Publicerat September 11, 200619 yr En björn sköts i Kalix kommuns norra delar i Morjärvstrakten närmare bestämt. Jag såg på nätet att det hade skjutits en redan igår men det framgick inte var den hade skjutits så jag fick pejla det med en granne på paraallellgata som är polis och han visste närmare bestämt. Ingen björn har setts på våran el. grannmarkerna under den pågående älgjakten. >
Publicerat September 11, 200619 yr Hörde skytten på norrbottensradion tidigare idag. han trodde hunden hade ståndskall på älg och smög sig på ståndet, då kom hunden farandes i väldig fart med björnen efter sig. hunden passerade husse på nära håll med björnen tätt efter sig, och när björnen får syn på mannen så kastar han sig i full fart mot honom. Som tur var hade han halvautomat och fick iväg några snabba skott och lyckades fälla björnen som stöp några meter från honom. Skytten sade att det mest troligt slutat illa utan halvautomat då björnen reste sig efter första skottet, utan halvautomat skulle han enligt uppgift inte hunnit ladda om.
Publicerat September 12, 200619 yr Författare Jägaren bodde i Vitåfors och jagade i Morjärvstrakterna.
Publicerat September 12, 200619 yr Hade björn på våra marker förra veckan på tisdag en av passarna såg den halv5 på morgonen och jag skulle gå med hundarna kl 6. Synd att ingen ringde direkt så hade man släppt på björn medans spåren var färska. Björnen hinner långt på 90minuter när dom stöte den.
Publicerat September 12, 200619 yr Författare Hade björn på våra marker förra veckan på tisdag en av passarna såg den halv5 på morgonen och jag skulle gå med hundarna kl 6.Synd att ingen ringde direkt så hade man släppt på björn medans spåren var färska. Björnen hinner långt på 90minuter när dom stöte den. Det var ju synd att dom inte kontaktade Dig tidigare. Jag hörde att dom har satt fart på en björn i Säivis. Det hade gått med en himla fart över högspänningsgatan som Du ser från E4:an.
Publicerat September 12, 200619 yr Det var ju synd att dom inte kontaktade Dig tidigare. Jag hörde att dom har satt fart på en björn i Säivis. Det hade gått med en himla fart över högspänningsgatan som Du ser från E4:an. Jo i Sattaoja, det på Haparandas jaktmarker. Pratade med deras hundförare om det det var nog samma björn som vi såg.
Publicerat September 12, 200619 yr Författare Jo i Sattaoja, det på Haparandas jaktmarker.Pratade med deras hundförare om det det var nog samma björn som vi såg. Okej! Då känner Du säkert Torbjörn Nyström, Adolf och Henry och allt vad dom heter. Jag har varit på fågeljakt på Henrys storskifte vid Penttijärvi el. hur det nu stavas samt älgjakt som gäst några gånger. Det är iaf det skifte som ligger vid sjön. Det är bra terräng där uppe. Vid ett tillfälle för ett antal år sedan när jag skulle dit och jaga så var det en bil som gungade väldigt mycket prcis i korsningen där man kör upp för grusvägen från trevägskorsningen. Vad dom gjorde där i får Du räkna ut själv. ;D Jag hängde mig på tuten kl. 04:30 premiärmorgonen och gapskrattde åt dom bara. Det såg jobbigt ut att hålla på med denna övning i bilen. ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D