Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjort som hjort - en fråga om dovviltet

Featured Replies

Publicerat

Ska på jakt på fredag där det finns bra med dovvilt och allt upp tom stånghjort är lovligt. Detta blir lite klurigt för mig då jag har ungefär lika bra koll på dovvilt som en norrlänning på vildsvin och vänder mig således till er.

Jag har frågat runt lite bland mina jaktvänner med lite mer erfarenhet och svaren skiljer sig en hel del. Jag har tidigare fått lära mig att;

En pinne på var sida = spets

Om plattorna är mindre än en handflata = stånghjort 

Om plattorna är större än en handflata men mindre än två handflator = halvskovel

Om plattorna är bredare än två handflator = helskovel

Så - vad gäller egentligen? Jag har sett bilder på vad jag definitivt kallar för stånghjort där man sagt halvskovel och halvskovlar som kallas helskovlar. Självklart kommer jag ta det säkra före det osäkra på fredag men vore ändå intressant att höra vad ni har att säga

Så, tack på förhand för fina svar,

Pfrep

Publicerat

Detta kan nog skilja sig en del beroende på hur handjurstammen ser ut på just den marken! Olika marker har olika kvalité på handjuren och sätter då sin egna gräns för stång, halvskovel och helskovel. Men här är hur vi bedömer ett handjur. På samma sätt gör även dom lagen jag har varit och jagat hos runt omkring oss :

Spets: En spets är alltid en spets var du en kommer jaga. Bara två stänger som horn och kan vara mellan 3cm-30cm ungefär. Går inte att ta fel på.

Stånghjort: En stång för oss är när den fått horn med normala taggar men ännu inte har någon antydan till skovel. Det brukar bara vara en en lite tjockare "klump" längst upp. Mellan detta och en halv handflata tycker vi är en stång.

Halvskovel: Är en hjort som börjar få skovlar på båda hornen och man an säga att det är mellan en halv handflata och en dryg handflata enligt oss. 

Helskovel: Detta kan vara allt från en dryg handflata till det värsta det bara kan bli men vi brukar prata om små och skjutbara helskovlar. En skjutbar för oss är en hjort som ska vara uppe och nosa på medalj :) 

Men tror nog att kvalitén på handjuren är bättre i Skåne än i Sörmland så då får man nog höja gränsen lite till!?

//Martin

Publicerat

Jag brukar be om en förevisning, med exempel för att som du säger, det skiljer från jakt till jakt och man vill inte göra fel. Christian

Publicerat
  • Författare

Jag brukar be om en förevisning, med exempel för att som du säger, det skiljer från jakt till jakt och man vill inte göra fel. Christian

Absolut så jag tänker göra Christian och sen hålla mig till, det för mig kanske ovanliga mottot, att hellre fria än fälla ;)

Publicerat
  • Författare

Tacksam för utförligt svar Martin. Faktum är att farsan sköt en dovhjort uppe i Sörmland för några år sedan som där klassades som en helt okej helskovel där plattorna är 12 respektive 13 cm breda. När en mer garvad dovjägarkompis till mig fick syn på den kallades den för halvskovel.  

Publicerat

Skitjakt på dig! 

Publicerat

Martin har redogjort för det exemplariskt.

Vill du vara på säkra sidan så släpp allt som har plattor och skjut allt som bara har taggar.

/Mike

Publicerat

Tacksam för utförligt svar Martin. Faktum är att farsan sköt en dovhjort uppe i Sörmland för några år sedan som där klassades som en helt okej helskovel där plattorna är 12 respektive 13 cm breda. När en mer garvad dovjägarkompis till mig fick syn på den kallades den för halvskovel.

Jag vågar nog påstå att en skovel med 12cm breda plattor är en helskovel, stor eller liten, oavsett var i Sverige man befinner sig :)
Publicerat

På vissa ställen har de på morgonens genomgång fällhorn som de visar upp för att framförallt ovana gäster lättare ska kunna förhålla sig till de olika uppsättningar horn dovviltet kan tänkas presentera.

Jag tycker det är ett klokt sätt att upplysa om vad man kan förvänta sig som skytt och som det belystes ovan, att det skiljer ju lite på olika håll i landet.

12-13 cm skovlar är som sagt en hel, men den har en bra bit kvar för att kallas kapital som jääävligt många felaktigt benämner en dov med helskovel. 

Publicerat

Doven här är en klar stånghjort. Dock har jag kommit fram till många såna som på radion varit helskovlar... Allt är ju trots allt upp till betraktaren. 

fyra.jpg

Publicerat

Bra beskrivning Martin-n, och bra exempel Mbbohman! Hade jag inte fått se horn presenterade för mig och fått dem väl beskrivna innan jag kom ut på pass hade jag släppt allt utom två spetsiga. Vore förargligt att skjuta fel när det bedöms så olika.

Sen är det nog så att helskovel i sig kan vara knepigt att avgöra i full fräs. Men då släpper du nog oavsett :happy:

Skitjakt!

/M

Publicerat

Smart Bohman, en bild säger mer än 1000 ord!

Spets:

Postad bild

Postad bild

Stång:

Postad bild

Postad bild

Halvskovel:

Postad bild

Helskovlar: (Av den större modellen) :

Postad bild

Postad bild

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Publicerat

12-13 cm skovlar är som sagt en hel, men den har en bra bit kvar för att kallas kapital som jääävligt många felaktigt benämner en dov med helskovel.

12-13 cm är en ganska ordinär helskovel skulle jag säga. Men det är ju så mycket mer än bredden på skovlarna som avgör om den är stor eller liten. Skovellängden är ju det som brukar ge mest poäng. Min största hjort hade t.ex en skovelbredd på 14,2 respektive 13,0cm samt en skovellängd på 38,0 respektive 40,0cm o den fick 176,9 poäng dvs 3,1 poäng från guld.

En stånghjort kommer du känna igen utan problem om du går efter de råd som skrivits i tråden och tittar på bilderna här :)

Publicerat

Bara så du vet. Det finns lömsk flugsvamp och det finns lömsk spets.

Hjortarna mäter krafterna hela tiden med varandra och då slår en del av hornen. Sen gillar dom att sno in sig i staket med. enklaste sättet att lossa sådana är att såga av hornen. Då ser dom ut som bild 2.

Skjuts minst en varje år hos oss av gäster som tror att dom skjutit en spets. 

post-10445-0-35545600-1385400971_thumb.j

post-10445-0-37585600-1385400994_thumb.j

Publicerat

Bara så du vet. Det finns lömsk flugsvamp och det finns lömsk spets.

Hjortarna mäter krafterna hela tiden med varandra och då slår en del av hornen. Sen gillar dom att sno in sig i staket med. enklaste sättet att lossa sådana är att såga av hornen. Då ser dom ut som bild 2.

Skjuts minst en varje år hos oss av gäster som tror att dom skjutit en spets. 

attachicon.gifparabolhjort 1.jpg

attachicon.giftill jaktlaget.jpg

Vafasen..den ena har ju bricka i örat :)?

Publicerat

Vafasen..den ena har ju bricka i örat :)?

så går det om bonden som sågar av hornen har märktången med sig :biggrin:  :biggrin:

Bilden är från förra året och hjorten sköt hos grannen förra tisdagen.

Publicerat

Öronmärkningen gör det ju lite tydligare. Men utan den så hade jag haft väldigt svårt att tro att det är många jaktmarker som har någon värre bestraffning för att man råkat skjuta en dylik "spets". Att man sedan vill göra rätt ändå kanske är en annan sak.

// Henrik

Publicerat
  • Författare

Otroligt fin respons på frågan, det väntade jag mig faktiskt inte men det bevisar ju att jaktsidans medlemmar kan när de vill.

Gällande min egen jakt på fredag så får man självklart skjuta större än stång men då får man öppna lädret, inget som jag avser göra medvetet i alla fall.

För mitt, och förhoppningsvis andra okunnigas, framtida jakt på dovhjort hjälper verkligen era förklaringar och bilder ovan. Sammanfattningsvis kan man väl säga att med sunt förnuft kommer man långt och undviker man att pusha på gränserna uppåt så är det relativt "enkelt" att skilja de olika hornuppsättningarna åt. Samtidigt går det fort i skogen och skulle en av kkjons prickiga renar komma på villovägar kan det nog ställa till det än mer ;)

Återigen, tack för mycket bra svar och bilder.  

Publicerat

Otroligt fin respons på frågan, det väntade jag mig faktiskt inte men det bevisar ju att jaktsidans medlemmar kan när de vill.

Gällande min egen jakt på fredag så får man självklart skjuta större än stång men då får man öppna lädret, inget som jag avser göra medvetet i alla fall.

För mitt, och förhoppningsvis andra okunnigas, framtida jakt på dovhjort hjälper verkligen era förklaringar och bilder ovan. Sammanfattningsvis kan man väl säga att med sunt förnuft kommer man långt och undviker man att pusha på gränserna uppåt så är det relativt "enkelt" att skilja de olika hornuppsättningarna åt. Samtidigt går det fort i skogen och skulle en av kkjons prickiga renar komma på villovägar kan det nog ställa till det än mer ;)

Återigen, tack för mycket bra svar och bilder.  

Meget gode forklaring på dovhjort, der er nok mange andre en jeg som også har lært noget af at læse dette TAK grabber mvh kalle dk. :yes:

• 2 months later...
Publicerat

Hejhej, var ute i skogen nu i dagarna och hittade denna skönheten (bild) den låg i en frusen liten sjö så ena hornet låg lite i isen,  fick hacka en stund om man säger så :)

någon som kan säga något om skallen, och framförallt hornen. Är väldigt nyfiken!! 

har fått fram att det antagligen är en dovhjort (?) tacksam för svar!2ztk9if.jpg

Publicerat

Martin tror jag löste dina problem :)

Publicerat

Hejhej, var ute i skogen nu i dagarna och hittade denna skönheten (bild) den låg i en frusen liten sjö så ena hornet låg lite i isen, fick hacka en stund om man säger så :)

någon som kan säga något om skallen, och framförallt hornen. Är väldigt nyfiken!!

har fått fram att det antagligen är en dovhjort (?) tacksam för svar!2ztk9if.jpg

Det är en dovhjort! En så kallad helskovel och den ser ut att ha några år på nacken :)
Publicerat

Det är en dovhjort! En så kallad helskovel och den ser ut att ha några år på nacken :)

tackar så mycket för svar :)

Publicerat

tackar så mycket för svar :)

förresten, vet du om det är värt något så man kan sälja det? är inte så intresserad av att ha det hemma haha. det är i bra skick och har även rengjort det nu :)