Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgjakt med löshund

Featured Replies

Publicerat

Hej är lite nyfiken hur gör ni i era jaktlag på älgjakten , skjuter ni bara för hund eller även luskedjur ?

Publicerat
  • Författare

Djur som inte har hund efter sig , stänkedjur kanske bättre. ?

Publicerat

Kanske lite OT men har 2 färska händelser där hundförarna skjuter på fullt sken för unghunden, spets då. "Måste ju skjuta för unghunden" :biggrin:  Ungefär som att skjuta på stöt för en ungstående under injagning.

Publicerat

Vi skjuter stänkdjur annars blir det inget i frysen ;)

Däremot  har hunden älg så är det inga restrektioner bara skjut det hunden jagar :cool:  :smile:

Publicerat

Vi skjuter det som kommer  förutom det som är fredat i äsot sen resonerar vi att har hunden jakt i sig så blir älgar skjutna för hunden så sett-

Hunden är bara en del i älgjakten inget annat,,

Publicerat

Börja med att använd svenska ord o inte skånska ord för det då inget språk för en svensk. :thumbsup: Luskedjur???

Men om vi skriver löskedjur så borde du ju begripa. Du tjatar ju alltid om att du kommer från Småland. ;)

Publicerat

Djur som inte har hund efter sig , stänkedjur kanske bättre. ?

Ok! Det var ändå ett konstigt namn för ensamma djur utan hund efter sig.

Men om vi skriver löskedjur så borde du ju begripa. Du tjatar ju alltid om att du kommer från Småland. ;)

Ja men skånska är ju ett eget språk precis som Överkalixmål. :thumbsup:

Du ska ju inte begära att jag som smålänning ska begripa skånska. :tongue:

Publicerat

Du ska ju inte begära att jag som smålänning ska begripa skånska. :tongue:

Ja men när det heter likadant på småländska så borde du ju fatta. ;)

Publicerat

Ja men när det heter likadant på småländska så borde du ju fatta. ;)

Det måste väl vara nere i södra Småland för jag har aldrig hört ordet i norra Småland. :thumbsup:

Publicerat

Det måste väl vara nere i södra Småland för jag har aldrig hört ordet i norra Småland. :thumbsup:

Ja jag bor ju i norra Kronoberg bara 5km från gränsen till Jerusalems län så det är ju inte precis i söder. :)
Publicerat

Ja jag bor ju i norra Kronoberg bara 5km från gränsen till Jerusalems län så det är ju inte precis i söder. :)

Haha! Åh jo tillräckligt långt söder ut. :thumbsup:

Publicerat

De äldre använder ordet luskedjur även hos oss Västgötar.

Och vi skjuter om det är rätt djur, både på "luskedjur"och för hund. ;-)

Sent from my C6903 using Tapatalk

Publicerat

De äldre använder ordet luskedjur även hos oss Västgötar.

Och vi skjuter om det är rätt djur, både på "luskedjur"och för hund. ;-)

Sent from my C6903 using Tapatalk

Hm! Luskedjur. 

Är det bara jag som inte har hört det ordet tidigare??? :ohmy:  :ohmy:  :ohmy:

Publicerat

Kanske lite OT men har 2 färska händelser där hundförarna skjuter på fullt sken för unghunden, spets då. "Måste ju skjuta för unghunden" :biggrin:  Ungefär som att skjuta på stöt för en ungstående under injagning.

En eller två på sken kan vara både bra och dåligt för en unghund. Oftast är det ingen fara att ta en på sken för unghunden, dom blir i regel bara mer taggad.... 3, 4, 5 utan att skjuta en del på stånd i mellan. Ja då kan unghunden få för sig att dom ska driva älg och inte ställa. Men visst är det, det optimala att få skjuta första och kanske någon till på fast stånd, för unghunden.

Sen är det omöjligt att förbjuda passarna att skjuta skenälgar, har man tur så har dom förstånd nog att låta bli om det är en unghund.

En gammal ståndhund, har det ingen betydelse alls om det ramlar lite skenälgar för.

Publicerat

Börja med att använd svenska ord o inte skånska ord för det då inget språk för en svensk. :thumbsup: Luskedjur???

Trodde det var smålänska eftersom varenda smålänning jag jagat med pratar om djur som kommer "löske";)

/Urban

Publicerat

Allt som är godkänt att skjuta som dyker upp framför passet åker givetvis i backen annars skulle man få sitta i skogen till februari :)

Publicerat

/Urban

Publicerat

Jag tycker att jagar man älg så skjuter man älg, man kan inte alltid hålla på att träna hundarna. Sen har jag ingen hund heller :)

Publicerat

Trodde det var smålänska eftersom varenda smålänning jag jagat med pratar om djur som kommer "löske";)

/Urban

Haha! :thumbsup: Nej, du! :biggrin:

Publicerat

Om en Älg kommer förbi passet och det är en lovlig Älg då skjuter vi. Om det bara skulle skjutas då hund är efter eller har ståndskall så skulle älgjakten bli bara en jakt för hundförarna, dom har sin jakt på onsdagarhär i byn då det är kalvjakt. Då är det övervägande hundförare som är ute.

Publicerat

Är la ingen redi männska som begriper kronobergarnas tungomål!
Publicerat

Publicerat

:thumbsup: