Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bästa tiden att skjuta dov och kron för köttkvaliténs skull

Featured Replies

Publicerat

Hade tänkt att köpa mig en hjortjakt och då är det främsta syftet det fina köttet.

Vid vilken tid på året anser ni själva är den bästa tiden att skjuta dov och kron m t p köttkvalitén?

Te x så skjuter jag hellre en finfin råbock långt in på hösten just för köttets skull än direkt efter brunsten, dock ej fällebock.

Publicerat

Har aldrig tänkt på det men okt-nov finns ju risk för brunstsmak både före och efter herrarna är lovliga. Är personligen mkt förtjust i kalvar och 1-2 åriga djur och de smakar bra höst som sen vinter. Min avatar-hjort sköt jag i september men tyckte att det va lite brunstsmak i den eller så inbillade jag mig kanske... en bit in i dec till februari är man ju iaf på den säkra sidan.

Publicerat

Dovhjort hornbärande över spets är bäst i september.

spets,hind och kalv är bäst efter brunstuppehållet dvs nu.

Kapitala hjortar är ruskigt magra efter brunsten men börjar bli fina någon månad efter igen dvs runt mitten dec.

Annars jagar jag liksom stalkern och skjuter i princip endast 1-2 åriga djur samt kalv=vinst varje gång.

/Mike

Publicerat

Grymma jävla horn på den "1-2åring" jag var med och släpade ut  :dry:  :biggrin:

Publicerat

Grymma jävla horn på den "1-2åring" jag var med och släpade ut   :dry:   :biggrin:

Någon gång ska jag väl skjuta mig en fin trofe också :thumbsup: var ingen superkvalitet på det köttet, har inte skjutit någon skovel sedan dess.

/Mike

Publicerat

Jag föredrar dovkalv och låter dem hänga länge. Jag har oftast möjligheten att välja och då är det kalv som får följa med hem. Spets tidigt i september, hind tidigt oktober därefter försöker jag helst få med kalv återstoden av tiden. Hind låter jag bli helt i januari och februari. Ska en skovel fällas vill det till att den är rejäl :sleep:  Har en stång som jag sparat men uteslutande som en läropeng... Enligt egen predikan har jag redan skjutit fel i år :sad:

Kan man hänga kalv bra och har möjligheten så ska man absolut upp en bra bit över 40dygnsgrader. Sista kalvfilén jag åt var så makalöst fin och mör att jag helt glömde bort rödvinssåsen och hasselbackspotatisen :biggrin:

Är man ännaklämd går en fläskhind bra, men då ska det helst ske tidigt på säsongen tycker jag

/M

Publicerat

Jag föredrar dovkalv och låter dem hänga länge. Jag har oftast möjligheten att välja och då är det kalv som får följa med hem. Spets tidigt i september, hind tidigt oktober därefter försöker jag helst få med kalv återstoden av tiden. Hind låter jag bli helt i januari och februari. Ska en skovel fällas vill det till att den är rejäl :sleep:  Har en stång som jag sparat men uteslutande som en läropeng... Enligt egen predikan har jag redan skjutit fel i år :sad:

Kan man hänga kalv bra och har möjligheten så ska man absolut upp en bra bit över 40dygnsgrader. Sista kalvfilén jag åt var så makalöst fin och mör att jag helt glömde bort rödvinssåsen och hasselbackspotatisen :biggrin:

Är man ännaklämd går en fläskhind bra, men då ska det helst ske tidigt på säsongen tycker jag

/M

Nu blev jag nyfiken, vad f-n är en "fläskhind"? :biggrin: Jag sköt en ung hind i förrgår och det va bland det fetaste jag skjutit. Dov brukar inte va svåra att flå men jäklar vad jag fick jobba med skinnet över rumpan. Ryggen va täckt med ett fläsklager på minst 2cm och jag överdriver inte.

Låter du bli hind i februari på grund av sämre köttkvalité?

Publicerat

Fattar inte riktigt vad ni pratar om Doven har ett fantastiskt kött året om. Det enda man ska undvika är brunsthjortar.( från ca 15 okt till 25 nov men man ser det på deras kroppar med)

Publicerat

Personligen tycker jag kalvköttet av dov är lite sladdrigt före brunstuppehållet,efter brunsten är det mer "stabiliserat" mer smakligt.

/Mike

Publicerat

Personligen tycker jag kalvköttet av dov är lite sladdrigt före brunstuppehållet,efter brunsten är det mer "stabiliserat" mer smakligt.

/Mike

Samt att de är rätt små då innan brunst uppehållet.

Publicerat

Fattar inte riktigt vad ni pratar om Doven har ett fantastiskt kött året om. Det enda man ska undvika är brunsthjortar.( från ca 15 okt till 25 nov men man ser det på deras kroppar med)

Jag är benägen att hålla med, jag har aldrig direkt märkt någon skillnad i smaken.

Publicerat

Jag är benägen att hålla med, jag har aldrig direkt märkt någon skillnad i smaken.

Nä och det var väl det frågan gällde. Och inte när man får bäst köttutbyte, för det är en annan femma

Publicerat
  • Författare

Tack för tipsen. Ser ut att, med lite tur, bli nåt skjutet i vinter och go matlagning. Ska bara leta reda på nån hjortjakt då.