Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad behöver man för att skrapa rent nätskärningen från lack? (Tänker olja in kolven istället).

Featured Replies

Publicerat

Jag har tidigare slipat bort lacken från kolven på en Winchester 1894 och oljat kolven med gott resultat, den bössan saknade dock nätskärning.

Nu tänkte jag göra samma sak med min Anschutz 1415-1416 då jag anser att lackade kolvar är lika fula som Justin Bieber.

Jag har förstått att man inte ska slipa något alls över nätskärningen eftersom man förstör topparna då.

Så hur gör jag nätskärningen trären så jag kan olja kolven?

Jag antar att jag ska slipa ner hela kolven utom nätskärningen med slippapper som vanligt?

Publicerat

Varför inte lösa upp lacken med lackborttagningsmedel? Det ger dig en bättre yta att börja arbeta med sedan, googla lackborttagning. I övrigt har du rätt, i nätskärning, rengör man med tandborste och T-röd för att lösa upp o ta väck dynga. /Christian

Publicerat
  • Författare

Varför inte lösa upp lacken med lackborttagningsmedel? Det ger dig en bättre yta att börja arbeta med sedan, googla lackborttagning. I övrigt har du rätt, i nätskärning, rengör man med tandborste och T-röd för att lösa upp o ta väck dynga. /Christian

Funkar lackborttagningemedel?

Jag provade nyligen att ta bort vit färg från en handmålad vagga, och det resultatet blev katastrofalt.

Färgen löstes upp och blev till en tjock smet som nästan inte gick att få bort.

Givetvis är det ju säkert skillnad mellan olika fabrikat på medel.

Har du tips på något lackborttagningsmedel som du vet funkar?

Eller funkar det bättre på klarlack än på färg?

Publicerat

Får du tag i gammal Bums lackborttagning så blir det en smal sak att ta bort lacken. Tyvärr så fungerar inte dagens lika bra.

Publicerat
  • Författare

Får du tag i gammal Bums lackborttagning så blir det en smal sak att ta bort lacken. Tyvärr så fungerar inte dagens lika bra.

Jo, den minns jag.

Jag köpte en burk Bums för några år sedan, och ack så besviken jag blev!

Inte i närheten av vad den var förr i tiden.

Tror tyvärr att den är svår, (omöjlig), att få tag i.

Publicerat

Den blir åtminstone betydligt lättare att slipa bort...

Publicerat

Klibba inte med lackborttagningsgeggor, du riskerar att upplösningen suger sig längre ner i träet. Sätt dig utomhus och blanda 50/50 ammoniak/vatten och sen doppar du en tandborste i det och borstar rent nätskärningen. Ev kan du använda lite fin stålull försiktigt. Hardcore och klart på en pisskvart! Spola sedant rent kolven i duschen.

Publicerat

Jo, den minns jag.

Jag köpte en burk Bums för några år sedan, och ack så besviken jag blev!

Inte i närheten av vad den var förr i tiden.

Tror tyvärr att den är svår, (omöjlig), att få tag i.

Den nya är som vatten. Jag tog bort lacken på min gamla contender med dåtidens bums. Tog tio minuter plus några timmars väntan och ytterligare tjugo min gnuggande.

Publicerat
  • Författare

Klibba inte med lackborttagningsgeggor, du riskerar att upplösningen suger sig längre ner i träet. Sätt dig utomhus och blanda 50/50 ammoniak/vatten och sen doppar du en tandborste i det och borstar rent nätskärningen. Ev kan du använda lite fin stålull försiktigt. Hardcore och klart på en pisskvart! Spola sedant rent kolven i duschen.

Löser det upp lacken i nätskärningen eller gör det bara rent?

Publicerat

Köp dig ett handtag och ett 90 graders enkelskär och skär rent nätskärningen. Det måste du ändå göra efter ovanstående kemikaliebehandlingar då topparna blir mjuka av häxbrygderna och allt gnuggande med tandborsten.

Publicerat
  • Författare

Köp dig ett handtag och ett 90 graders enkelskär och skär rent nätskärningen. Det måste du ändå göra efter ovanstående kemikaliebehandlingar då topparna blir mjuka av häxbrygderna och allt gnuggande med tandborsten.

Finns det inte två olika "vinklings-grader"? 60 och 90? Spelar det någon roll?

Hur vet man vilken vinkel det är på nätskärningen? Eller går det att skära om en 60-gradersskärning till 90 grader?

Publicerat
  • Författare

Nu har jag varit och köpt färgborttagning på Biltema, som jag har läst att många använder.

Jag ska ta av kolven imorgon och börja kleta in den och se vad som händer.

Ska leta upp verktygen till Dremmeln också, jag har för mig att jag har en sådan där roterande nylon-borste där, som jag läst att några använt i nätskärningen.

Så ser agendan ut:

1: Kleta in kolven med färgborttagare.

2: Skrapa bort klarlacken.

3: Slipa kolven med slippapper, sedan våtslipa.

4: Olja, olja, olja, olja, olja, olja, olja, olja, olja, olja, olja, olja, olja, olja, olja, olja.........

Det skulle fortfarande vara intressant om någon kinde tipsa om hur man tar reda på vilken vinkel man har på nätskärningen.

Som jag förstått det så finns det både 60* och 90*?

Hur många linjer per tum det är måste väl vara lätt att mäta sig till?

Publicerat

Finns det inte två olika "vinklings-grader"? 60 och 90? Spelar det någon roll?

Hur vet man vilken vinkel det är på nätskärningen? Eller går det att skära om en 60-gradersskärning till 90 grader?

För att skära om en nätskärning krävs det bara ett enkelskär. Man behöver inte fundera på lpt (linjer per tum). En nätskärning från fabrik är aldrig så tät att man behöver 60 graders skär. Således är ett 90 graders skär det man behöver.

Publicerat

Löser det upp lacken i nätskärningen eller gör det bara rent?

Det löser upp lacken så det heter duga! men va försiktig, inget som är nyttigt att andas in. Har för mig att jag betalade 60kr för 1liter ammoniak men då är den utspädd redan men du bör spä ut den mer... har inte kvar original flaskan men det står instruktioner på flaskorna. Köpte min på färgaffärn. Detta är inget jag själv hittat på utan tipset fick jag av en välkänd svensk kolvmakare. 

Publicerat
  • Författare

Nej absolut inte. Det där är nålfilar och inte nätskärningsverktyg oavsett vad annonsören vill påvisa.

Tack!

Enkelskär, 90* skall inhandlas.

Publicerat
  • Författare

Det löser upp lacken så det heter duga! men va försiktig, inget som är nyttigt att andas in. Har för mig att jag betalade 60kr för 1liter ammoniak men då är den utspädd redan men du bör spä ut den mer... har inte kvar original flaskan men det står instruktioner på flaskorna. Köpte min på färgaffärn. Detta är inget jag själv hittat på utan tipset fick jag av en välkänd svensk kolvmakare.

Kanon!

Tack för tipset.

Skall definitivt provas.

Letade efter ammoniak idag, men hittade inget så det får bli färgaffärn.

Ska det penslas på och låta verka eller ska hela kolven sänkas ner i ett ammoniakbad?

Publicerat

Det räcker med att blöta kolven lätt och använda svamp/trasa/tandborste eller dylikt som du doppar. Personligen brukar jag slipa bort det mesta av lack först förutom på nätskärningen. Du kommer märka att lacken trängt olika djupt på olika ställen. Använd med fördel sandpapper. Det går inte att fuska, allt måste bort annars kommer du få fläckar och nyansskillnader när du oljar den sen.