Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tipps på bäverjakt.

Featured Replies

Publicerat

Vad har ni för kunskaper att dela med er när det gäller bäverjakt?

Publicerat

Tänk framförallt på att jaga i rätt vind, bävern har ett suveränt luktsinne!

Beroende på terrängen kan man vaka vid hyddan eller mat/materialplatser. Om man håller koll på området runt omkring kan man hitta dom platser som bävern äter på. Ofta kan den hålla på ett tag på samma plats, iaf så länge som det finns bra med lövträd nära till vattnet. Ibland har den dock foderplatser ganska långt från hyddan. Förra året på mina marker så hade bävern jobbat länge på ett område kanske 600-1000m från hyddan. Jag kunde inte se någon skillnad på detta parti och resten av terrängen. Dom hade avverkat kanske 20m upp på stranden, gått över en gammal traktorstig och avverkat kanske 10m till där. Sjön är ca 4km lång och denna favoritsträcka är ca 100m. Konstigt iom att det är gott om asp och björk runt hyddan och där är bara något enstaka träd plockat. Kan iof vara möjligt att det finns någon fler hydda som jag inte har upptäckt, men dom två jag har haft koll på byggs då på med färska grenar eftersom.

Jag skjuter bogskott alt. huvud med en lättexpanderande kula, jag skjuter inte heller på bäver i vattnet eller på strandkanten. Har hitills använt 6,5:an med vulkan, optimalt är nog en snabb klass 2 med en varmint kula. Om man tar rätt på skinnet så vill man absolut inte ha genomskott.

Publicerat
  • Författare

Tack, jag ska och reka lite ihelgen så får jag se vart de äter och om det är mycket aktivitet kring hyddorna.