Publicerat November 21, 201312 yr Detta är en populär post. Dax att dra igång en toppjaktstråd nu när snö och -grader börjar vara här Tror årets jakt blir bättre än fjolåret men ändå rätt mager, mest glädjande är att orren verkar lyckats riktigt bra med föryngringen det var lite av dessa ifjol. Och få gamla orrar brukar ha ovanan att bara beta en stund i gryningen för att sedan dyka ned i snön så det var riktigt svårt att hitta dem! Passar på att skryta lite också Ifjol var en av dem få säsonger jag klarade med 100% träff givetvis lite beroende på den magra tillgången så antalet fåglar blev inte många. Har smygit igång med lite orrskytte hemmavid. Var ute en sväng i morse och sköt dessa tre med TVÅ skott Så nu ligger jag på 114% blir att hålla i för över 100 har jag aldrig varit förr haha
Publicerat November 21, 201312 yr Grattis till en fin start & det övernaturliga skyttet, Lars! Här i västra Härjedalen verkar det vara riktigt, riktigt ont om dom svarta så det blir till att bli resande i toppjakt säsongen 13/14...
Publicerat November 21, 201312 yr Ifjol var en av dem få säsonger jag klarade med 100% träff givetvis lite beroende på den magra tillgången så antalet fåglar blev inte många. Har smygit igång med lite orrskytte hemmavid. Var ute en sväng i morse och sköt dessa tre med TVÅ skott Så nu ligger jag på 114% blir att hålla i för över 100 har jag aldrig varit förr haha Jag är iofs inte förvånad när det är du och dina bössor men ändå riktigt bra jobbat /Mike
Publicerat November 21, 201312 yr Författare Jag är iofs inte förvånad när det är du och dina bössor men ändå riktigt bra jobbat /Mike kolla tuppen till höger den platsar i huvudskotts-tråden tog skottet då den stack upp skallen i träffområdet på den bakom
Publicerat November 21, 201312 yr Första snöflingorna ramlar utanför fönstret nu och jag har nya marker, har sett riktigt gott om både orre och tjäder där under hösten och marken är på runt 5000 ha så detta kommer bli en fin vinter.
Publicerat November 21, 201312 yr kolla tuppen till höger den platsar i huvudskotts-tråden tog skottet då den stack upp skallen i träffområdet på den bakom Hehe det är vad man kallar att ha bra situationsuppfattning Avstånd? /Mike
Publicerat November 21, 201312 yr Författare Hehe det är vad man kallar att ha bra situationsuppfattning Avstånd? /Mike Faktiskt första gången jag gjort detta inte direkt vanligt att dem sitter tätt på samma kvist. Avståndet var 129meter så räknas som närstrid annars hade jag inte provat, den andra sköts innan på ett avstånd som jag utelämnar
Publicerat November 21, 201312 yr Författare Första snöflingorna ramlar utanför fönstret nu och jag har nya marker, har sett riktigt gott om både orre och tjäder där under hösten och marken är på runt 5000 ha så detta kommer bli en fin vinter. Trevligt! Snö är ju inget måste speciellt orrar är skoj att smyga runt och jaga innan också
Publicerat November 21, 201312 yr på ett avstånd som jag utelämnar Supernajs! såna avstånd gillar vi. /Mike
Publicerat November 21, 201312 yr MKT trevliga bilder. Själv vågar ja inte släppa nå toppskott innan vägarna snöat igen för älgjägarna. De e så dryga att ha i skogarna
Publicerat November 21, 201312 yr Här börjar älgjakten Ebba ut som tur är Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat November 22, 201312 yr Det blev ca150 meter på dessa Sent from my iPhone using Tapatalk Är det månne en Krico? Grattis och snyggt förvaltat.
Publicerat November 22, 201312 yr Japp en krico skjuter som en Gud Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat November 27, 201312 yr Hade en dito i .222R som ung, fick sälja den för att finansiera en sälenresa med grabbarna. Pissdålig affär, men resan var legendarisk.
Publicerat November 29, 201312 yr Varit ut några vändor och skjutit lite orrar.. Tjäder har det varit glest med här kustnära men blir några vändor inåt landet nu!! Nöp dessa 2 i tisdags innan stormen kom..
Publicerat November 30, 201312 yr Snyggt:) på måndag då går jag ur brandjouren då blir det nya äventyr i orrskogen Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat November 30, 201312 yr Jag ska iväg på en jakthelg innan jul, och de blir att fara iväg pga väldigt dåligt med fågel här kring kusten. Visst några orrar finns de ju alltid, men de är ju stor-tjädran man vill åt Jag har ringt till 9 st som säljer dyngskort i 7 olika kommuner i både norr och västerbotten. Av dom 9 så är de 1 som sagt att dom har bra med fågel. Känns inte som något bra år. Dock bättre än ifjol.
Publicerat November 30, 201312 yr Nä tjäder har jag gett upp på vete fan om jag ens skulle skjuta om jag fick ett läge här hemma.... Det skulle vara som att förlänga problematiken Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat December 2, 201312 yr Hej! va ute föra helgen, hade 2tjädertuppar i topp som jag skrämde 2 gånger, den här gången var de nog pga de dåliga föret, små skare som hördes väldigt långt när de va vindstilla tyvärr Men har en fråga med avståndsbedömning.... HUR VET NI ? Har ni något tips på att man vet när man är inom skotthål ca 200m?
Publicerat December 2, 201312 yr Ja, skaffa avståndsmätare! I andra hand lättare kulor i högre hastighet så felbedömningen inte blir lika allvarlig! Skickas från min iPad via Tapatalk
Publicerat December 2, 201312 yr Blidde ingen toppjakt för mig förra året då det va katastrofalt dåligt med fågel i det område jag brukar jag. Ni som härjar omkring mitt i dalarna, hur ser det ut med fågel i år?
Publicerat December 2, 201312 yr Ja, skaffa avståndsmätare! I andra hand lättare kulor i högre hastighet så felbedömningen inte blir lika allvarlig! Utan att köpa avståndsmätare.... Skickas från min iPad via Tapatalk
Publicerat December 2, 201312 yr Författare Ett bra tips på avståndsbedömning är att dela upp sträckan. Tänk ut en punkt som känns som halvvägs. Så gjorde jag innan mätaren köptes även vanan hur stor en tupp är i siktet är bra hjälp. Men klokt att hålla avstånden under 200 utan mätare då bedömningen svårighet och avvikelsen på kulan ökar med avstånd Lättare och snabbare kula är inget bra val varken för effekt eller ballistik
Publicerat December 7, 201312 yr Jag jagar i trakterna runt Horndal och jag tycker det är lite mer fågel i år. Har skjutit tre orrar och en tjäder.Tyvärr har inte vädret varit så bra sista tiden. Sven mm. Åker upp nästa helg och hoppas då att vädret är bra.