Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny skytteövning - tips?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Håller på och skjuter på egen hand på 80-meters vallen nu när älgbanorna är stängda. Vad tror ni om den här övningen? Jag har tröttnat lite på att skjuta på tavla så jag vill gärna ha självmarkerande mål så det blir lite roligare. Tanken är att göra övningen regelbundet och skriva upp resultatet.

Stående frihand eller med jägarmässigt stöd mot stolpe

10 st lerduvor ställs upp på 80 meter 

Ett skott per duva (första skottet är ju det viktiga)

Tidsgräns? hur lång tror ni är lagom 2 minuter, 3min? 5 min?

Jag är nybörjare och vill framförallt öva upp säkerhet och lugn på frihandsskytte. Som det är nu kan jag få till ganska bra serier men det känns ändå rätt mkt tur när det blir bra. Jag vill även öva snabb och säker vapenhantering. Jag har 3-skotts magasin så det blir ett par omladdningar

Har ni några tips? Nån som gör nåt liknande?

/G

Publicerat

10 duvor, 80meter 60sekunder.

O då ska du hinna ladda med! :)

Publicerat
  • Författare

10 duvor, 80meter 60sekunder.

O då ska du hinna ladda med! :)

Hehe - ja då blir det en jäkla stress;) Kanske inte så mkt träff då för min del... ok men du röstar på kort skyttetid iallfall..

Publicerat

Om du har fast magasin skulle jag säga som ovan: en minut är mer än tillräckligt. Nu ser jag inte riktigt vitsen med övningen som du utformat den annat än som tidsfördriv, så...

Om du är nybliven skytt ska du jobba på grunderna: anläggning, andning, avfyringsteknik och skjutställningar. Detta gör du INTE på skjutbanan, utan hemma i vardagsrummet. Torrträning kostar inget annat än tid och nöter in ett korrekt beteende utan inverkan av ljud och rekyl, att stå och panga dyra skott på banan utan att kunna se annat än resultatet av de fel man gör - inte felen i sig, så man kan jobba med dem - är i mitt tycke direkt kontraproduktivt.

När du sen kommer till banan och ska panga på riktigt sitter de snabba anläggningarna och kontrollerade avfyringarna i ryggmärgen - alldeles gratis.

-- Mats

Publicerat

Sen glömde jag säga en viktig sak:

ANVÄND INGA JÄVLA KLICKPATRONER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Man ska ALDRIG stoppa NÅGONTING i lopp eller magasin om man inte är fullt beredd på att göra hål i saker. Det brukar man inte vara hemma.

-- Mats

Publicerat

Hoppa över tidsaspekten, mer än som kuriosa.

Du kan möjligen ta tid när du startar och sedan skjuta dina skott och kolla vad den är vid sista skottet. På kul bara, inget annat. 

Att ha tidspress är som att be om att lära in slarv som sen kommer att sitta i framöver också. Den detaljen kan man införa i träningen sen, när man träffar alla med säkerhet och vill ha lite utmaning.

Träna mycket utan ammo på skjutbanan också. Torrträning är en underskattad träningsform.

Publicerat
  • Författare

Hej!

Tack för input. Nu skrev jag inte det i inlägget men jag torrtränar dagligen hemma där jag övar anläggning, teknik, andning mm. Men jag tar till mig, fortsätt att torrträna:)

Jag tar bort tidsaspekten till att börja med också - frestar väl till slarv i värsta fall

Tack igen! 

Övningen är helt enkelt 10 skott 10 duvor på 80 meter stående på frihand utan tidsbegränsning

/G

Publicerat

Du och alla andra kommer genom åren att få massvis med tips från diverse håll, inte bara skjutbanan, det kan röra sig om jobb eller båtbygge eller vad som helst.

Lyssna på vad de säger.

Fundera lite om det kan vara nåt.

Tycker du själv att de kanske har rätt så kan det vara värt ett försök.

Testa och se om du märker att det funkar bättre eller sämre. Generellt brukar det som låter klokast även fungera bäst. Mycket för att man tror på det innan man ens testat.

Vill du prova nåt eget så gör gärna det (tex på tid, 1min eller 2min tex). Det kanske fungerar ännu bättre för dig (vi är alla olika).

För att bli bättre måste man våga sig på nya vägar.

Ta inte andras tips som den enda sanningen. Din egen kan vara ännu bättre för just dig.

Att du själv tror på det du gör är det absolut viktigaste.

Publicerat

När du funderar på om det finns nån substans i vad folk säger, tänk då på hur de förklarade sitt resonemang:

1) Ingen förklaring, bara ett påstående.

Sorteras med kattens fekalier.

2) Förklaring, men uppenbart ologisk och/eller inget som passerar en rimlighetsprövning,

Som ovan...

3) Förklaring som är logisk och passerar rimlighetsprövning.

Ka-ching, den tar du!

-- Mats

Publicerat

Bra insikt att ta bort tiden den kommer bara ställa till det med slarv, tänk på vad du ska öva, avfyrning, andra skottet men bygg från grunden, när de tio duvorna sitter börja med andra skottet, hur tar du rekylen, hur hamnar du i målet igen och hur repeterar du, många delar som sätts ihop.

Målet är att sätta ett bra första skott, repetera i rekylen, hamna i målet och vara färdig för ännu ett skott och utan direkt finlir sätta det också, går bra att öva på tavla först fast sen rörlig.

Publicerat

Många bra tips redan, men vill tillägga att inte göra träningen för svår.

Man ska inte behöva tur för att träffa då har man gjort det för svårt så börja med enkla övningar för att sedan öka svårigheten då du träffar hela tiden. Skytte är mycket självförtroende så att öva misslyckanden är inte bra :wink:

Publicerat

Lars har en bra poäng som jag funderat över men inte nämnt.

Lerduvor är 11cm i diameter. Femettan är 15 (rätt stor skillnad).

Träffar man 10 av 10 stående utan stöd på 80m tillhör man svenska eliten.

Dvs denna övning är långt ifrån lätt måste man vara medveten om.

Publicerat

Det stående skidskyttemåler är 11 cm, som en lerduva stor.

Det står på 50m.

Ni har alla sett på tv att det inte är helt givet för världseliten att träffa, även om de har diopter istf kikarsikte och har aningen högre puls och andning.

Flytta bort den till 80m gör det inte lättare.

Men prova gärna, det kan funka bra.

Publicerat

Tänkte just nämna det. Man ska nog vara duktig! När jag spelar fotboll innebandy gymmar eller tränar långhållsskyttet har jag börjat tänka på en enda grej. Koncentration i varje rörelse. Det ska kännas smidigt och rätt. Till slut går det automatiskt. Sen spelar det ingen roll vad du tränar. Tränar du stillastående skott så gör du det. Ingen träning är dålig så länge man utför den på ett lugnt och rätt sätt. Du lär inte bli en sämre skytt.

Publicerat

Så blev jag av med min rekylrädsla snabbt också. Var lugn sansad använd dom tre sista fingrarna efter tummen och pekfingret mest och där har du det. Nuförtiden blir man bara öm i axeln. Förut spände man ju sig så hela armen tog ont. Det här lärde jag mig av en f.d militär "sniper" och det funkade för mig. De tre fingrarna var viktigast sa han. Tummen ska inte trycka för då blir det mottryck och obalans. En grej som man ska göra varje dag är att lägga ann och lära sig trycket. Då slipper man tänka på det när man skjuter. Sen är det tradition att skjuta före tredje hjärtslaget efter du börjat räkna. Sen börjar det hoppa snabbare för att man tänker för mycket ;) håll inte i franstocken hårt heller. Jämnt tryck med hela handen BAKÅT. Trycker man på kolven och är beredd på att endast dra ner den eller liknande kommer axeln sprängas. Det funkade för mig iallafall! Samma princip vid hagelskytte också fast då ännu lättare på främre handen för en stadigare sving

Publicerat

Calm is smooth smooth is fast som dom säger så kör inte träningen på tid. Vill du göra det ska du inte tänka på tiden bara träna positioner och andning och hur du lägger an så kommer du till slut märka att du klarade av tiden mitt i allt.

Publicerat

Du har fått många bra tips, själv brukar jag även köra med olika djurbilder. Tyvärr ej självmarkerande. Men anatomiska,

Liggande, sittande o stående på olika avstånd med o utan stöd. 50-200m.  

http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=11491&grp=307482

Publicerat

Jag tänker såhär när jag ska utforma övningar för att föra mitt skytte framåt. Vad vill jag bli bättre på?

Om vi tänker oss att svaret är avfyrningar så måste man ju först veta vad en bra avfyrning är och enligt mig är det att kunna avfyra vapnet utan att min kropp reagerar på något sätt. Sedan utifrån sin nivå så utformar man övningen så att man startar med rena grunden och i mitt fall skulle det bli blindavfryning utan riktprick men i ställning. När jag behärskar det så lägger jag till riktprick och i detta skedet är det inte så viktigt att jag siktar exakt i mitten när jag trycker av utan att avfyrningen är bra. När jag behärskar det så går jag vidare till att även sikta i mitten och göra en bra avfryning och när det sitter så gillar jag att "montera" ihop hela kedjan och leverera ett perfekt utförande med ett perfekt resultat, alltså då försöker jag göra alla bitarna bra, andning, avfyrning, siktbild, uppföljning m.m.

Så försöker jag tänka när det gäller alla olika delar och väldigt ofta så är svaret för att träna något inte att avfyra en massa skott utan blindavfyrning om ens det och som jag skrev ovan gillar jag att kolla av så det verkligen fungerar i slutet av träningspasset eller den tid som man nu planerat att lägga på ett visst moment. Varför man inte ska börja med alla delar i utförandet är för att fokus ska ligga på det man vill förbättra.

Nu blir det ju ändå så att jag skjuter många skott och det är antaligen onödigt många. men jag tränar ju mellan 4-6 dagar per vecka också exklusive mental träning.

Nä nu en stunds visualiseringsövningar på lunchen, mycket bra sätt att träna på eftersom man aldrig gör fel.

Publicerat

Jag tänker såhär när jag ska utforma övningar för att föra mitt skytte framåt. Vad vill jag bli bättre på?

Om vi tänker oss att svaret är avfyrningar så måste man ju först veta vad en bra avfyrning är och enligt mig är det att kunna avfyra vapnet utan att min kropp reagerar på något sätt. Sedan utifrån sin nivå så utformar man övningen så att man startar med rena grunden och i mitt fall skulle det bli blindavfryning utan riktprick men i ställning. När jag behärskar det så lägger jag till riktprick och i detta skedet är det inte så viktigt att jag siktar exakt i mitten när jag trycker av utan att avfyrningen är bra. När jag behärskar det så går jag vidare till att även sikta i mitten och göra en bra avfryning och när det sitter så gillar jag att "montera" ihop hela kedjan och leverera ett perfekt utförande med ett perfekt resultat, alltså då försöker jag göra alla bitarna bra, andning, avfyrning, siktbild, uppföljning m.m.

Så försöker jag tänka när det gäller alla olika delar och väldigt ofta så är svaret för att träna något inte att avfyra en massa skott utan blindavfyrning om ens det och som jag skrev ovan gillar jag att kolla av så det verkligen fungerar i slutet av träningspasset eller den tid som man nu planerat att lägga på ett visst moment. Varför man inte ska börja med alla delar i utförandet är för att fokus ska ligga på det man vill förbättra.

Nu blir det ju ändå så att jag skjuter många skott och det är antaligen onödigt många. men jag tränar ju mellan 4-6 dagar per vecka också exklusive mental träning.

Nä nu en stunds visualiseringsövningar på lunchen, mycket bra sätt att träna på eftersom man aldrig gör fel.

låter som en bra metod.
  • 3 weeks later...
Publicerat

Säger som många andra säkert redan har gjort! Se till att träna så du får en smidighet i det hela, hastigheten kommer då gratis, och billigare :)