Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Savage 110 30-06 till .358 win

Featured Replies

Publicerat

Har hittat en riktigt fin och billig Savage 110 i 30-06 eller 308win som jag tänkt "pimpa" om lite ;) Mailade men dom visste inte riktigt vilken kaliber det var, har mailat igen.

Ska väl inte spela någon roll då jag läst att 110 endast finns med lång låda? Om man hade tänkt och byta till t.ex 300 win mag så hade det behövts ett nytt slutstyckshuvud mm. 

Listan ser ut som följer:

1. Licensansökan (Troligtvis 8-10v)

2. Taktiskt slutstycks handtag ska monteras.

3. Ny stock från Boyds eller en Houge Overmoulded. När stocken är bytt så skall det pangas lite på banan så man vänjer sig vid bössan. 

4. Någon gång i vår/sommar köpa pipset från Midway, ER Shaw 358 win kit och få det monterat, kapa pipan till 51-52cm istället för 61cm och kanske gänga för dämpare. (Givetvis licensansökan här också 8v om man har tur)

5. Ladd utrustning: Fullängdsverktyg + halskalibrering, troligtvis Reddings 3 delars deluxe med allt i ett.

6. Köpa begagnade Lapua .308 hylsor och forma om till .358 win, ladda lite pilar och testskjuta :)

Om det är något som jag glömt eller om jag kan göra något mer kul så vore det bra med lite input. Känner på mig att detta kommer bli ett väldigt roligt projekt!

//Niklas

Publicerat

vad kostar ett sådant kit.

Publicerat
  • Författare

2916 riksdaler ;)

Sen så kan man ju köpa en action wrench och försöka sig på att byta pipa själv om man vill :)

Publicerat

trevligt värre. bra val av kaliber.

Publicerat
  • Författare

Ja, det tycker jag verkligen :)

Sen i framtiden kanske det även blir 35 Whelen och en 6,5x47 Lapua pipa. 

Publicerat

bra val alla tre. men en 6,5x47 skulle jag välja en riktig matchpipa till.

Publicerat
  • Författare

Ja, dom hade Shilen pipor i 6,5x47 men det projektet ligger nog några år bort. Vad finns det för andra fabrikat på pipor om man är ute efter tätskjutare/precision?

Publicerat

hart, krieger, bartlein, lilja, border.

Publicerat
  • Författare

Bössan reserverad. Bara att ringa och lämna lite uppgifter sen skickas licensansökan till mig :)

Publicerat

Jag bytte från 30.06 till en shilen match pipa i 22-250

Publicerat
  • Författare

Sikte till detta vidunder lutar åt ett Burris Fullfield E1 3-9x50 eller ett Minox ZA5 2-10x50. Får bli en pipa i .375 Ruger i framtiden också tror jag. 

Publicerat

Själv är jag nöjd med mindre;-) kör med 1-4.

Men nu har det kommit några 1-6 som lockar. Snål som jag är väntar jag på att dom ska bli beggade.

Publicerat
  • Författare

Bra tips Maddog, kanske blir något bra och billigt 1-4 eller 1,5-6 sikte också ;) Kör ju trots allt med QR ringar.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Licensansökan inlämnad 5/12 så nu får man vänta ca. 2,5 månader innan licensen kommer i brevlådan. Sen skall bössan och slutstycket skickas från Östersund innan jag kan hämta den på posten.

Startar en projekttråd för er som vill följa bygget när bössan finns i skåpet ;)

Sikte får nog bli ett Minox ZA5 1,5-8x32 tror jag som det ser ut nu, beställs från TOZ.

//Niklas

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

En liten update!

Har avbeställt bössan och skickat mail till tillståndsgruppen om att avbryta licensansökan.

Lägger detta projekt på hyllan då jag måste fixa mina nuvarande studsare istället. 308:an klickade med tre st patroner i rad förra gången vi jagade älg/rådjur och 222:an krånglar fortfarande med hylsorna, vägrar att kasta ut 9 av 10 hylsor.

Får hoppas att jag hittar en dylik bössa lite längre fram i tiden så skall det nog bli av förhoppningsvis.

//Niklas