Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Märkning av fällor

Featured Replies

Publicerat

I Naturvårdsverkets föreskrifter och allmänna råd kan man hitta

Redskapsom används skall dessutom, vare sig de är gillrade eller inte, märkas medanvändarens namn, adress och telefonnummer. Även denna märkning skall varaväderbeständig.

Uppgiftom användarens namn, adress och telefonnummer erfordras inte om fångstredskapetanvänds i hus, gård eller trädgård. ……

Och från SJF (Sven Johansson) har det kommit

"Alltså,redskap som ”står ute på jaktmarken” skall alltid vara namnmärkt. Sådanmärkning behövs inte om redskapet ”står inne på tomten”. I båda fallen gällerdock, enligt 26 § första stycket 3, att redskapet (av tillverkaren) skall varaväderbeständigt märkt med dess typbeteckning (typnummer)."

Men när används en fälla?

Om jag har en mårdstock som en gubbe byggde på 80-talet och sedan gick och dog på 90-talet och fällan är kvar ogillrad i skogen används den då?

Om jag själv bygger ett gäng mårdstockar och sedan lessnar på fällfångsten och därför slutar gillra upp fällorna används dom då?

Om jag ställer en rävfälla bredvid jaktkojan för förvaring används den då?

Publicerat

Det krävs ju att märkningen skall vara väderbeständig. Men finns det något krav på storlek och placering av märkning? Med tanke på risken för trakasserier kanske man inte vill göra märkningen lättare att hitta än nödvändigt!

Publicerat

Det är lite som Sven har formulerat det - har du ett gäng stockfällor ute på jaktmarken så ska de rimligen vara märkta. De kan ju gillras närsomhelst. Ta bort dem när du inte längre vill använda dem. Samma sak med rävfällan som står ute vid jaktkojan, om det inte kan räknas till trädgård osv. Om du har den hemma inne i garaget är det däremot en annan sak. Dit kommer förhoppningsvis inga rävar.

Det står inte angivet annat krav än att det ska vara väderbeständigt. Och det ligger i sakens natur att märkningen ska vara såpass stor så att den går att läsa.

Publicerat

Följdfrågan, då, från utsidan av fällan?

Är det ingen som reagerar på risken för förföljelse och trakasserier vid märkning? Ett register hos NVV hade varit acceptabelt men i dagens klimat med angrepp mot jägare är det verkligen ett sunt säkerhetstänkande detta?

/CHristian

Publicerat

Tycker det känns olustigt att markera med adress. Tycker att ett gällande tel nr borde vara tillräckligt så var och en kan välja om de vill att numret ska kunna spåras eller inte. Rimligen svarar aktuell ägare i tel vid frågor och efter det kan man säkerställa adress vid ev problem.

Publicerat

Tackar för svar. Som jag ser det blir det då alltså möjligt att märka fällan så att man måste lämna vittring i fällan för att kunna läsa. Detta anser jag att polis, naturbevakare och repr för markägare vvo har rättighet till. Men inte andra, vilket föranleder en separat tråd! Men tack för detta svaret så länge...

Skickas från min iPad via Tapatalk

Publicerat

Följdfrågan, då, från utsidan av fällan?

Är det ingen som reagerar på risken för förföljelse och trakasserier vid märkning? Ett register hos NVV hade varit acceptabelt men i dagens klimat med angrepp mot jägare är det verkligen ett sunt säkerhetstänkande detta?

/CHristian

Det står som sagt inget om detta. Ett register hos NVV som inte omfattas av sekretess vore inte så bra tycker jag.

Publicerat

Ytterligare en följdfråga.

Vem är ansvarig för att en fälla i det tidigare exemplet skall vara märkt. Alltså det exemplet när han som satte upp fällan trillat av pinn.

Om jag skall använda fällan så är jag givetvis ansvarig. Men jag är inte ens säker på att jag vet var alla stockfällor på vår mark finns. Och än säker på att Morsan inte vet. Kan jag (eller Morsan) bli ansvarig som markägare? Arvtagare? Jaktledare/styrelse för VVO?

Nu har väl Morfars gamla fällor antagligen murknat men vi har ett halvdussin FD medlemmar i VVO't som trillat av pinn de senaste 5 åren. Tvivlar på att alla gamla fällor är kända av oss yngre.

Publicerat

Användaren ansvarar ju och det namnet ska stå på fällan. Hittar man en gammal fälla så ska det ju stå vem som använt den. Är denne död så är frågan inte aktuell. Står inget namn är det en bevisfråga om någon och i sådana fall vem som ska anses använda fällan. Man bör väl ta bort allt gammalt skräp man hittar så man inte får problem... 

Publicerat

Det står som sagt inget om detta. Ett register hos NVV som inte omfattas av sekretess vore inte så bra tycker jag.

Du får gärna utveckla detta lite mer hur du tänker och resonerar? Vad är det för skillnad att ha ett register hos NVV utan sekretess kontra att man måste skylta med personliga uppgifter på varje fälla? Självklart är det lättare att bara plocka ut uppgifterna ifrån ett register istället för att leta fällor i skogen. Kränker man inte personskyddslagen (PuL) när man måste skylta med sina uppgifter? Och nej jag är inte speciellt juridiskt insatt, därför vill jag bli upplyst.

mvh

Publicerat

En lösning kanske vore en registrering i stil med vapenregistret, att man får anmäla om man tänker syssla med fällfångst och då tilldelas ett kontrollnummer som ordningsmakten/andra myndigheter kan kontrollera vid behov. Så kan man märka fällan med detta nummer och uppmaningen "vid frågor ring 11414, vid nödsituation ring 112 och uppge kontrollnummer", men det är förstås bara en idé  :smile:

Publicerat

Nja. De jag hittar rustar jag hellre upp. Och då märker jag väl den på lämpligt sätt.

Problemet är väl de man inte hittar. Finns de som håller hårdare på sina villtväxlar än kantarell ställen och därmed tar med sig dem i graven. Framförallt om fällan kanske inte riktigt fyller normerna. (Är t.ex. "bara" drygt 30 år sedan jag hittade en sax modell större...) Men om jag förstår dig rätt så har inte markägaren eller VVO't något ansvar utan det är enbart användaren?

// Henrik

Publicerat

Är det olagligt att inneha fångstredskap som man inte får använda, typ rävsax?

Publicerat

En lösning kanske vore en registrering i stil med vapenregistret, att man får anmäla om man tänker syssla med fällfångst och då tilldelas ett kontrollnummer som ordningsmakten/andra myndigheter kan kontrollera vid behov. Så kan man märka fällan med detta nummer och uppmaningen "vid frågor ring 11414, vid nödsituation ring 112 och uppge kontrollnummer", men det är förstås bara en idé  :smile:

När jag fiskade hummer så fick jag efter att ha pratat med länsstyrelsen ett eget nr att skriva på mina välen (bojar) (flöten)

Detta numret betyder = mitt namn och adress telefonnummer så varför skulle det inte inte funka för fällor kan man fråga sig.

Publicerat

Det finns ju redan ett "kontrollnummer" i form av det jägar-ID som finns på det statliga jaktkortet.

Publicerat

Det finns ju redan ett "kontrollnummer" i form av det jägar-ID som finns på det statliga jaktkortet.

Jo, men jag menar att man skulle kunna sätta det numret på fällorna istället för namn och telefonnummer till ägaren.

Publicerat

De flesta register är ju idag omfattade av sekretess, även om vissa förbund glatt säljer adress och namnuppgifter är det inte per automatik som så att ett slikt register skulle vara helt offentligt.

Dagens lösning är inte anpassad efter rättshaverister som APU mfl, som helt klart missbrukar precis varenda möjlighet de har för att agera mot jakt. /Christian

Publicerat

De flesta register är ju idag omfattade av sekretess, även om vissa förbund glatt säljer adress och namnuppgifter är det inte per automatik som så att ett slikt register skulle vara helt offentligt.

Dagens lösning är inte anpassad efter rättshaverister som APU mfl, som helt klart missbrukar precis varenda möjlighet de har för att agera mot jakt. /Christian

Nu vet jag inte vad du avser men SJF delar endast med sig av sina medlemsuppgifter i enlighet med den information som går ut till medlemmarna. På dessa register råder ingen sekretess.

Min poäng är att det idag inte råder sekretess på annat än jaktkorts- och jägarexamensregistret hos NVV. Alla uppgifter om skjutna vargar, lofällor osv hos länsstyrelserna är lika oskyddade. Detta är något vi arbetar för att ändra.

Publicerat

Jo, men jag menar att man skulle kunna sätta det numret på fällorna istället för namn och telefonnummer till ägaren.

Bra idé!

Publicerat

Är det olagligt att inneha fångstredskap som man inte får använda, typ rävsax?

Nej bara användningen är olaglig.

Publicerat

Nja. De jag hittar rustar jag hellre upp. Och då märker jag väl den på lämpligt sätt.

Problemet är väl de man inte hittar. Finns de som håller hårdare på sina villtväxlar än kantarell ställen och därmed tar med sig dem i graven. Framförallt om fällan kanske inte riktigt fyller normerna. (Är t.ex. "bara" drygt 30 år sedan jag hittade en sax modell större...) Men om jag förstår dig rätt så har inte markägaren eller VVO't något ansvar utan det är enbart användaren?

// Henrik

Korrekt.

Publicerat

Du får gärna utveckla detta lite mer hur du tänker och resonerar? Vad är det för skillnad att ha ett register hos NVV utan sekretess kontra att man måste skylta med personliga uppgifter på varje fälla? Självklart är det lättare att bara plocka ut uppgifterna ifrån ett register istället för att leta fällor i skogen. Kränker man inte personskyddslagen (PuL) när man måste skylta med sina uppgifter? Och nej jag är inte speciellt juridiskt insatt, därför vill jag bli upplyst.

mvh

Du svarar på frågan själv. PUL hindrar inte att man sätter namn på en fälla.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.