Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Toppjakt 13-14

Featured Replies

• Svar 55
  • Visningar 8,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ragnarsson96
    Ragnarsson96

Idag så satt han ÄNTLIGEN där, Gammeltuppen! http://filip.jagarliv.com För mer läsning! 

• Varit iväg på några riktigt kyliga toppjaktsdagar varmast var -28 kallast -36 men som alltid ger denna kyla rätt fina dagar ändå då det som regel är klart och vindstilla.   Hittade några tuppar så ä

• Supernajs! såna avstånd gillar vi.   /Mike

Posted Images

Publicerat

Grattis till en fin start & det övernaturliga skyttet, Lars!

Här i västra Härjedalen verkar det vara riktigt, riktigt ont om dom svarta så det blir till att bli resande i toppjakt säsongen 13/14...

Publicerat

Ifjol var en av dem få säsonger jag klarade med 100% träff givetvis lite beroende på den magra tillgången så antalet fåglar blev inte många. Har smygit igång med lite orrskytte hemmavid. Var ute en sväng i morse och sköt dessa tre med TVÅ skott :woot:

Så nu ligger jag på 114% blir att hålla i för över 100 har jag aldrig varit förr haha

Jag är iofs inte förvånad när det är du och dina bössor men ändå riktigt bra jobbat :cool:

/Mike

Publicerat
  • Författare

Jag är iofs inte förvånad när det är du och dina bössor men ändå riktigt bra jobbat :cool:

/Mike

kolla tuppen till höger den platsar i huvudskotts-tråden ;) tog skottet då den stack upp skallen i träffområdet på den bakom

Publicerat

Första snöflingorna ramlar utanför fönstret nu och jag har nya marker, har sett riktigt gott om både orre och tjäder där under hösten och marken är på runt 5000 ha så detta kommer bli en fin vinter.

Publicerat

kolla tuppen till höger den platsar i huvudskotts-tråden ;) tog skottet då den stack upp skallen i träffområdet på den bakom

Hehe det är vad man kallar att ha bra situationsuppfattning :wink:  Avstånd?

/Mike

Publicerat
  • Författare

Hehe det är vad man kallar att ha bra situationsuppfattning :wink:  Avstånd?

/Mike

Faktiskt första gången jag gjort detta inte direkt vanligt att dem sitter tätt på samma kvist.

Avståndet var 129meter så räknas som närstrid annars hade jag inte provat, den andra sköts innan på ett avstånd som jag utelämnar ;)

Publicerat
  • Författare

Första snöflingorna ramlar utanför fönstret nu och jag har nya marker, har sett riktigt gott om både orre och tjäder där under hösten och marken är på runt 5000 ha så detta kommer bli en fin vinter.

Trevligt!

Snö är ju inget måste speciellt orrar är skoj att smyga runt och jaga innan också :)

Publicerat

på ett avstånd som jag utelämnar ;)

:biggrin: Supernajs! såna avstånd gillar vi.

/Mike

Publicerat

Det blev ca150 meter på dessaPostad bildPostad bild

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

MKT trevliga bilder.

Själv vågar ja inte släppa nå toppskott innan vägarna snöat igen för älgjägarna.

De e så dryga att ha i skogarna  :wink:

Publicerat

Här börjar älgjakten Ebba ut som tur är

Publicerat

Det blev ca150 meter på dessamymyreby.jpge9u4ahaj.jpg

Är det månne en Krico? Grattis och snyggt förvaltat.

Publicerat

Japp en krico :) skjuter som en Gud :)

Publicerat

Hade en dito i .222R som ung, fick sälja den för att finansiera en sälenresa med grabbarna. Pissdålig affär, men resan var legendarisk.

Publicerat

Varit ut några vändor och skjutit lite orrar.. Tjäder har det varit glest med här kustnära men blir några vändor inåt landet nu!! Nöp dessa 2 i tisdags innan stormen kom..

post-1827-0-39344100-1385766124_thumb.jp

Publicerat

Snyggt:) på måndag då går jag ur brandjouren då blir det nya äventyr i orrskogen :)

Publicerat

Jag ska iväg på en jakthelg innan jul, och de blir att fara iväg pga väldigt dåligt med fågel här kring kusten.

Visst några orrar finns de ju alltid, men de är ju stor-tjädran man vill åt  :wink:

Jag har ringt till 9 st som säljer dyngskort i 7 olika kommuner i både norr och västerbotten.

Av dom 9 så är de 1 som sagt att dom har bra med fågel.

Känns inte som något bra år. Dock bättre än ifjol.

Publicerat

Nä tjäder har jag gett upp på vete fan om jag ens skulle skjuta om jag fick ett läge här hemma.... Det skulle vara som att förlänga problematiken

Publicerat

Hej! 

va ute föra helgen, hade 2tjädertuppar i topp som jag skrämde 2 gånger, den här gången var de nog pga de dåliga föret, små skare som hördes väldigt långt när de va vindstilla tyvärr :(

Men har en fråga med avståndsbedömning.... HUR VET NI ? Har ni något tips på att man vet när man är inom skotthål ca 200m? 

Publicerat

Ja, skaffa avståndsmätare!

I andra hand lättare kulor i högre hastighet så felbedömningen inte blir lika allvarlig!

Skickas från min iPad via Tapatalk

Publicerat

Blidde ingen toppjakt för mig förra året då det va katastrofalt dåligt med fågel i det område jag brukar jag. Ni som härjar omkring mitt i dalarna, hur ser det ut med fågel i år? 

Publicerat

Ja, skaffa avståndsmätare!

I andra hand lättare kulor i högre hastighet så felbedömningen inte blir lika allvarlig!

Utan att köpa avståndsmätare....

Skickas från min iPad via Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Ett bra tips på avståndsbedömning är att dela upp sträckan. Tänk ut en punkt som känns som halvvägs. Så gjorde jag innan mätaren köptes även vanan hur stor en tupp är i siktet är bra hjälp.

Men klokt att hålla avstånden under 200 utan mätare då bedömningen svårighet och avvikelsen på kulan ökar med avstånd

Lättare och snabbare kula är inget bra val varken för effekt eller ballistik

Publicerat

Jag jagar i trakterna runt Horndal och jag tycker det är lite mer fågel i år. Har skjutit tre orrar och en tjäder.Tyvärr har inte vädret varit så bra sista tiden. Sven mm. Åker upp nästa helg och hoppas då att vädret är bra.