Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Har kvalitetsgluggar blivit svårsålda...?

Featured Replies

Publicerat

Det var en tid då alla skulle skjuta långhåll och vara tacticoola som bara den. Sedan var det också detta att alla skulle jaga vildsvin mitt i natten och behöva optik som är helt outstanding. Men det är svårt att träna och jaga på långa håll och man blir så jäkla trött när man har jagat under natten. Begagnatmarknaden göds med jäkligt bra optik med hög prestanda.

Är det bara jag som reagerat på att det säljs ruskigt fina gluggar begagnat nu, men att de ligger kvar rätt länge och att säljaren ofta drar tillbaka försäljningen? Det svider naturligtvis att sälja en 15K-glugg för mindre än 10K, och man väljer att behålla i stället.

Men är det bara jag som tror att marknaden är rätt så mättad på superoptik? De som vill ha har redan köpt. Vissa av de som har köpt vill sälja. Är det kanske jag och Ozzian som håller begagnatmarknaden levande? ;)

Publicerat

Det var en tid då alla skulle skjuta långhåll och vara tacticoola som bara den. Sedan var det också detta att alla skulle jaga vildsvin mitt i natten och behöva optik som är helt outstanding. Men det är svårt att träna och jaga på långa håll och man blir så jäkla trött när man har jagat under natten. Begagnatmarknaden göds med jäkligt bra optik med hög prestanda.

Är det bara jag som reagerat på att det säljs ruskigt fina gluggar begagnat nu, men att de ligger kvar rätt länge och att säljaren ofta drar tillbaka försäljningen? Det svider naturligtvis att sälja en 15K-glugg för mindre än 10K, och man väljer att behålla i stället.

Men är det bara jag som tror att marknaden är rätt så mättad på superoptik? De som vill ha har redan köpt. Vissa av de som har köpt vill sälja. Är det kanske jag och Ozzian som håller begagnatmarknaden levande? ;)

:biggrin:  eller så väntar vi på att ni ska droppa priserna lite till - råkar du ha en Victory Varipoint 6-24x56 med rm60 och ASV för en spottstyver så kanske jag öppnar lädret. Alternativet är att jag blir desperat och gynnar lokala handlaren...

Jag känner dock att jag kan instämma i din observation. Nu verkar lågförstorande vara i ropet istället, därnäst är det väl återigen dags för oförstorande lingonsikten. Trender kommer och trender går. 

/M

Publicerat
  • Författare

:biggrin:  eller så väntar vi på att ni ska droppa priserna lite till - råkar du ha en Victory Varipoint 6-24x56 med rm60 och ASV för en spottstyver så kanske jag öppnar lädret. 

Lille vän... Jag säljer inte optik, jag köper :D :D Har redan 2 stycken 6-24x56 ;) 

Publicerat

xxl har ju fina kampanjer som väl dödar den vanliga beg marknaden tror det blev under 15 papp för ett nytt ht 3-12  :geek:

Sen är det nog bara ett fåtal som verkligen har pengarna i handen när det ska handlas utan det är någon form av räntefritt eller kortköp.

Publicerat
  • Författare

Helt klart, XXL vräker ju ut en hel del belysta Zeiss Classic för under 10 KSEK... Har två själv ;) 

Publicerat

Fördelen med att köpa det värsta på marknaden att man kan inte som jag brukar vilja. Alltid byta upp sig. Nu är dock inte min zeiss värsta skyttemonstret men skymningsegenskaperna ska nog göra en själv nöjd för den mörkerjakten jag bedriver. Rävjakt :D

Klart finns det marknad på superoptik och dylikt men som du säger börjar den nog bli aningen mättad nu då ( som de redan sagts ) xxl dumpar priserna och dom lågförstorande är i ropet.

Publicerat

NÄNÄ, det kommer alltid bättre sikten,,,,,, men nu var det länge sen det kom nått nytt.

helia 5 hoppas jag kommer med nått 6-30x72.

och sen borde helia göra en ny fast 6,7,8 x 56, känner mig lite köpsugen faktiskt!

Publicerat

Jag tror att XXL ska ha skulden. De säljer nya sikten så billigt att de som köpt innan inte har "råd" att sälja sina begagnat för konkurrenskraftiga priser. Eventuellt kan allt positivt snack om t.ex Vortex också skada marknaden för kvalitén, det kan vara svårt att motivera prisskillnaden om man aldrig provat de dyrare.

Publicerat

Jag tror att XXL ska ha skulden. De säljer nya sikten så billigt att de som köpt innan inte har "råd" att sälja sina begagnat för konkurrenskraftiga priser. Eventuellt kan allt positivt snack om t.ex Vortex också skada marknaden för kvalitén, det kan vara svårt att motivera prisskillnaden om man aldrig provat de dyrare.

Alla anser det ju inte vara nödvändigt att köpa sikten för en månadslön utan klarar sig gott och väl med ett billigare

Sent from my HTC One using Tapatalk

Publicerat

Kan vara lite så att när det blev tillåtet att ha belysta åtlar, så krävs det inte de ljusstarka sikterna längre.

Då duger det i stort sett vad som helst+ att vaka mitt i nätterna kanske var lite nyhetens behag i början när grisen spred sig som mest!