmedel.

Båda är 50mm och har 1tums tub.

Publicerat

Ja precis, håller med Upptag71. Ta ett Leupold så kan du välja heavy duplex riktmedel. Annars kommer du inte se var du siktar när det skymmer och i mörkret. Har för mig att vortex inte har så grova riktmedel i Diamondback serien.

Har ett riktigt tunt riktmedel LR Duplex på min VXIII 4,5-14x40 och det gick inte så bra när jag vakade gris sist :( Hade knappt vågat skjuta om jag sett en gris.

Publicerat

Båda är 50mm och har 1tums tub.

Mmm fast oaktat det är det skillnad på linserna och därmed kapacitet i lågt ljus, till Leupolds förtjänst skall anges att deras linser inte är optimerade för dåligt ljus, vilket i del förklarar deras prestanda, eller brist därav, jag är osäker på vilken som är bäst mellan dessa två i vakljus/mörker, är övertygad om att en Europé  i varianten vad som mellan 1,5-10x 42-50 skulle vara lite bättre, även om vi talar begagnat och äldre men det är min uppfattning och inget som man måste sätta tilltro till.

Mellan vortex och Leupold är det nog huvudsakligen som angett ovan frågan om att välja rätt rm och den optik som har rm:et etsat på glas snarare än i form av tråd.

Erfarenheten meddelar att förmågan att se i optik om natten i stort handlar om den egna synförmågan och jag har rätt kass mörkersyn, uppenbarligen efter som jag ser mindre i sikten, bättre eller motsvarande än andra i min omgivning vid slik jakt.

/Christian

/Christian

Publicerat

Meopta är annars bra och billiga, har haft ett gäng som varit kanon!

Publicerat

Vilket pristak?

Jag köpte ett VX-r 3-9x50 på intropris.se för 6000:- inkl frakt. Inte USA-pris men skapligt iaf...

/M

Publicerat
  • Författare

Pris kring 1500-2000, därav modellerna i frågeställningen, annars hade jag köpt en bättre begagnad tysk kikare.

/A

Publicerat

Sitter inne på en beg Leupold av önskad variant, pm vid intresse!

Sent from my HTC One using Tapatalk

Publicerat
  • Författare

köpte mig en leupold 3-9x50 men tycker den blir alldeles för klumpig på bössan mot en kikare med 40/42 objektiv plus att jag måste skaffa högre ringar. :/ tror uppsättningen kommer bli en gammal tysk med fast förstoring + en aimpoint istället.