Publicerat November 18, 201312 yr Ja, som titeln antyder. Finns det vettiga blyfria (fabriksladdade) klass 1-alternativ i 6,5x55, 8x57JS och klass 2 i 5,6x52R?
Publicerat November 18, 201312 yr Blir nog svårt med blyfria klass ett på 6.5. För att klara klass ett utan att gå över tryck std måste man upp på 10 gram. Och då blir blyfria väl långa... Jag skulle vara mycket tveksam. Skickas från min iPad via Tapatalk
Publicerat November 19, 201312 yr Finns bl.a. Naturalis och Hornady. Tror den heter GMS. Men de lär vara ganska ovanliga i Sverige... Detta för 6,5. 8x57 finns samma och fler därtill. Tror tom RWS har något, Skickas från min iPad via Tapatalk
Publicerat November 19, 201312 yr Alla stora amerikanska och västeuropeiska tillverkare har blyfria kulor idag. Problemet är att de inte tas in eller tas hem. Handeln börjar vakna nu när efterfrågan gått upp, men i mer ovanliga kalibrar måste man beställa eller ringa runt. Alt. ladda själv.
Publicerat November 19, 201312 yr Du kan förmodligen beställa blyfria kulor i .228" men då lär det bli custom made och kosta därefter...... Det finns blyfria .224" kulor som kanske kan slås upp, det vet jag inte om det går. Men fabriks finns garanterat inget i 5,6x52R. 8x57 finns det flera olika, så där funkar det. Och 6,5x55 går inte att få till klass 1 med 9g kulor om man ska hålla sig under max tillåtet arbetstryck. Så till 6,5x55 tarvar det antingen dramatiskt mycket bättre krut än vi har i dag, eller en omskrivning av regelverket kring klasserna. T
Publicerat November 19, 201312 yr Rws laddar en 8x57 med 9 grams blyfri kula som gör 950ms ger nog ganska bra effekt i viltet
Publicerat November 19, 201312 yr Alla stora amerikanska och västeuropeiska tillverkare har blyfria kulor idag. Problemet är att de inte tas in eller tas hem. Handeln börjar vakna nu när efterfrågan gått upp, men i mer ovanliga kalibrar måste man beställa eller ringa runt. Alt. ladda själv. Jo, fast kulor i .228" är det inte fasligt många som gör ens med bly. Nu kan man ju iofs prova med .224" kulor om man handladdar, min Valmet sköt bra med .224" kulor, min merkeldrilling gjorde det inte. /T
Publicerat November 19, 201312 yr Absolut Jo, fast kulor i .228" är det inte fasligt många som gör ens med bly. Nu kan man ju iofs prova med .224" kulor om man handladdar, min Valmet sköt bra med .224" kulor, min merkeldrilling gjorde det inte. /T Absolut, resonerade mer generellt. Att det tillverkas ammo i en viss kaliber betyder inte att det är lätt att få tag i för de övriga kalibrarna...
Publicerat November 20, 201312 yr 8x57 så finns Barnes TSX fabriksladdat på t.ex. Torsbo. http://www.torsbohandels.com/ammunition/kulammunition/%C3%96vrig%20Kulammunition_Barnes