Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Så mycket jakt!

Featured Replies

Publicerat

Så otroligt mycket jakt det är i en Wachtel. Han börjar få ett hyggligt sök går ut ett par hundra meter och tar upp riktigt bra, otroligt roligt att se honom få slag vilken speed det är. Sedan blir inte dreven särskilt långa ett par minuter han har lite för bråttom och det är torrt i markerna.

En kul grej är att när jag åker till jobbet på morgonen måste frugan släppa ut honom så att han kan kolla att jag inte ska ut och jaga utan bara åka till jobbet. När jag säger till honom att jag ska åka och jobba lufsa han tillbaka och lägger sig på trappan!

Men frågan är ska jag ta med honom på älgjakten nu i oktober eller hur ska jag göra? Han är snart nio månader.

Tilläggas ska att i vanliga fall jagar vi utan hundar d.v.s. med drevkedja, vilket gjort att jag inte jagat älg något vidare de senaste åren då jag tycker den här jakten är rätt enahanda!

Publicerat

jaha det knallarframåt för dig..hur har du tänkt jaga älg med han??ska han göra eftersök eller driva/stöta????

Publicerat
  • Författare

Tanken är att använda honom som löshund och sedan får vi se vad som händer!

Publicerat

Visst är det mycket jakt i de små liven.. Lite fundersam på om det inte kan vara för mycket?

Hade med min wachtelhane på kråkjakt förra helgen. Han satt i kojan och fick apportera två kråkor, resten tog spanielen.. Hur som, han satt på helspänn hela tiden och var otroligt uppvarvad.. Efteråt så var han fullkomligt slut trots att den fysiska ansträngingen var obefintlig.. Undrar hur mycket de bränner ut sig i onödan?

Mvh!

Publicerat

Du som har flera raser att jämföra, wachtelns huvuduppgift jobba ensam, skogsarbetet. Ingen jättestress däremot Spaniel/retriver ofta stressiga moment kräver bra nerver, kunna vara lugn för att sedan arbeta ofta med flera hundar i närheten?

Proven är anpassade efter arbetssätt och efter önskade egenskaper. Vad tror du?

Jag tror wachteln inte har för mycket jaktlust utan sämre nerver överlag, beroende på provform gentemot spaniel/retriver?

Fler åsikter?

Publicerat
  • Författare

Har nu haft älgkontakt två gånger med wachteln, båda gångerna har han kommit tillbaka efter någon minut för att söka stöd hos mig, sen går han tillbaka och skäller. Idag var han iväg i tre omgångar innan älgarna förmodligen gav sig iväg, otroligt roligt och spännande. Så han får nog följa med på älgjakten nu den 9 oktober.

Publicerat
  • Författare

Skönt!

Var nere vi skjutbanan idag med wchteln då han varit lite smyg för kulskott innan, hagel har gått bra. Så jag tog cykeln och cyklade ned till banan som bara ligger någon kilometer hemifrån. Väl där nere tecknade han ingen rädsla alls för smällarna, däremot fick jag hålla i honom så han inte sprang fram till älgen på banan. Hade nog inte varit så lyckat om han sprang runt och jagade pappälgen ;D ;D

Publicerat

Det hadde väll vatt fräckt om han hadde stält pappelgen  ;D ;D ;D ;D

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Zorros första älgjakt.

Första dagen har han fyra upptag på rådjur inga långa drev, men han verkar ha lätt för att ta upp. Verkar vara rätt ont om rådjur.

Framåt eftermiddagen skjuter en i jaktlaget en lite tjur åker dit för att låta Zorro kolla in älgen. Först är han lite reserverad men efter ett tag tuffar han till sig och är framme och skäller och rycker ragg från älgen.

Andra dagen har han nog älgkontakt två gånger men vågar inte stanna kvar och skälla någon längre stund. Sen avbryts jakten vi 11-tiden då vi skjutet ytterliagre ett vuxet djur och det är ingen meningen att fortsätta då vi bara har två stora och det är bara tillåtet med att skjuta kalv om kon har dubbelkalv.

Sammanfattningsvis tycker jag det gick riktigt bra, han har ett bra och självständigt sök, mycket bra och snabb att ta sig tillbaka och rätt tuff när han väl började ta sig an älgen visserligen död men ändå.

Så nu väntar vi bara på att det ska bli kalvjakt om 14 dar, fasen så mycket roligare älgjakten är när man har hund med sig.

Publicerat

Jag har haft med min wachtel(8mån snart) när jag gått drev. Eftersom vi har rätt små marker så går vi max 2 pers i drevet. Wachteln har jagat älg ett par gånger,längsta drevet runt 2 min sen ligger det på kanske 30-45 sek. Han har ett bra sök för åldern tycker jag han sticker iväg ca:100-150m(tät skog) och kommer tillbaka ganska fort (om han inte hittar nåt) i sina egna spår. De som sett honom säger att han är runt minuten efter älgarna när han driver. Sen är det väl inte "bra" att han jagar älg som 7,5 månaders med tanke på spårnogrannhet osv. Kan man säga nåt om utvecklingen på honom redan nu? Vi har dåligt med rådjur i år så det har han inte jagat mer än kanske 4 gånger(drevtiden densamma som älg typ),och inte har jag hittat nån hare heller.... Jag har lagt en handfull blodspår oxå.

MVH