Publicerat November 20, 201312 yr Hej är det någon som har testat denna röken från jula? Nån som har några synpunkter på hur den funkar mm.? http://m.jula.se/elrok-tes-800-769082
Publicerat November 20, 201312 yr intressant, även deras elinsatts för "kallrökning" ser intressant ut!
Publicerat November 20, 201312 yr Jag köpte en sådan förra veckan och har bara hunnit prova den på ett par mindre bitar rådjur. Underbart gott blev resultatet. Till helgen blir det experiment med rökning av innanlår från vildsvin. Ser fram emot det. Fast värmelement med en skål ovanpå för rökspån. Tre gallerhyllor, droppskål och en stång med krokar för upphängning. Värmen kan i viss mån regleras med ett spjäll på baksidan. När jag körde så hade jag 5 plusgrader runt om och snudd på vindstilla. Med stängt spjäll höll den 75 grader enligt termometern på dörren. Nu har jag ingen erfarenhet av andra rökar (och knappt nån av den här heller) men den verkar vara väldigt smidig, det var väldigt lätt att få ett väldigt gott resultat. Storleken passar mig bra då den är stor nog att rymma det jag tror mig vilja röka och ändå liten nog att vara stuvbar i förråd. Än så länge är jag väldigt nöjd.
Publicerat November 23, 201312 yr Då har jag rökt lite mer. Ett bit innanlår från vildsvin. Ca 1kg, torrsaltades i vakum med 60g salt i ett par dagar. Sköljde av och fick ligga 8h i kallt vatten. Slog på röken utan spån. Torkade av kött biten och la in den i röken utan spån för att torka den i ca 15 min. Fyllde därefter på med en näve spån i skålen, och en näve till efter ca 2-3h. Efter ca 7h hade jag en kärntemp på 70 grader i låret och då stängde jag helt enkelt av röken. Köttbiten fick ligga kvar och svalna över natten. Nu på morgonen vittjade jag röken, skivade upp millimetertunna skivor av nåt som doftade himmelskt! Den här frukosten fick jag bland de godaste skinkmackor jag ätit skulle jag tro. Satan vad gott det var, helt enkelt. Så här långt kan jag rekommendera den här röken. Det verkar vara väldigt enkelt att nå väldigt bra resultat utan en massa passande och trixande vilket passar en latmask som mig perfekt.
Publicerat December 25, 201312 yr Författare Fick den koleldade varianten i julklapp http://www.jula.se/rokugn-769004 nån som provat den? mvh Samuel Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat December 26, 201312 yr jag har inte testat men jula har en rökinsats för ca 350kr som du kan köra kallrök med i denna julklapp!
Publicerat December 27, 201312 yr Författare Joo jag såg de undrar om de e värt å köpa den eller försöka byta röken till el varianten den e ju dock ihopmonterad och har ej lådan kvar så dom e nog inte så sugna på de :/ Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat December 27, 201312 yr Joo jag såg de undrar om de e värt å köpa den eller försöka byta röken till el varianten den e ju dock ihopmonterad och har ej lådan kvar så dom e nog inte så sugna på de :/ Sent from my iPhone using Tapatalk om du inte vill använda kol kan du enkelt bygga om den till el. Du behöver en elektrisk grillkoltändare och en termostat.
Publicerat December 27, 201312 yr Författare Okej låter ju bra då behåller jag den å inviger snarast möjlig Sent from my iPhone using Tapatalk