Publicerat December 2, 201312 yr Va på en trafikolycka i morse på rådjur. Verkade som den klarat sig rätt bra. Spårade långt och tre olika löpor från olycksplatsen. Inget hittat av värde, kunde inte släppa för mycket trafik.. folk skiter fullkomligt i att jag är på vägen.... magnetskyltar på bilen, varselväst och blixtljus... 50% av förarna lättar inte ens på gasen... lastbils chaufförerna är fan värst...Bröt och åkte ut i skogen... Ingen som ville/kunde jaga idag så jag fick roa mig själv. Släppte Blackie på en igenfrusen åtel vid 9 i morse. Kändes inte så hett direkt... inget bök i frosten, allt va helt djupfruset... Hon tjoade runt en stund kring åteln sen bar det stadigt iväg bortåt. 2,5-3 km från åteln fick hon fatt i grisen och jagade den väl 1,5 mil eller så... men inte buktade de nått nämnvärt. Tog henne sen på löpan när det va på väg långt ut ur marken. Släppte sen Signe som reste nått oidentifierbart, drev i 10 min. Sen gick jag en runda med wachteln Alice och Signe tillsammans... Upptag på gris, stod fast första minuterna så jag han in nära men så lät det nästan som Signe fick en omgång...hon skrek/vrålade och kom direkt till mig och ville inte gå framåt mer.. fan oxå.. inget bra. Alice fick loss grisen och drev väl 500m. Signe försvann... kollade pejlen och såg att hon gick i löpan efter wachteln. Hon passerade där gamle Alice vände och fortsatte stadigt bortåt tyst.... hm.. men så hörde jag långt borta att hon drog igång och drev. Tog väl en 15 min innan hon kom tillbaka. Gick ut i generalpasset vid Korsgöl, men är man själv så är det inte så enkelt o både gå med hund och passa Hur som så hoppas jag Signe kom över smällen rätt bra ändå. Jävla synd att det inte stod nån gubbe i generalpasset. Skulle varit kalasbra och fått fällt en gris i det läget... Väl hemma fick jag åka på en rådjursolycka till.... inget bra med trötta hundar men vi gjorde ett försök. Rådjuret träffat i skallen av bilen...mindre asfalterad väg. Låg still en liten stund i diket. Reste sig och sprang iväg, ruskade lite på huvudet när den reste sig. Satte Signe på spåret och hon fick kontakt och drev det en kringla, kanske 2km eller nått sånt innan hon bröt. Jag såg det en gång på långt håll, alla ben va hela men troligen har den någon skada i skallen/käken. Hittade iofs inget i blodväg i löpa eller på vägen. De är fan inte lätt för en hund o ta ett rådjur när alla ben är hela... en skall/käkskada påverkar inte djuret så värst första tiden efter skadan. Senare om nån vecka eller så om den får problem med äta/dricka då ligger den risigt till... Har informerat en som bor där i kanten på byn och har jakten där, han ska hålla lite koll på de rådjuren som är i trädgården osv. Även om jag haft en rätt bra dag så har det PGA trafikolyckorna en sur eftersmak.....
Publicerat December 2, 201312 yr Tråkigt med rådjuren men annars verkar det inte varit något fel på dagen. Dina kräk jagar ju åtminstone. Var det passet mellan sjöarna det smet ut i? Det passet skulle va bemannat från första augusti...
Publicerat December 2, 201312 yr Författare Tråkigt med rådjuren men annars verkar det inte varit något fel på dagen. Dina kräk jagar ju åtminstone. Var det passet mellan sjöarna det smet ut i? Det passet skulle va bemannat från första augusti... Första rådjuret hade sprungit i i sidan på en bil, inga skador på bilen så den känns väl som den klarade "smällen" bra men den ikväll som låg "avsvimmad" känns inget bra alls... och, nä inte mellan sjöarna, men i södra änden på den ena av de två sjöarna, förresten där vi fick en "lille en" när du va med. De gick samma väg och följde sen gränsen bort till nästa sjö där någonstans släppte unghunden. Tänkte ett tag släppa Blackie på den/de men så tänkte ja gom och fixade lite i torp o stuga istället.. kopplade lite el... gick riktigt bra.. allt funkade när jag åkte Lite lustigt har det varit i år. Inga grisar har gått mellan sjöarna på hela hösten, fattar fan inte varför... möjligt att det har med naturligt urval o göra... typ alla grisar som väljer väg mellan sjöarna eller i sjökanten på den södra har blivit skjutna.... De som väljer att gå på de mindre heta passen klarar sig för vi hoppar de passen... hänt flera gånger i höst....
Publicerat December 2, 201312 yr Har du hållit på med el? Lika bra att larma brandkåren direkt det torpet står nog inte kvar länge. Du får väl låta bror ta de hetaste passen, för han står ju ändå inte still så länge att det blir något skjutet.
Publicerat December 2, 201312 yr Författare Har du hållit på med el? Lika bra att larma brandkåren direkt det torpet står nog inte kvar länge. Du får väl låta bror ta de hetaste passen, för han står ju ändå inte still så länge att det blir något skjutet. Inget svårt el jobb.... förlängde bara ett par tvåtrådars lampsladdar Jepp, helt sant.. bror löper på.. han har nu en plott-beagel-smålandsstövar korsning som är rätt trevlig, jagar älg som fan... stort sök men driver inte mer än 5-10 min, ståndar älg oxå. Ett par skjutna i höst. hon är väl 16 månader eller nått sånt.. naturligt stubbsvansad, kommer nog från Smålandsstövargenen. Rätt snygg faktiskt. Liknar en brun korthårsvorsther. Gris... tja om inte bror hade varit så rädd för grisarna så kanske det funkat på sådana oxå Rätt kul för nån vecka sen...... jag kom inrusande på/mot ett ståndskall med min unghund och hans korsning höll på med. När jag kom nära stod visst bror där på tå precis utanför planteringen hållandes bössan i höger hand mitt på förstocken, vänster hade han i fickan... och försökte se in ovan granarna... gå in vågade han inte... hundarna vrålade på 5m in... Skjuta om de brutit ur planteringen på vårt håll hade han aldrig hunnit med... kräver att man är typ i mer färdigställning... eftersom han är högerskytt måste han upp med vänster näve för o byta plats med höger hands fattning om förstocken osv... så jävla korkad... Skulle tro att hans rädsla smittar av sig lite på jycken... jycken har iofs fått några smällar av gris och vrålar som en idiot.. eller plott.... när det är gris på G dock från långt håll...typ 20m... hon vågar lixom inte fullfölja, man måste stötta och gå med för att det ska bli nått...