Publicerat November 17, 201312 yr någon som har testat detta sikte? har försökt hitta något men finns inget att hitta ha d
Publicerat November 17, 201312 yr Det har ju bara varit de som handlat på XXL som har kunnat klämt på Mackenzie eftersom XXL troligen är enda kunden som vill ha Mackenzieloggan ditsatt i kinafabriken. Är det just det förstoringsspannet som önskas, annars hade jag tittat på Vortex Diamond eller Burris Fullfield II (eller något begagnat) Raggarö
Publicerat November 17, 201312 yr hadde inte annvänt den till annat än skitspatel om jag själv fick välja
Publicerat November 17, 201312 yr Författare hadde inte annvänt den till annat än skitspatel om jag själv fick välja har du testat den?
Publicerat November 17, 201312 yr inte som spatel, men jag har provat den på en annans vapen och jag vill inte röra en sådan igen utan skyddshandskar
Publicerat November 17, 201312 yr någon som har testat detta sikte? har försökt hitta något men finns inget att hitta ha d Sitter på min klass ett bössa o ett sikte förbrukat - rödpunkten lämnade in. Nytt på XXL på garanti. Resultat då - ja flera guldserier på älgbanan är facit i år. Kanske inte främsta optiken för rutinerade jägaren men för mig som rookie/n00b med relativt skral budget första året kunde jag inte motstå. Om något år byter jag säkert ut det mot något högre prisklass.
Publicerat November 17, 201312 yr Detta är en populär post. Måste bara fråga, vad är det som lockar så mycket med no name sikten, när det finns bra beg sikten för samma priser.(som raggarö redan nämnt).
Publicerat November 17, 201312 yr Författare Måste bara fråga, vad är det som lockar så mycket med no name sikten, när det finns bra beg sikten för samma priser.(som raggarö redan nämnt). vad är det som inte lockar med belyst punkt som vxr.. kolla på den på xxl men den kändes rätt ok i butik men frågan är ju hur den prestera i fältet
Publicerat November 19, 201312 yr Måste bara fråga, vad är det som lockar så mycket med no name sikten, när det finns bra beg sikten för samma priser.(som raggarö redan nämnt). Då kan man fråga sig vad det är som lockar med att skilja sig från många kära surt förvärvade tusenlappar. Det är förmodligen prislappen som är lockande, inte svårt att förstå. Och jag vet standardsvaret och det är : det blir ju dyrare i längden för man måste ju byta ut det oftare. Ja det kan stämma men sitter man med en inkomst två barn och stora lån då kan det vara svårt att hiva ut 4-8000 på ett sikte och sedan titta barnen i ögonen när man förklarar att det blir ingen Mc donkan denna månaden eller att julklapparna inte blir så fina eller många. Själv köper jag det jag vill ha och sånt jag vill testa. Så innan ni fördömmer folk för deras optikval så fundera lite varför.
Publicerat November 19, 201312 yr Då kan man fråga sig vad det är som lockar med att skilja sig från många kära surt förvärvade tusenlappar. Det är förmodligen prislappen som är lockande, inte svårt att förstå. Och jag vet standardsvaret och det är : det blir ju dyrare i längden för man måste ju byta ut det oftare. Ja det kan stämma men sitter man med en inkomst två barn och stora lån då kan det vara svårt att hiva ut 4-8000 på ett sikte och sedan titta barnen i ögonen när man förklarar att det blir ingen Mc donkan denna månaden eller att julklapparna inte blir så fina eller många. Själv köper jag det jag vill ha och sånt jag vill testa. Så innan ni fördömmer folk för deras optikval så fundera lite varför. Nu så är det ju ingen som fördömt någon för att inte köpa dyra sikten utan man frågar sig varför man inte köper beg. kvalitet för samma pris nytt skräp kostar. Sitter själv i den sits du beskriver och har insett att det går att hitta bra grejjer som håller många år bara man bemödar sig att ta reda på lite fakta. /A
Publicerat November 19, 201312 yr Jag kan bara svara för mig själv, men när man är grön och jagar begagnade sikten så är det så in i bomben svårt att veta vad man ska leta efter. Jag vet inte hur många timmar jag har plöjt ner på att söka på nätet för att försöka sätta mig in i kikardjungeln. Det finns ju hundratals kombinationer av märken och modeller så jag förstår att vissa inte orkar/vill leta begagnat utan hellre köper nytt.
Publicerat November 19, 201312 yr Då kan man fråga sig vad det är som lockar med att skilja sig från många kära surt förvärvade tusenlappar. Det är förmodligen prislappen som är lockande, inte svårt att förstå. Och jag vet standardsvaret och det är : det blir ju dyrare i längden för man måste ju byta ut det oftare. Ja det kan stämma men sitter man med en inkomst två barn och stora lån då kan det vara svårt att hiva ut 4-8000 på ett sikte och sedan titta barnen i ögonen när man förklarar att det blir ingen Mc donkan denna månaden eller att julklapparna inte blir så fina eller många. Själv köper jag det jag vill ha och sånt jag vill testa. Så innan ni fördömmer folk för deras optikval så fundera lite varför. Har inget med fördömande att göra, men fortfarande så har jag svårt o förstå varför man lägger ner c:a 2,5-3000 kr på ett sikte som knappt nån har hört talas om. När det finns bevisligen sikten för samma pengar (beg ioförsig), som håller god kvalitet. Raggarö har varit inne på dessa sikten. Man får göra som man vill, men det levande vilt vi jagar. Att experimentera med billiga no name sikten, ja det är ditt val.
Publicerat November 19, 201312 yr Jag kan bara svara för mig själv, men när man är grön och jagar begagnade sikten så är det så in i bomben svårt att veta vad man ska leta efter. Jag vet inte hur många timmar jag har plöjt ner på att söka på nätet för att försöka sätta mig in i kikardjungeln. Det finns ju hundratals kombinationer av märken och modeller så jag förstår att vissa inte orkar/vill leta begagnat utan hellre köper nytt. Här är en tråd på grannforumet som hjälpte mig en del: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=31&t=53038 Det ÄR en djungel när man är grön, bara otroligt tråkigt när folk som inte har jättemycket över i kassan blir påprackade belysta kinakikare för tusenlappar som är rent oansvariga att jaga med. Man klarar sig bra med ett fint begagnat kikarsikte för en tusenlapp eller två. Jag gjorde så att jag bestämde mig ett förstoringsspann som skulle passa min jakt(vilket inte är helt lätt), och det går att hitta en bra begagnad Leupold, Burris, Bushnell elite eller en bra gammal fast kikare av europisk härkomst för runt 1500-2000kr om man silar blocket och lite forum. Är man prylnörd och vill ha ett flashigt överdjävulskt 70mm objektiv, kulbanekompensator och belyst punkt i sjuttioelva steg så får man väl nöja sig med det man har råd med till att börja med och spara några år för att köpa beprövad kvalitet som håller.
Publicerat November 19, 201312 yr Här är en tråd på grannforumet som hjälpte mig en del: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=31&t=53038 Det ÄR en djungel när man är grön, bara otroligt tråkigt när folk som inte har jättemycket över i kassan blir påprackade belysta kinakikare för tusenlappar som är rent oansvariga att jaga med. Man klarar sig bra med ett fint begagnat kikarsikte för en tusenlapp eller två. Jag gjorde så att jag bestämde mig ett förstoringsspann som skulle passa min jakt(vilket inte är helt lätt), och det går att hitta en bra begagnad Leupold, Burris, Bushnell elite eller en bra gammal fast kikare av europisk härkomst för runt 1500-2000kr om man silar blocket och lite forum. Är man prylnörd och vill ha ett flashigt överdjävulskt 70mm objektiv, kulbanekompensator och belyst punkt i sjuttioelva steg så får man väl nöja sig med det man har råd med till att börja med och spara några år för att köpa beprövad kvalitet som håller. Prylnörden är mitt smeknamn på robsoft. Har köpt zeiss 72a så beskrivningen stämmer ganska bra Åter till ämnet. Så förbannat svårt är det inte att hitta vilka märken som är ok för billig peng! Sök på dylika trådar både här och rs och du finner mååååånga trådar som nämner flera märken som är bra för pengarna. Men vissa envisas ju ändå att köpa nytt för de är nytt o belyst måste det ju vara...
Publicerat November 19, 201312 yr Prylnörden är mitt smeknamn på robsoft. Har köpt zeiss 72a så beskrivningen stämmer ganska bra Åter till ämnet. Så förbannat svårt är det inte att hitta vilka märken som är ok för billig peng! Sök på dylika trådar både här och rs och du finner mååååånga trådar som nämner flera märken som är bra för pengarna. Men vissa envisas ju ändå att köpa nytt för de är nytt o belyst måste det ju vara... Ja, antingen tar man goda råd eller så får man göra om andras misstag. ;-) Sent from my C6903 using Tapatalk
Publicerat November 19, 201312 yr En liten historia: I min ägo finns ett gammalt Weaversikte V9 II 3-9x40 AO (värde, kanske 500 spänn) ingen höjdare optiskt men fruktansvärt stabilt mekaniskt. Det satt på en .308 jag köpte begagnad, nu tyckte jag att Weaversiktet med target dot passade bättre på .22 WM så det satt där tills jag pensionerade det. Siktet har inte samlat damm under åren, det har tjänstgjort som lånesikte till folk som gått på kinajunkidiotin och inhandlat: Samsta Jahtijakt OXO vilka köpts för dyra pengar ("dyra", för att värdet trots "lågt pris" i Sverige är skyhögt om man tittar på utpriset från Kina) och sedan har eländet havererat. Jag vidhåller mitt råd tidigare i tråden....... Raggarö
Publicerat November 19, 201312 yr Håller med flera av ovanstående, finns ingen anledning att köpa ett sikte av okänt,obeprövat märke till billiga pengar,det är med stor sannolikhet inte bra helt enkelt. Kanske ser bra ut i affären,men jag vill ha beprövad,bra hållbar mekanik. Finns tex Leupold vx2 3-9x40 beg runt 2000:- att hitta,ett förmodligen lååångt mycket bättre val. Viktigaste är trots allt att man kan lite på att siktet är skottfast!!! Kanske låter hårt, men har man inte råd att köpa dugliga grejjer får man vänta tills man sparat ihop stålar,klackar/ baser och fästen är minst lika viktigt!!! Det kostar tyvärr att jaga/skjuta,det är levande varelser vi skjuter på,då ska vi också ha den respekten att vi har duglig utrustning.
Publicerat November 19, 201312 yr Författare Detta är en populär post. fan va jag älskar detta!! här slänger man ut en helt simpel tråd. jag var nöjd med ja eller nej svar men detta har hjälp mig och kommande läsare med väldigt mycket. har kollat på ett par leupold har skjutit en hel del med och burris. och om man inte är nyfiken får man inte reda på något häller =)
Publicerat November 19, 201312 yr Detta är en populär post. fan va jag älskar detta!! här slänger man ut en helt simpel tråd. jag var nöjd med ja eller nej svar men detta har hjälp mig och kommande läsare med väldigt mycket. har kollat på ett par leupold har skjutit en hel del med och burris. och om man inte är nyfiken får man inte reda på något häller =) Jag blir så himla varm, och liksom pirrig i hela kroppen, varenda gång jag läser att någon har bestämt sig för att inte köpa lågprisoptik efter att ha fått goda råd här på forumet!
Publicerat November 20, 201312 yr Författare Detta är en populär post. Jahaaa de bidde visst en Leupold VX-2 3-9x40 hehe tack för allt hjälp!! ha d