Publicerat November 16, 201312 yr Huj Nu är det så att salig farfar lämnade efter sig två studsare och ett kombinationsvapen åt mig vilka jag nu ska söka licens på. Det jag undrar är dels hur noga farbror polisen är med att man skriver i modellbeteckningen på licensansökan - den står nämligen inte på de gamla licenserna, och dels hur man tar reda på vilken modell en Husqvarnastudsare är. Det rör sig om en i kal. 6,5x55 som eventuellt kan ha varit Kronans men fått "civil" kolv och säkring och en i kal. 8x57. Dessutom som sagt ett kombinationsvapen i 12/5,6x52R, tillverkat av Valmet. Hoppas det finns nån där ute som kan bistå med hjälp. Bilder kan jag fixa om det hjälper!
Publicerat November 16, 201312 yr Lägg upp ett par foton som även visar stämplar så löser det sig nog!
Publicerat November 16, 201312 yr Författare Slutstycket och en stämpel baktill på pipan från 6,5:an. De tre sista siffrorna i serienumret och kronan sitter även på sidan av lådan, bottenplattan på magasinet och på underbeslaget (motsv.)
Publicerat November 16, 201312 yr Författare Slutstycket och så vitt jag kan se den enda stämpeln på 8x57:an utom tillverkningsnumret
Publicerat November 16, 201312 yr Författare Båda har sexsiffriga tillverkningsnummer, 6,5:an 690XXX och 8:an 144XXX
Publicerat November 18, 201312 yr Författare Nåja, det var inga problem, jag lämnade in ansökan idag vid 11-rycket, nu strax efter 16 ringde handläggaren och sade att allt var fixat. O, effektiva svenska byråkrati! Men är det någon som har tips på vad det kan vara för modellbeteckningar så säg gärna till
Publicerat November 18, 201312 yr Jag vågar då inte säga något utifrån de bilderna. Men kanske kan du hitta något matnyttigt i http://www.jaktojagare.se/lange-leve-den-gamla-potatiskastaren Eller http://www.jaktojagare.se/basta-mekanismen-var-klar-redan-1898 Eller bara googla lite bilder Husqvarna så kommer du nog ganska nära i alla fall!
Publicerat November 20, 201312 yr Nåja, det var inga problem, jag lämnade in ansökan idag vid 11-rycket, nu strax efter 16 ringde handläggaren och sade att allt var fixat. O, effektiva svenska byråkrati! Men är det någon som har tips på vad det kan vara för modellbeteckningar så säg gärna till Nu är jag nyfiken...var bor du?? När jag lämnade in en licensansökan förra veckan fick jag besked om att det kunde ta 6-8 månader innan jag hör något... Lite avundsjuk blir man ju :-)
Publicerat November 20, 201312 yr Inte för att det har någon betydelse nu men det första är en M96:a, troligtvis och nr 2 är en M98 i någon variant. Grattis till tillstånden. /Christian
Publicerat November 20, 201312 yr Av det lilla man ser så ser 6.5 an ut att vara antingen en 96 eller 38 mekanism, frågan är om det går att fastställa modell. 8x57an är otvivelaktigt en 98 mekanism vilket borde innebära att det är modell 640.
Publicerat November 20, 201312 yr Författare Nu är jag nyfiken...var bor du?? När jag lämnade in en licensansökan förra veckan fick jag besked om att det kunde ta 6-8 månader innan jag hör något... Lite avundsjuk blir man ju :-) Uppsala. I receptionen sade de att det skulle ta runt 30 arbetsdagar... Inte för att det har någon betydelse nu men det första är en M96:a, troligtvis och nr 2 är en M98 i någon variant. Grattis till tillstånden. /Christian Av det lilla man ser så ser 6.5 an ut att vara antingen en 96 eller 38 mekanism, frågan är om det går att fastställa modell. 8x57an är otvivelaktigt en 98 mekanism vilket borde innebära att det är modell 640. Tack för svaren!
Publicerat November 30, 201312 yr Författare Kan upplysa om att båda Hva-studsarna nu är provskjutna och att de på hundra meter sätter fem skott i en snusdosa utan vidare frågor. Sexånhalvan med gammal m/41-ammo och 8x57:an med Norma jaktmatch. Trevligt att se. Dock, är det möjligt att göra något åt "beväringstrycket" på 6.5:an utan att byta hela mekaniken?
Publicerat December 4, 201312 yr Klart det går! Om det är enkelt, rekomenerbart och säkert är en annan fråga. Det är möjligt att jag blandar ihop modeller, men jag har för mig att du med lite felaktig putsning kan få stor risk för vådaskott vid avsäkring. Så gör inte för mycket själv. Lämna till smed!