Publicerat November 25, 201312 yr Hmm, ja... Egentligen borde man inte skriva om detta! Först trodde jag att grannen var ute med motorsågen, drog igång den och den tjuvstannade ett par gånger, det var ganska långt bort. Därefter uppfattade jag det som att en råbock skällde på grannmarken, lite närmare än motorsågen. Sist trodde jag att det var en älgko, om än med lätt whiskybas, som gick och lockade på sin kalv... Efter att av och till hört "de mystiska ljuden" var det helt nära mig, jag såg inget men bedömer avståndet till max 100 meter, faaan, det är ju en hjort som brölar. Det måste vara en dovhjort, vet inget annat hjortdjur hos oss som brunstar så sent på året. Nu var hjorten i rejäl extas och plötsligt hörde jag hindens pipiga läte också, sa hon "den är för stor, den är för stor"? Det hela var över över på en dryg minut sedan var det knäpptyst igen. Visst måste det vara dovhjort!? Hur pass vanligt är det att de brunstar såhär sent, november är ju slut i helgen!? Finns chansen att det är fler än 1 hind eller rättare, hur stor är chansen att det är fler hindar? Hur som, mycket roligt då bristen på rådjur är total och det kunde vara skoj med något mer förutom svinen vid sidan av eventuella älgar. Vet ju att lodjuren kan gå hårt åt hägnade hjortar men hur står den sig i det fria, blir de lätta munsbitar för katten? Kan gärna tänka mig att temporärt freda hjortarna men inte för att katten ska ta dom utan för att på sikt få en liten stam på markerna. All input mottages tacksamt!
Publicerat November 25, 201312 yr Tyvärr tror jag dina jagande grannar är ett mkt större hot än katten, är alltid några AllanBallan som ska vara först med att skjuta. Vi hade ett liknande scenario några kilometer bort för några år sedan då ett hägn öppnades efter stängning så att säga, de klarade sig några år men de föll för kulorna till slut. Hoppas ni har bättre tur/sammanhållning.
Publicerat November 25, 201312 yr Författare Tyvärr tror jag dina jagande grannar är ett mkt större hot än katten, är alltid några AllanBallan som ska vara först med att skjuta. Vi hade ett liknande scenario några kilometer bort för några år sedan då ett hägn öppnades efter stängning så att säga, de klarade sig några år men de föll för kulorna till slut. Hoppas ni har bättre tur/sammanhållning. Hm, ja, tyvärr har du nog rätt! Ena jaktgrannen är "bonnmark", en klok person med sansade söner som jagar på marken så där kan vi nog komma överens men sedan... Två olika jaktlag som vardera betalat sinnessjuka summor till ett bolag för att få jaga, där har i vart fall det ena laget visat prov på brister i förståndet tidigare så... Taskigt läge! Ja menar, man vill ju inte vara tvåa på bollen och bli rö*******ad, känns inte OK att spara för att nå'n annan ska vara Allan-Ballan. Man får kanske sammankalla till ett rådslag med risk för att ånyo bli "Svarte-Petter".
Publicerat November 25, 201312 yr Författare Du förstår vad fint med ett dovskötselområde, vore föredömligt Skötselområde i alla ära men ett as är ett as är ett as... Du fattar va'!? Jag och min jaktkompis betalar inte mer för vår jakt än att jag kan sitta och titta på viltet, lyfta på toppluvan och önska mig ett senare möte men de som betalat kanske fem gånger så mycket som jag betalat kanske har svårare för det. Åh' WTF, vildsvin är gott det också!
Publicerat November 25, 201312 yr Qvarnhill, är inte säker på att det berhöver bli så... de som betalat 5 ggr så mycket är nog än mer intresserade av att få mer vilt, bara man förklarar läget och lyckas skapa samverkan över markgränser. Utan sådan skiter det sig dock, närmast med garanti, säger mig min egen erfarenhet både privat från Norduppland och i jobbet från övriga delar av landet.
Publicerat November 25, 201312 yr Författare Qvarnhill, är inte säker på att det berhöver bli så... de som betalat 5 ggr så mycket är nog än mer intresserade av att få mer vilt, bara man förklarar läget och lyckas skapa samverkan över markgränser. Utan sådan skiter det sig dock, närmast med garanti, säger mig min egen erfarenhet både privat från Norduppland och i jobbet från övriga delar av landet. Hoppas du har/får rätt, ska verkligen försöka att få till en fredning för ett lite större område!
Publicerat November 26, 201312 yr Mitt lilla råd är att freda så mycket mark ni kan och att strunta i att det kommer finnas arslen som inte bryr sig. Kanske svider någon enstaka gång men ni vinner i längden... Skickas från min iPad via Tapatalk
Publicerat November 26, 201312 yr Mitt lilla råd är att freda så mycket mark ni kan och att strunta i att det kommer finnas arslen som inte bryr sig. Kanske svider någon enstaka gång men ni vinner i längden... Skickas från min iPad via Tapatalk
Publicerat November 26, 201312 yr Samarbeta, jag säger bara det samarbeta. som info kan jag nämna att den stam vi har här på Kinnekulle startade med 4 hindar och en hjort 1947. nu är det mellan 1800 och 2000 djur i vinterstam.