Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Utfodring av vilda o tama djur

Featured Replies

Publicerat

Läste på nätet att det ska bli hårdare att få utfodra vilda djur för att få lägga ut foder det skall vara samma regler som då man utfodrar tamdjur. dvs hygientänk,närhet till vatten man ska vara registrerad foderföretagare. Är detta sant? har återigen denna regering klantat till sig, om det är sant hur går det då med utfodring t.ex Rådjur? Har ni på Jägareförbundet hört nått om detta?

Publicerat

Undrar jag med?

Publicerat

Hej!

Jaktlagsutredningen (där jag sitter med i en expertgrupp som ska stödja utredningen) ska utreda frågan och komma med förslag senast den 30 juni 2014. Sedan ska riksdag och regering ta ställning till förslaget.

Man kan säga att LRF driver frågan om utfodringsförbud, medan jägarna tycker att vi ska ha kvar skyldigheten för såväl markägare som jägare att utfodra vilda djur. Tamdjur lägger vi oss inte i och den frågan är inte på tapeten.

Mvh

Ola

Publicerat

En följdfråga:

Om man stödutfodrar Rådjur med ensilage/hö är det ok att det från en bonde?

Är en bonde en registrerad foderföretagare som Foffe skriver i sitt inlägg?

Publicerat

Hej!

Jaktlagsutredningen (där jag sitter med i en expertgrupp som ska stödja utredningen) ska utreda frågan och komma med förslag senast den 30 juni 2014. Sedan ska riksdag och regering ta ställning till förslaget.

Man kan säga att LRF driver frågan om utfodringsförbud, medan jägarna tycker att vi ska ha kvar skyldigheten för såväl markägare som jägare att utfodra vilda djur. Tamdjur lägger vi oss inte i och den frågan är inte på tapeten.

Mvh

Ola

Vad är det för folk som sitter med i den gruppen? Vilka organisationer?

/Erik

Publicerat

En följdfråga:

Antar att du missat ett "är" i första meningen.

Nu är jag bara en simpel bonndräng som sliper alla pappersjobb som chefen får ta men jag tror det finns både Foderproducent och foderkonsument. I detta fall spelar det ingen roll om bonden som du köper fodret av har kryssat i att han är foderproducent.

Men den som äger marken eller rätten till marken bör ha kryssat i att han är foderkonsument om det kommer en nitisk EU-kontrollant 

Publicerat

En följdfråga:

Hur bonden har gjort vet jag inte men gällande rätt om foder mm är också en sak som utredningen ska titta på. Det råder lite delade meningar i frågan.

Publicerat

Vad är det för folk som sitter med i den gruppen? Vilka organisationer?

/Erik

Kika här: http://www.sou.gov.se/sb/d/17379/a/213693

Publicerat

Hur bonden har gjort vet jag inte men gällande rätt om foder mm är också en sak som utredningen ska titta på. Det råder lite delade meningar i frågan.

Tack för svaret Ola!

Älgarna sparkar sönder ensilagebalarna (forcerar även inhägnader där balarna kan ligga på förvaring), och sedan bjuder älgarna in ren o rådjur på kalasmiddag) :thumbsup:

Publicerat

Tack!

Publicerat

Det tråkiga är ju att det inte är "stödutfodring" som utgör något problem och har aldrig utgjort nått problem heller. Utan problemen är alla växande områden där jägare totalt massuppfittat skillnaden mellan åtel, utfodring och stödutfodring. Jag förstår varför LRF har synpunkter. 

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.