Publicerat November 21, 201312 yr Köpte 6 bitar AEB-L från Nordell varav vissa är krokigare än f*n och hans hustru. Någon som kan tipsa mig hur jag bäst riktar dessa bitar och behåller stålets egenskaper så det går att kapa och slipa det efteråt?
Publicerat November 21, 201312 yr Författare Kan jag köra det i ugnen och värma upp till typ 600-700 grader och sen klämma det mellan två stålblock och sedan låta det svalna med ugnen eller vad tror ni? Dessutom, påverkas AEB-L-stålets rosttröga egenskap om jag kör det i ugnen utan härdfolie? Känns onödigt att slösa folie för att rikta bitarna.
Publicerat December 13, 201312 yr Stålet brukar vara mjukglödgat, och vridningarna beror ofta på att de klippt remsor från en större plåt. De jag fått hem har jag bara satt fast i ena änden i skruvstycke och vridit tillbaka stålet i motsatt vridlinje så har de blivit raka och fina igen. Laternativt banka lite lätt mot ett städ brukar också fungera.