Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Länk till en omfattande kikarsiktestest

Featured Replies

Publicerat

Jänkarna vägrar verkligen se "ljuset".

Lite som att jämföra Julas Meec serie med deras Hard head eller Stanley men utelämna De walt, Milwaukee och Bosch.  :happy:

Publicerat

jo, kolla på helia 3-9 cl testet, låter som provtestaren fått en jaha upplevelse.

denna helia är bra, men jämfört med helia 5......

Publicerat
  • Författare

Jänkarna vägrar verkligen se "ljuset".

Ja, jag har sett det.

Publicerat

Ett slags utslag av putativt penisavund, om jag bara jämför andra med kort, liten o vek veke så framstår jag i god dager. Kom ihåg att hawks är helsponsad. Christian

Publicerat

Ett slags utslag av putativt penisavund, om jag bara jämför andra med kort, liten o vek veke så framstår jag i god dager. Kom ihåg att hawks är helsponsad. Christian

Ibland är du klockren! :D

• 1 month later...
Publicerat

Har hört att Astrosweden och George dragit ihop de flesta högförstorande och taktiska kikarsikten i ett av världens största test. Skulle vara kul att se hala testet i någon tidning. Dock verkade de flesta ha för lite utrymme över till sådant och bara publicera ett utdrag. Kanske skulle läggas ut på någon prickskyttehemsida i sin helhet. Skulle i alla fall vara kul att se. En del skyttar kom fram till saker som ingen kunnat tänka sig som bara läser tidningar och tror på reklam...

Publicerat

?

Det enda test som närmar sig det epitetet var testet från Remmene 2010 eller om det var 2011, det omfattande rätt mycket av det som var den bästa optiken då samt även en hel del annat, det kan noteras att det saknades såväl Hensoldt, March, nyare modeller av Sightron mfl inklusive det som George säljer,

fördelen med det testet var djupet i antalet testare, det var ett helt analogt test och den omständighet att det för flera tuber fanns dubbletter, vilka roande nog inte alls alltid testade lika.

Utöver det har Ilya på Snipershide en del tester, sök opticsthoughts.com eller Ilya Koshkin, han har gjort väldigt rejäla och initierade tester av mycket optik.

Det kan konstateras att optik kan testas på ett väldigt stort antal sätt, med väldigt olika värderingsmetoder/bedömningsgrunder och resultaten kommer alltid att bli därefter. 

Jag skulle väldigt gärna delta i ett motsvarande test igen, dvs man samlar det som en viss grupp använder aktivt och testar det/dem siktena utöver det kan man testa det som vissa eller alla ÅF vill sälja men det är inte lika intressant som att se vad som används och hur det fungerar.

I den bästa av världar skulle man konstruera test för långhåll, vakjägare och för drevjakt alternativt rörlig hundjakt, som ger utslagsgivande resultat och redovisar styrkor och brister hos optiken.

Men när hittar man folk som ändå samlats som är villiga att lägga 2-4 timmar per person på att "testa" optik helt gratis och utan egen vinning än att det gagnar kollektivet med ökad kunskap? /Christian

Publicerat

Jag tror att testet gjordes nu i höst. De sköt på kort håll, 1000 meter, i mörker osv. Tror att en del militära prickskyttar var med och andra erfarna långskjutare. Alla de märken som du nämner som fattades i de äldre testen är nog med. Det är vad jag har hört. Ring och fråga George. Borde vara enkelt att ta reda på. Han lät inte speciellt hemlighetsfull. Mest lite less över att tidningarna tyckte att testet var för stort och omfattande för att ta med i en tidning. Sedan var väll kikarsiktena av en sådan "prickskyttetyp" att de inte var helt lätt att motivera in i en jakttidning. Ring honom ändå...