Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Söka licens - vilka modeller

Featured Replies

Publicerat

Huj

Nu är det så att salig farfar lämnade efter sig två studsare och ett kombinationsvapen åt mig vilka jag nu ska söka licens på. Det jag undrar är dels hur noga farbror polisen är med att man skriver i modellbeteckningen på licensansökan - den står nämligen inte på de gamla licenserna, och dels hur man tar reda på vilken modell en Husqvarnastudsare är. Det rör sig om en i kal. 6,5x55 som eventuellt kan ha varit Kronans men fått "civil" kolv och säkring och en i kal. 8x57. Dessutom  som sagt ett kombinationsvapen i 12/5,6x52R, tillverkat av Valmet.

Hoppas det finns nån där ute som kan bistå med hjälp. Bilder kan jag fixa om det hjälper!

Publicerat

Lägg upp ett par foton som även visar stämplar så löser det sig nog!

Publicerat

Upp med foton så löser det sig ska du se :)

Publicerat
  • Författare

Slutstycket och en stämpel baktill på pipan från 6,5:an. De tre sista siffrorna i serienumret och kronan sitter även på sidan av lådan, bottenplattan på magasinet och på underbeslaget (motsv.)

post-15316-0-29376000-1384611196_thumb.j

post-15316-0-92513600-1384611203_thumb.j

Publicerat
  • Författare

Slutstycket och så vitt jag kan se den enda stämpeln på 8x57:an utom tillverkningsnumret

post-15316-0-32014400-1384611463_thumb.j

post-15316-0-42397800-1384611513_thumb.j

Publicerat
  • Författare

Båda har sexsiffriga tillverkningsnummer, 6,5:an 690XXX och 8:an 144XXX

Publicerat
  • Författare

Nåja, det var inga problem, jag lämnade in ansökan idag vid 11-rycket, nu strax efter 16 ringde handläggaren och sade att allt var fixat. O, effektiva svenska byråkrati!  :thumbsup:

Men är det någon som har tips på vad det kan vara för modellbeteckningar så säg gärna till ;)

Publicerat

Nåja, det var inga problem, jag lämnade in ansökan idag vid 11-rycket, nu strax efter 16 ringde handläggaren och sade att allt var fixat. O, effektiva svenska byråkrati!  :thumbsup:

Men är det någon som har tips på vad det kan vara för modellbeteckningar så säg gärna till ;)

Nu är jag nyfiken...var bor du?? När jag lämnade in en licensansökan förra veckan fick jag besked om att det kunde ta 6-8 månader innan jag hör något... Lite avundsjuk blir man ju :-)

Publicerat

Inte för att det har någon betydelse nu men det första är en M96:a, troligtvis och nr 2 är en M98 i någon variant. Grattis till tillstånden. /Christian

Publicerat

Av det lilla man ser så ser 6.5 an ut att vara antingen en 96 eller 38 mekanism, frågan är om det går att fastställa modell.

8x57an är otvivelaktigt en 98 mekanism vilket borde innebära att det är modell 640.

Publicerat

6-8 veckor antar jag de sa...

Publicerat
  • Författare

Nu är jag nyfiken...var bor du?? När jag lämnade in en licensansökan förra veckan fick jag besked om att det kunde ta 6-8 månader innan jag hör något... Lite avundsjuk blir man ju :-)

Uppsala. I receptionen sade de att det skulle ta runt 30 arbetsdagar...

Inte för att det har någon betydelse nu men det första är en M96:a, troligtvis och nr 2 är en M98 i någon variant. Grattis till tillstånden. /Christian

Av det lilla man ser så ser 6.5 an ut att vara antingen en 96 eller 38 mekanism, frågan är om det går att fastställa modell.

8x57an är otvivelaktigt en 98 mekanism vilket borde innebära att det är modell 640.

Tack för svaren!

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Kan upplysa om att båda Hva-studsarna nu är provskjutna och att de på hundra meter sätter fem skott i en snusdosa utan vidare frågor. Sexånhalvan med gammal m/41-ammo och 8x57:an med Norma jaktmatch. Trevligt att se. Dock, är det möjligt att göra något åt "beväringstrycket" på 6.5:an utan att byta hela mekaniken?

Publicerat

Klart det går! Om det är enkelt, rekomenerbart och säkert är en annan fråga. Det är möjligt att jag blandar ihop modeller, men jag har för mig att du med lite felaktig putsning kan få stor risk för vådaskott vid avsäkring. Så gör inte för mycket själv. Lämna till smed!