Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skillnaden mellan succe och katastrof är hårfin.....Ibland är det bra med en tankeställare

Featured Replies

Publicerat

Som rubriken lyder så är det inte mycket som skiljer mellan detta och idag fick jag mig en riktigt riktigt bra tankeställare.

Jag är alltid mycket noga med att bössan ska gå rätt och jag skjuter in den så "tight" det bara går,jag vill ha det perfekt helt enkelt. Kollar även flera gånger under säsongen att allt stämmer. På så vis känner jag mig trygg i skogen och litar på geväret,behöver liksom aldrig tveka utan det tar där det ska.

I år har jag skjutit tre rådjur och en älg,rådjuren och älgen med riktigt fina träffar och utan några som helst problem. Men så för 14 dagar sedan var det dags, vi jagade älg och jag fick en stor rejäl gallko i pass, knappt 100m,stillastående, den stod dock vinklad så ren bredsida hade jag inte men den stod fint och stöd hade jag(armbågen mot mitt vänstra ben) jag sköt. Älgen for i backen direkt,reste sig omgående och stack iväg utan att jag hann skjuta nåt mer. På skottplatsen fanns inga tecken på träff överhuvudtaget. Under tiden jag befann mig på skottplatsen så anropade en medlem i laget att han hörde mycket rörelse inte långt från sig men sen blev det tyst. Då trodde vi alla att älgen låg där nånstans mellan våra pass och att det hela gått bra.

Jaktledaren började gå mot mitt håll och skulle komma till mig innan vi gick för att ta reda på älgen. är han kommit en bit på väg så hör även han rörelser i närheten och vi avvaktar, efter en stund smäller 2 skott och en älg ligger (detta utspelar sig omkring 150m från där jag sköt). Skytten som fällde älgen sa på radion att denna älgen mådde riktigt dåligt och orkade knappt gå när hon kom till han varpå han sköt. Givetvis så var det ju denna älgen jag skjutit på.

Väl framme i slaktboden visar det sig att mitt skott träffat i höger BAKLÅR!! gått igenom detta och stannat i det vänstra. Jag kunde inte begripa vad fan som hänt och hur det blev så här, endast några dagar tidigare hade jag skjutit rådjur och det var då klockren träff. Men men som vi alla vet så behövs det ju ibland inte stora touchen på kikaren innan den ändrar sig. Efter detta har jag inte vart och jagat något av olika anledningar,men så idag fick jag ta tag i saken så jag for till skjutbanan för att kolla bössan (givetvis trodde jag ju att den gick käpprätt åt helvete) sätter mig i stolen och lossar två skott, dessa sitter PERFEKT!!! drar iväg ett tredje som sitter lika bra. Kontrollen visar att bössan går utomordentligt bra med tre skott på mindre än en femkrona. Detta gjorde att jag fick mig en riktigt tankeställare om hur jävla fel det kan gå och vad lite det är som gör det. Jag kommer aldrig att få svaret på vad som felade när jag sköt, inga kvistar var ivägen( satt i en gärdeskant) stöd hade jag,älgen stod still, ja jag gjorde allt "enl boken" förutom att inte ha en helt ren bredsida. Allt var bra men det gick åt helvete ändå. Detta är något som jag kommer bära med mig under alla kommande jaktdagar resten av mitt jägarliv. 

Publicerat

När jag läst Historien från början tänkte jag träff i taggutskottet men som skrivet så kan dom fara i Backen o kliva upp ändå av träff i andra områden,

I år har jag varit med i 20 år i jaktlaget har en Skadeskjutning under denna tid  ,,

Tittar jag i jaktlaget /17 medlemmar, så har ca 90 % av medlemmarna i laget nån gång skadeskjutit så ingen är felfri så sett,,

Som du skriver,, Skillnaden mellan succe och katastrof är hårfin.....Ibland är det bra med en tankeställare

Publicerat

Prova dra en serie med samma knästöd som på älgen ?! Tror där det kan falera.

Publicerat

jag skulle gjort det strävhår skriver. testa exakt som det var vid skottet.

eftersom pulsen ofta går upp så testa det med några armhävningar i kroppen.

Publicerat

Alla har vi lyckats med skott vi är mindre nöjda med. Jag skulle säga att det är väldigt nyttigt att någon gång skadeskjuta ett vilt. Man får sig en rejäl tankeställare. Och som hundgubbe får man väll säga "perfekt eftersökssmäll".

Publicerat

Detta händer alla som jagar tillräckligt mycket och man lär så länge man lever.

Påminner mig om en bock jag sköt för många år sen på smygjakt.....

Rak bredsida,stillastående,ca 80m,liggande med stöd och klockren träff genom bägge baklåren...har ingen förklaring annat än gräs eller kvist framför mynningen,detta har resulterat i att jag aldrig slarvar med att kolla framför mynningen en sista gång innan skott vid vartenda tillfälle.

/Mike

Publicerat

Som rubriken lyder så är det inte mycket som skiljer mellan detta och idag fick jag mig en riktigt riktigt bra tankeställare.

Jag är alltid mycket noga med att bössan ska gå rätt och jag skjuter in den så "tight" det bara går,jag vill ha det perfekt helt enkelt. Kollar även flera gånger under säsongen att allt stämmer. På så vis känner jag mig trygg i skogen och litar på geväret,behöver liksom aldrig tveka utan det tar där det ska.

I år har jag skjutit tre rådjur och en älg,rådjuren och älgen med riktigt fina träffar och utan några som helst problem. Men så för 14 dagar sedan var det dags, vi jagade älg och jag fick en stor rejäl gallko i pass, knappt 100m,stillastående, den stod dock vinklad så ren bredsida hade jag inte men den stod fint och stöd hade jag(armbågen mot mitt vänstra ben) jag sköt. Älgen for i backen direkt,reste sig omgående och stack iväg utan att jag hann skjuta nåt mer. På skottplatsen fanns inga tecken på träff överhuvudtaget. Under tiden jag befann mig på skottplatsen så anropade en medlem i laget att han hörde mycket rörelse inte långt från sig men sen blev det tyst. Då trodde vi alla att älgen låg där nånstans mellan våra pass och att det hela gått bra.

Jaktledaren började gå mot mitt håll och skulle komma till mig innan vi gick för att ta reda på älgen. är han kommit en bit på väg så hör även han rörelser i närheten och vi avvaktar, efter en stund smäller 2 skott och en älg ligger (detta utspelar sig omkring 150m från där jag sköt). Skytten som fällde älgen sa på radion att denna älgen mådde riktigt dåligt och orkade knappt gå när hon kom till han varpå han sköt. Givetvis så var det ju denna älgen jag skjutit på.

Väl framme i slaktboden visar det sig att mitt skott träffat i höger BAKLÅR!! gått igenom detta och stannat i det vänstra. Jag kunde inte begripa vad fan som hänt och hur det blev så här, endast några dagar tidigare hade jag skjutit rådjur och det var då klockren träff. Men men som vi alla vet så behövs det ju ibland inte stora touchen på kikaren innan den ändrar sig. Efter detta har jag inte vart och jagat något av olika anledningar,men så idag fick jag ta tag i saken så jag for till skjutbanan för att kolla bössan (givetvis trodde jag ju att den gick käpprätt åt helvete) sätter mig i stolen och lossar två skott, dessa sitter PERFEKT!!! drar iväg ett tredje som sitter lika bra. Kontrollen visar att bössan går utomordentligt bra med tre skott på mindre än en femkrona. Detta gjorde att jag fick mig en riktigt tankeställare om hur jävla fel det kan gå och vad lite det är som gör det. Jag kommer aldrig att få svaret på vad som felade när jag sköt, inga kvistar var ivägen( satt i en gärdeskant) stöd hade jag,älgen stod still, ja jag gjorde allt "enl boken" förutom att inte ha en helt ren bredsida. Allt var bra men det gick åt helvete ändå. Detta är något som jag kommer bära med mig under alla kommande jaktdagar resten av mitt jägarliv. 

Alltså, varken vi eller våra hundar för den delen är maskiner, ibland... Shit happens! Detta faktum ska man ödmjukt bära med sig i Dianas stigar!

Publicerat
  • Författare

Gjorde helt sonika som så att jag tog min ryggsäck och bössa och begav mig till det pass där jag satt. Upp med tavla där älgen stod satte mig på ryggsäcken,tog stöd och tryckte av två smällar som satt där de skulle. Nu är allt kollat och jag kan gå ut i skogen imorrn och jaga rådjur med vetskapen att allt är som det ska vara.

Händelsen var ett olycksfall i arbetet och jag vet med mig(utan att skryta) att jag skjuter bra, har tävlingsskjutit i många år både på jaktstigar och älg samt grisbana har även deltagit i några SM i viltmål som mest tränade jag i snitt drygt 100 skott om dagen när jag var som mest aktiv. Men här ser man ju att inte ens det var nån garanti. Nåväl kommer inte att nöta detta i tid och otid då jag inte kan göra det ogjort utan detta får placeras i minnesbanken och användas för att undvika dylika situationer igen. Har dock egna teorier i frågan om vad som gick snett men det är fortfarande inte nåt som kan ge svaret. Det enda jag med säkerhet vet är att nånstans missbedömde/felade jag själv här då inget visar på nåt annat. Som tur var så slutade det hela bra och älgen var död inom kort tid efter att jag tabbat mig.

Publicerat

Har en annan idé som jag snurrat in lite på, är inget facit på något sätt, men något jag tänkt på.

För många år sen satt jag i torn under älgjakt. Ut på hygget kommer en kviga som skulle skjutas. Hållet var väl 120 meter, inga konstigheter alls. I bagaget hade jag en del skytte med aktuell klass I bössa men avsevärt mycket mer skytte med en .243a som jag använde till rådjur. När jag då skulle skjuta älgen så kändes det som att jag hade en hel ladugårdsvägg att träffa.. In med hårkorset och pang bara! 

Blev bom.

Jag inbillar mej att det är väldigt lätt att slarva när målet inte ställer krav på din förmåga.. Hade det varit ett rådjur eller ännu hellre en räv så hade det varit ett svårare skott, man hade tagit väldigt mycket mer tid på sig och varit mer nogsam när man sköt.. Nu var det en hel vägg att träffa jämfört med vad man var van vid. Ser det för enkelt ut så inbillar jag mej alltså att man inte skärper sig nog.

Publicerat

Nu vet jag inte hur vinklad älgen var men hur som helst minskar ju träffområdet dramatiskt. Tycker även tvådelad skjutkäpp är mkt bra på håll över 50m om man inte sitter i torn. Att ta stöd med armbågarna i knäna funkar ju också rätt bra men ihop med lite älgskälva kan det åt pipan. Fördelen med skjutkäpp är att det är endast avtryckarfingret som ska jobba. Dåliga träffar får en att grubbla men det är bara att gå vidare! Skönt att ni fick tag på älgen.

Publicerat

Ej att glömma är om djuret rör sig i skottögonblicket. Kan va nästintill omöjligt att uppfatta i skottögonblicket...

Publicerat
  • Författare

Jag är alltid noga med att på nåt vis få stöd oavsett håll även om det så bara är trettio meter så ser jag helst att jag har stöd om jag kan just utifall att för man kan aldrig vara nog säker. Just detta med att älgen kanske rörde sig kan ju ha hänt dock inget jag uppfattade men vi hade haft ögon kontakt några minuter pga att jag ville försäkra mig om att inga kalvar fanns i följe. Det kan ju ha vart att hon bestämde sig för att det fick vara nog samtidigt som jag bestämde att jag skulle skjuta, så från att ha varit lite vinklad kan en liten extra vridning i kombo med nån rörelse på mitt ben orsakat detta. Svaret får jag som sagt aldrig. Men nu är allt kollat och granskat så det är bara att gå på det igen.

Publicerat

Hej

En liten tanke jag får när jag läser detta är följande:

Som flera skrivit innan kon kan ha rört sig lite precis vid skottögonblicket. Vad jag har lärt mig är att inte använda sig av armbågen, vilket är väldigt lätt att det "glider" lite mot underlaget även om man har kläder på sig. Utan försöka att använda sig av en kroppsdel som inte är rörlig ex. armen som stödpunkt. Bara en liten tanke som kanske kan förklara, finns säkert andra som tycker/tänker annorlunda än det jag skrivit.

Robert

Publicerat

Är inte så stor vinkel mellan bog och baklår på 100 meter, och knäet inte världens bästa stöd. Om kon tog ett steg framåt samtidigt som du gled lite... Ja. Du är långt ifrån ensam.

Sent from my GT-I9195 using Tapatalk