Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Helt ny Benelli kastar ej ut jaktmatch

Featured Replies

Publicerat

Hej alla,

har en helt ny Benelli Argo 30-06 som jag skulle skjuta in siktet på i dag.

Ladar magasinet med 3st Norma Jaktmatch och släpper slutstycket.

Första skottet drar, den kastar ut hylsan och skjuter i nästa patron. Skjuter av den andra och den hylsan kläms fast mellan slutstycke och stommen.

"Hmm" tänker jag, tryckte jag inte i patronerna rätt i magget?! Laddar om och ser till att patronerna ligger rätt, fjädrar osv. Trycker i magasinet och den beter sig precis likadant - andra skottets hylsa kastas inte ut utan käms fast.

"Fan, är det magget?" tänker jag. Laddar mitt andra, helt nya magasin (10-patroners) med 3 patroner och försöke igen. Samma sak efter andra skottet.

Lånar ett magsin från de som arbetar på skjutstället, det skjuter pefekt i deras Argo, samma sak händer igen... Ingen inskjutning av siktet idag och lite fattigare för hyra av banan.

Då bössan är helt ny ringer jag stället där jag köpt den och de säger att Normas Jaktmatch är aldeles för klen och jag måste köra med jaktammo då fungerar den "alla semiautomater är så", och att jag säkert inte håller bössan rätt osv (det var en till som jobbade på stället som testade min och han fick samma problem).

Visst kan jag testa med mina Norma Oryx men det känns inte direkt ekonomiskt att övningsskjuta med dem - om det nu ens fungerar med dem.

Ska man inte kunna köra jaktmatch i en flång ny halvautomat som skall vara en av de mest driftsäkra enligt reklamen?!

Jag är minst sagt besviken just nu och kundbemötandet var lite arrogant - jag har ju ändå köps 3 bössor av dem vid samma tillfälle.

Ni med lite mer erfarenhet än jag, vad säger ni?

Publicerat

Alla halvisar måste skjutas in, särskilt viktigt med sådana som är civila och som anses skall kunna fungera med allt från det lättaste laddade laddningarna på marknaden för kalibern och till det värsta P++ laddade som finns att tillgå,

du skall inte vara besviken på någon annan än dig själv och din bristande planering och eftertanke före, Köp tre askar S&B jakt ammo, ställ dig o lek med de öppna rm;en på 10 eller 20 meter håll från något roligt mål, efter att du skjutit bort de askarna,

prova JM igen, btw har du rengjort och smort upp pangen? /Christian

Publicerat

Det mesta som är helt nytt mekaniskt behöver väl slitas in mer eller mindre vad är problemet??  Gör som ovanstående skriver och köp några askar jaktammo.

Publicerat

Hej alla,

har en helt ny Benelli Argo 30-06 som jag skulle skjuta in siktet på i dag.

Ladar magasinet med 3st Norma Jaktmatch och släpper slutstycket.

Första skottet drar, den kastar ut hylsan och skjuter i nästa patron. Skjuter av den andra och den hylsan kläms fast mellan slutstycke och stommen.

"Hmm" tänker jag, tryckte jag inte i patronerna rätt i magget?! Laddar om och ser till att patronerna ligger rätt, fjädrar osv. Trycker i magasinet och den beter sig precis likadant - andra skottets hylsa kastas inte ut utan käms fast.

"Fan, är det magget?" tänker jag. Laddar mitt andra, helt nya magasin (10-patroners) med 3 patroner och försöke igen. Samma sak efter andra skottet.

Lånar ett magsin från de som arbetar på skjutstället, det skjuter pefekt i deras Argo, samma sak händer igen... Ingen inskjutning av siktet idag och lite fattigare för hyra av banan.

Då bössan är helt ny ringer jag stället där jag köpt den och de säger att Normas Jaktmatch är aldeles för klen och jag måste köra med jaktammo då fungerar den "alla semiautomater är så", och att jag säkert inte håller bössan rätt osv (det var en till som jobbade på stället som testade min och han fick samma problem).

Visst kan jag testa med mina Norma Oryx men det känns inte direkt ekonomiskt att övningsskjuta med dem - om det nu ens fungerar med dem.

Ska man inte kunna köra jaktmatch i en flång ny halvautomat som skall vara en av de mest driftsäkra enligt reklamen?!

Jag är minst sagt besviken just nu och kundbemötandet var lite arrogant - jag har ju ändå köps 3 bössor av dem vid samma tillfälle.

Ni med lite mer erfarenhet än jag, vad säger ni?

Man ska inte lita på reklam vet du väll. Bössan behöver slitas in med ordentlig ammo helt enkelt, sen kommer motorcy... hagelböss... geväret kasta. ;) Hade samma problem med en halv auto jag köpe.

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren så här långt!

Det som jag är lite fundersam över är att slutstycket går fullt bak och börjar mata in underliggande patron men sedan fastnar på hylsan från det tidigare skottet. Så det känns inte som att laddningen i sig är för svag, mer att utkastaren inte lirar.

Det första skottet alltid går klockrent och matar ut hylsan perfekt, laddar nästa utan problem - sedan skiter det sig

Publicerat

O jo,

även om en halvis kastar ut och spänner upp, kan det oaktat det vara för klent laddade patroner, det medför att magasin/systemet som sådant inte hinner med att föra upp patronen på rätt plats innan slutstycket kommer farande igen, har lekt denna lek med pistoler, när man jagar precision o snabbhet vill man inte har för kraftig rekyl och att det skjuter bra,

antingen kör man max (det skjuter ofta bra) men kräver mer av skytten eller så laddar man ner, till slut kommer precisionen igen men med det kommer saker som stove pipes, det du har i benellin i annan skit i form av att pangen inte hinner med och framför allt, att den inte går i den tänkta botten innan manteln/slutstycket åter går fram.

När man håller på och trimmar halvautos, exempelvis 1911/2011 modeller med lättade mantlar och bromsar, så uppstår inte sällan bekymren med att visst den laddar om, men så satans fort att magasinen inte hinner med, då lägger man inte ++ fjädrar och trimmar magasinen, till slut så är nästan omöjligt att ladda magasinen för hand, stenhård fjäder och minsta lilla bekymmer med ammo, mag eller pang så hänger sig skiten.

Men angående detta ärende, lär dig att ladda själv, skjut 180 grains S&B kulor till träning och 180 grains Oryx till jakt, din pang kommer att fungera och då kommer förtroendet för pangen.

En kommentar, du vet att ditt 10-skotts magasin enbart är för banbruk och inget annat! /Christian

Publicerat
  • Författare

Tack för svaret Christian, att 10-skottsmagasinet endast är för övning på bana är jag mycket medveten om - jag har även ett 2-skottsmagasin för att kunna jaga t.ex. björn lagligt, om jag ens skulle få till det med jakt på björn.

Eftersom jag skulle skjuta in bössa & sikte tänkte jag att jag tar med det stora magasinet för spara tid mellan serierna (banhyra), det är ju just det som det är till för - övningsskytte.

Jag tänkte att jag skulle kunna skjuta in siktet, och mig själv, med den nya bössan med den lite billigare jaktmatchen redan från start.

Låter som det var ett stort misstag från min sida men jag är fortfarande irriterad på faktumet att man kanske måste skjuta bort närmare 2000:- i jaktammo i en tunnel för att veta om ens bössa ens klarar att skjuta match-ammo - vilket den definitivt borde klara, eller?

PS! Uppskattar att du svarar i tråden!

Publicerat

S&B kostar inte 2000 kr för 3 eller 4 askar,

om du läst före du köpt alt känt dig illa hanterat så hade du känt till detta, med inskjutning av vapnets funktion, låt oss kalla det innötning,

varför fixeringen vid en skjuttunnel, det måste finnas en utomhus bana att åka till för att skjuta, eller bara att se till att göra det på jaktmarken.

http://www.benelliusa.com/sites/default/files/originals/product-manuals/r1.pdf se sid 95, JM är inte CIP, per definition då Norma inte laddar enligt någon som helst norm alls,

även om den, JM är helt inom ramen för kalibern är det för lågt arbetstryck i laddningen tillsammans med en för lätt kula för att den ladda om tillförlitligt i början.  

/CHristian

Publicerat
  • Författare

Återigen tack Christian!

Tyvärr så är alla (? har ringt flertalet) jaktskyttebanor i min närhet här i Stockholm stängda och på den lilla jaktmark jag har att tillgå är det knepigt att skjuta innsiktet av olika anledningar.

Har tyvärr endast Oryx hemma men jag skall se om jag hittar någon billigare jakt-ammo på stället med tunneln - hoppas att det fungerar, jag har alltid otur när jag köper saker annars - allt från bilar till datorer är oftast DOA för mig...

Publicerat

Återigen tack Christian!

Tyvärr så är alla (? har ringt flertalet) jaktskyttebanor i min närhet här i Stockholm stängda och på den lilla jaktmark jag har att tillgå är det knepigt att skjuta innsiktet av olika anledningar.

Har tyvärr endast Oryx hemma men jag skall se om jag hittar någon billigare jakt-ammo på stället med tunneln - hoppas att det fungerar, jag har alltid otur när jag köper saker annars - allt från bilar till datorer är oftast DOA för mig...

Nu ska du inte ge upp hoppet tycker jag, Benelli är känt varumärke och ska enligt egna reklamen vara no 1 på halvautobössor.

Mitt stalltips är att du åker ut till XXL och köper på dig Prvi Partizan 30-06 som smäller iaf, 5-6 sek/skottet är så nära handladdat o kostnad du kommer på köpeammon. Precisionen är väl sådär lagom men du träffar tavlan och sliter in bössan.

Om du sedan känner någon som håller till på Össeby-Garns skjutbana - ut med dig dit på 100 metersvallen och sätt upp en tavla i tavelstället och sikta in med öppna riktmedel eller vad du har och skjut.

Sedan så kan du prova ladda med slutstycket stängt, dvs magasinet i först och sedan spänna upp slutstycket och föra tillbaka, för då verkar det hända något automagiskt med min bössa iaf som jag matar med handladdat mestadels numer i.

10 skottsmagget är en tillgång på älgbanan, bara att ladda om två gånger mmmm.... :thumbsup:

Publicerat

Grattis till nyköpet! Sköt en Benelli Argo igår på Virå bruk, helt ok, skön att skjuta med,men lite stabbig,taskigt tryck, men det kan vi ju lämna dit hän!

Du borde väl kunna skjuta in siktet genom att ladda ett skott i taget?? Blir lite fundersam, du skriver att du ska skjuta in siktet med jaktmatch,hoppas du är medveten om att det är lååångt ifrån säkert att jaktmatchen och din jaktammo samsjkuter. Om du tänker spara tid genom att skjuta in med ett 10 skotts mag tror jag du kan bita dig själv i foten lite,inskjutning ska inte stressas fram och en varm/het pipa kan förskjuta träffbilden.

Vet inte hur det är med Benellin, men det brukar kunna sitta massa kletigt fabriksfett på nya bössor,som Christian skriver,ta isär och gör rent ordentligt,smörj upp enligt instruktion! Kolla runt lite på nätet eller släng ut en fråga här, brukar inte vara något problem att hitta banor att skjuta in på även om de är stängda för gemensam aktivitet.

Lycka till!!

Publicerat

misströsta inte :-). när du gjort ren bössan ordentligt, smörj in mekanismen med Froglube, eller annan vapenolja. Sitt sedan till exempel framför TVn och gör mantelrörelse på vapnet tills slutstycket löper fint. sen kan du rengöra vapnet igen innan du på nytt smörjer . Sen borde det fungera bättre.. Lycka till

Publicerat

Återigen tack Christian!

Rosersberg har inskjutningsbanan öppen, den kostar inget

Publicerat

När jag sköt in min 303a med övningsammo (norma) hade jag aldrig några bekymmer. Tycker det låter lite skumt att man måste skjuta in den för att den ska fungera felfritt. Ska det/är det verkligen så? Hade min betett sig så efter jag köpt en helt ny bössa i hyfsad kvalitetsklass hade jag bygden eller i alla fall krävt gratis ammo om de nu efter köp hävdar att den måste skjutas in med jaktammo. Har de nämnt det innan köp är det ju en annan sak, då mN ju blir medveten om det.

Jag frågade just detta innan jag köpte min på torsbo, då de svarade att just mitt val av vapen skall fungera med all ammo från början.